Elektrický kamión Volvo na diaľkovú prepravu

Spoločnosť Volvo Trucks zachytila nastupujúcu éru elektromobility a nedávno už dokonca odštartovala predaj nákladných vozidiel do zásuvky pre mestskú prepravu. Teraz švédska značka verí, že elektrifikácia bude mať dôležité slovo aj v segmente ťažkých nákladiakov.

Firma so sídlom v Göteborgu vyvinula dve štúdie európskeho elektrického nákladného vozidla pre stavebníctvo a regionálnu prepravu. Elektrické nákladné vozidlá pre náročné podmienky môžu prispieť ku zlepšeniu pracovného prostredia šoférov a stavebných robotníkov vďaka nízkej hladine hluku a nulovým emisiám výfukových plynov pri prevádzke.

Druhý spomínaný faktor bude mať významný a pozitívny vplyv na kvalitu ovzdušia v mestách, kde prebieha mnoho stavebných projektov. Vzhľadom ku svojej obmedzenej hlučnosti umožňujú tieto nákladné vozidlá tiež vykonávať prepravy viac hodín denne, čo otvára nové možnosti pre zjednodušenie niektorých operácií, napríklad pri veľkých stavebných projektoch a v doprave v mestách a ich okolí.

Z dlhodobého hľadiska vidíme veľký potenciál elektrických nákladných vozidiel pre podmienky v regionálnej preprave a v stavebnom priemysle. S našim konceptom sa snažíme objavovať a skúšať rôzne riešenia pre budúcnosť a zároveň hodnotiť úrovne záujmu na trhu a v spoločnosti,“ povedal na úvod Roger Alm, prezident spoločnosti Volvo Trucks, ktorej 14% podiel kúpil v roku 2017 čínsky koncern Geely.

Aby sa zvýšil dopyt po elektrifikovaných nákladných vozidlách, je potrebné rýchlo rozšíriť nabíjaciu infraštruktúru a súčasne musí byť vytvorená silnejšia finančná podpora pre dopravcov, ktorí fungujú ako priekopníci voliaci nové vozidlá s nižšou ekologickou a klimatickou stopou,“ dodal šéf spoločnosti Volvo Trucks, ktorá vyrába kabíny svojich kamiónov vo švédskom meste Umea a belgickom Ghente.

Použitím ťažkých elektrických vozidiel v regionálnej preprave je možné znížiť celkový dopad dopravy na klímu. Väčšina tovarov a materiálnych statkov sa v rámci Európskej únie prepravuje nákladnými vozidlami regionálne. „V Európe existuje obrovské množstvo nákladných vozidiel používaných pre regionálnu nákladnú prepravu, ktoré ročne najazdia v priemere 80.000 km,“ argumentuje Lars Mårtensson, riaditeľ pre životné prostredie a inovácie spoločnosti Volvo Trucks.

To znamená, že zvýšené používanie elektrických vozidiel pre regionálnu distribúciu by malo za následok výrazne zlepšenie ovzdušia, pokiaľ bude elektrina vyrábaná bez využitia fosílnych palív,“ skonštatoval ďalej Lars Mårtensson. Plán spoločnosti Volvo Trucks na poli elektrických nákladiakov pre stavebníctvo a v regionálnej preprave začne pilotným prevádzkovaním malého množstva budúcich elektromobilov u vybraných zákazníkov v Európe. Rozsiahlejšie komerčné využívanie bude nasledovať neskôr.

Rýchlosť elektrifikácie bude závislá na viacerých faktoroch. Na jednej strane je nutné rozsiahle rozšírenie nabíjacej infraštruktúry a na druhej strane je nutné zaistiť, aby regionálne energetické siete dokázali dlhodobo zaistiť dostatočnú prenosovú kapacitu. K tomu, aby dopravcovia viac investovali do elektrických vozidiel, je potrebná finančná podpora. Zákazníci v doprave môžu tiež prispieť tým, že ponúknu dlhšie zmluvy a budú ochotní platiť za udržateľnú dopravu. Mnoho prevádzkovateľov nákladnej prepravy má veľmi malé marže, takže každá nová investícia musí byť zisková,“ vysvetlil Mårtensson.

Súbežne so zvýšenou elektrifikáciou v odvetví dopravy bude aj v najbližších rokoch naďalej hrať kľúčovú úlohu v nákladnej doprave na dlhé vzdialenosti pokračujúce vylepšovanie účinnosti spaľovacích motorov. „Motory dnešných nákladných vozidiel sú účinnými meničmi energie. Môžu pracovať na naftu alebo rôzne obnoviteľné palivá, ako je skvapalnený bioplyn alebo HVO, a technológia má stále potenciál pre ďalší rozvoj,“ uzavrel tému Mårtensson.

-jj-

elektrický kamiónelektromobilitaregionálna prepravaŠvédskoťažké nákladné vozidláťažký nákladiakVolvoVolvo Trucks
Komentáre (0)
Pridať komentár