Únia autodopravcov Slovenska (ÚNAS) rozhodla na stretnutí v Hornom Hričove o zorganizovaní štrajku. Ten bude v utorok 7. januára 2020.
Dôvodom prijatia tohto krajného opatrenia sú podľa autodopravcov dlhodobo zvyšujúce sa daňové zaťaženie – cestná daň, spotrebná daň, daň z minerálnych olejov (pohonných látok), a odhalenia Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) o nehospodárnom výbere mýta.
“Autodopravcovia ostatné tri roky prosili, argumentovali a žiadali o nápravu a vytvorenie dôstojného podnikateľského prostredia premiéra Fica, premiéra Pellegriniho, ministerstvo dopravy a výstavby aj ministerstvo financií. Žiaľ, bezvýsledne,” uviedla ÚNAS.
Dôvodom štrajku sú dlhodobo zvyšujúce sa daňové zaťaženie a zistenia Najvyššieho kontrolného úradu.
“Dôrazne žiadame okamžité zníženie cestnej dane o 50 percent a pozastavenie výberu mýta do vyriešenia nezrovnalostí zo správy NKÚ a zrušenie výberu mýta za diaľničné známky. Len splnenie požiadaviek môže zamedziť celoštátnemu ochromeniu nákladnej autodopravy s nedozernými následkami. Politici by si mali uvedomiť, že zvyšovanie nákladov pre dopravcov bude aj zvýšením cien pre spotrebiteľov,” zdôraznili autodopravcovia.
Ministerstvo dopravy nerozumie štrajku
Ministerstvo dopravy a výstavby SR označilo plánované protesty dopravcov za neopodstatnené. Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa rezortu Karolína Ducká, ministerstvo s autodopravcami pravidelne rokuje a informuje ich o svojich zámeroch v mýtnom systéme. O mýte rokoval so zástupcami UNAS osobne minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd), ako aj najvyššie vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). „Výsledkom stretnutia bola aj dohoda na spolupráci pri plnení konkrétnych úloh. UNAS má doručiť podklad o bezpečnosti ciest a NDS má vykonať analýzu optimalizácie ciest spoplatnených nulovou sadzbou mýta. Radikálny krok, akým je štrajk, nie je preto konštruktívnym riešením potrieb dopravcov,“ konštatuje rezort.
„Nerozumiem tomu, prečo sa dopravcovia rozhodujú pre takýto krajný prostriedok presadzovania svojich požiadaviek. Pravidelne sa s nimi stretávame a rokujeme. Zástupcov autodopravcov jednoznačne ubezpečujem, že sme ich partnerom tam, kde máme kompetencie niečo zmeniť. Čo sa týka nového mýtneho systému, chcem, aby nová vláda, ktorá bude rozhodovať o tejto téme, našla všetko potrebné pre prijatie kompetentného rozhodnutia,“ povedal Érsek. „Od NDS požadujem prípravu transparentnej verejnej súťaže na nový mýtny systém. Už v marci 2019 začala svoju činnosť komisia pre prípravu a prehodnotenie podmienok fungovania systému spoplatnenia. Intenzívne pracujeme na príprave súťažných podkladov a na základe odporúčania Úradu pre verejné obstarávanie sme odštartovali predbežné trhové konzultácie,“ dodal minister.
UNAS pohrozilo celoštátnym štrajkom autodopravcov a dopravnou blokádou ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti a prevádzkovateľa mýta SkyToll, ak sa tak nestane. UNAS zároveň v súvislosti s výsledkami kontroly elektronického výberu mýta podalo začiatkom decembra na Generálnej prokuratúre SR oznámenie týkajúce sa skutočností nasvedčujúcich spáchanie trestného činu. Zdôvodnil to najmä správou NKÚ o kontrole mýtneho systému a tiež vlastnými zisteniami. Autodopravcovia zároveň požiadali generálneho prokurátora Jaromíra Čižnára o zriadenie špeciálnej skupiny na komplexné posúdenie výsledkov kontroly NKÚ a poznatkov UNAS s možným vyvodením trestno-právnej zodpovednosti.
V jednote je sila
Štrajk dopravcov je dobrou príležitosťou aj pre ostatné odvetvia, v ktorých nie sú zamestnanci spokojní. Rovnako aj bežní motoristi by sa mohli spojiť a podnietiť opätovné zaoberanie sa témami, ako sú vysoká spotrebná daň na palivá, problémy pri STK a EK, benzín E10, certifikované miesto opravy po dopravnej nehode, a veľa iných. Prečo to aspoň neskúsiť?
Alebo ste proti?
Štrajk výrazne zasiahne dopravu. Veľa ľudí ho nepodporuje. Je však nutné si uvedomiť, že železnica by síce mohla byť cesta ako odbremeniť cestnú dopravu… Každopádne, keď je kamiónová doprava drahá, všetky ceny tovarov a služieb rastú…
Zdroj SITA