Keby som bol otcom mladej rodiny a nemal na nové auto, určite by som sa v bazároch a na inzertných weboch obzeral po nejakom takom, aké vám práve chcem predstaviť.
Priestor a hospodárnosť
590 litrov batožinového priestoru a spotreba pod 5 l/100 km by pre mňa boli tými hlavnými kritériami. Keď hovoríme o neobvykle veľkom batožinovom priestore, musíme začať už kabínou. Toľko miesta na nohy vzadu – a nielen na nohy – nemá väčšina prémiových sedanov. Nastupovať, vystupovať, nakladať či vykladať sotva môže byť pohodlnejšie. To platí, samozrejme, aj pre nové vozidlo. Náš exemplár však bol vyše dva roky starý a najazdených mal takmer 62-tisíc kilometrov. Musím oceniť, že ani zvonka, ani vo vnútri nič tento vek nenaznačovalo, dokonca mi napadla nezmyselná myšlienka, že kilometre na tachometri niekto naschvál pridal… Ani náznak opotrebenia som nenašiel ani na chronicky zaťažených miestach, ako sú lakťové opierky, okraj vodičovho sedadla či radiaca páka (áno, v prípade automatickej dvojspojkovej prevodovky DSG je zaťažovaná menej). Interiér i exteriér sú teda naozaj ako nové.
Dieselová jazda
Dieselový motor sa nezaprie ani svojím dobre počuteľným zvukom, ani charakteristikou jazdy. Opäť – oproti novému som žiadny definovateľný rozdiel nezbadal. Kým je studený, je ho dosť počuť a tiež pri častej zmene otáčiek (v meste), pričom prevodovka DSG ho aj pri jemnej jazde nechala vytáčať mierne nad 2 500 ot./min.-1. Na diaľnici v 130-ke točí motor 2 400 ot./min.-1 a prakticky ho nepočuť. To isté platí aj o hlučnosti podvozka. Nie je nečujný (jednoduchšia zadná náprava), ale poskytuje veľmi solídnu stabilitu za všetkých okolností. V žiadnom článku pohonného reťazca ,ani v riadení či vo funkcii ktoréhokoľvek systému som nepostrehol žiadnu vôľu, či nejednoznačnosť, ktoré by nasvedčovali, že ide o auto z minimálne druhej ruky.
Spoľahlivá a seriózna
Čakať dáke športové zážitky či adrenalínové emócie od takéhoto auta by bol, prirodzene, nezmysel. Avšak aj vzhľad a aj funkcia celého exempláru evokovali pocit vysokej kvality a trvanlivosti. Nadšenie jazdenou dieselovou Octaviou ešte umocnil pohľad na palubný počítač, ktorý ukázal konečnú spotrebu počas testu 4,8 l/100 km. Cena takmer o tretinu nižšia, než bola pri novom aute, sa preto javí ako rozumná a ak uvážime, autá akej veľkosti a s akou spotrebou dostaneme za cca 17 500 € ako nové, javila sa takmer ako atraktívna.
Skúsenosti používateľov hovoria, že takáto Octavia najmä ako služobné vozidlo bez problémov najazdí cca 200-tisíc kilometrov vo firme a potom odchádza „do sveta“ k súkromnému majiteľovi, kde ešte dobre poslúži. To platí najmä pre vozidlá, ktoré absolvovali pravidelne predpísané servisné prehliadky a jazdili na kvalitné palivo.
Vrátim sa teda na začiatok, keby som bol otcom mladej rodiny a nemal na nové auto…
Škoda Octavia DSG 1,6 TDI / 85 kW Style Plus
Cena
- Nového vozidla / súčasná cca 25 493 € / 17 490 €**
Motor:
- vznetový preplňovaný R4/16 V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 85 kW (114 k) pri 3 250 – 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 200 ot.min-1. Emisie CO2 102 g/km.
Jazdné výkon, spotreba:
- 0-100 km/h za10,1 s, vmax = 203 km/h, spotreba výrobca / test 3,9 / 4,7 l/100 km
Náhradné dielce (€ s DPH, približné ceny) | |
Kĺbový hriadeľ so synchrónnymi kĺbmi | 565,- |
Brzdový kotúč predný | 90,- |
Brzdový kotúč zadný | 66,- |
Brzdové doštičky predné | 94,- |
Brzdové doštičky zadné | 59,- |
Pružina podvozka | 122,- |
Predné sklo | 197,- |
Zadné sklo | 207,- |
Štartér | 434,- |
Predný blatník | 205,- |
Ceny (€)* | |
2010 | 5 500 |
2014 | 10 000 |
2017** | 17 490 |
*Ceny sú orientačné a závisia od výbavy a počtu najazdených km.
**Cena testovaného vozidla ponúkaná predajcom.