Od júla tohto roku musia všetky novo registrované elektromobily vydávať počas jazdy umelo vytváraný zvuk. „Zvukový design“ modelu Volkswagen ID.3 predstavili v rámci akcie „Future Sounds“ v berlínskom komplexe Drive Forum.
Takmer nehlučný elektrický pohon ponúka veľký potenciál pre kompozíciu špecifického zvukového dizajnu značky, ktorý upozorňuje nielen na sam idúci automobil, ale tiež na samotnú značku. Elektromobily značky Volkswagen bude teda možné rozpoznávať aj sluchom, podľa ich originálneho zvukového výstupu. Pomaly idúci elektromobil je totiž takmer nepočuteľný.
Práve z tohto dôvodu sa najmä v mestskej premávke zvyšuje riziko kolízie s chodcami a cyklistami. Modely rodiny ID. preto budú vytvárať syntetický zvuk pomocou systému AVAS (Acoustic Vehicle Alerting Systems) – a to ako pri rozbehu, tak aj počas jazdy až do rýchlostí 30 km/h alebo pri cúvaní. AVAS modelu ID.3 je počuteľný v okolí vozidla aj v jeho interiéri až do rýchlosti jazdy 30 km/h.
Vo vnútri vozidla je zvuk vždy prítomný v rôznych intenzitách v závislosti na rýchlosti jazdy a polohe pedálu plynu. Po prekročení vyššie uvedenej rýchlosti sa do popredia dostáva hluk od podvozku a aerodynamický hluk. Nový zvuk značky Volkswagen vznikol v rámci spolupráce, ku ktorej prizvali na pomoc skladateľa a hudobného producenta Leslie Mándokiho.
Mnohovrstevné zvukové stopy vyjadrujú rýchlosť a dynamiku elektromobility. „Zvukový prejav elektromobilu určuje jeho identitu. Zvuk by mal byť suverénny a sympatický. Môže byť aj futuristický, predovšetkým však musí presvedčiť svojou jedinečnosťou,“ vysvetľuje Dr. Frank Welsch, člen predstavenstva značky Volkswagen, zodpovedný za vývoj.
Okrem bezpečnostného aspektu v nízkych rýchlostiach je zvuku elektromobilov prisudzovaný ještě jeden mimoriadny význam. „Zvukom dostáva elektromobil vlastný hlas, ktorý môžeme sami komponovať úplne nezávisle na mechanickom hluku,“ dodáva Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen.
-jj-