Paralelne so spustením (neúspešným) registrácie na dotáciu k elektromobilu a plug-in hybridu prichádza možnosť zvoliť si zelené značky. Čo to v praxi znamená? Popravde, nikto nevie, aké výhody to bude pre koncového užívateľa mať. Skloňuje sa vjazd do nízkoemisných zón, či lacnejšie parkovanie, či menší poplatok za diaľničnú známku.
Ja osobne nevidím dôvod, prečo by mal mať elektromobil, alebo plug-in hybrid lacnejšie parkovanie. Poplatok ide mestu a tieto autá zaberajú priestor rovnako, ako autá klasické so spaľovacím motorom. Dokonca to nepovažujem ani ako motiváciu na nákup takého typu auta. Funguje to takto ale napr. v Trenčíne, kde sa poplatky za parkovanie znižujú o 50 %. Prečo si to myslím? Tieto autá si jednoducho nemôže dovoliť každý. A nie každému vyhovujú. Stále nepatria medzi plnohodnotné alternatívy k bežnému autu, teda ak sa nebavíme o plug-in hybride. Veľa ľudí preto ku elektromobilu kupuje, alebo stále vlastní, aj klasický spaľovák, čiže miesto toho aby sa ekológia rozširovala, tak rastie konzum. Autá potom striedajú podľa aktuálnej potreby, aby sa nevzdali svojej dávky komfortu.
Navyše nie je žiadnym tajomstvom, že plug-in hybridy veľa majiteľov kúpilo, a ešte aj kúpi, len preto, aby využilo dotáciu. Dobíjať ho nebudú vôbec, lebo jednoducho to nebudú nútení robiť. Iba žeby chceli. Koľko ale takých uvedomelých majiteľov naozaj bude? Ale to by bola debata na dlhšie. Možno som len prehnane skeptický.
Možno s mojimi argumentami nebudete všetci súhlasiť, ale vzniká tu priestor na rôzne špekulácie a čerpanie neoprávnených výhod.
V niektorých zahraničných krajinách majú tieto vozidlá povolenú aj jazdu vo vyhradených jazdných pruhoch. Som za? Mám na to podobné argumenty, ako v prípade lacnejšieho parkovania. U nás sa vyhradené jazdné pruhy ešte len rozbiehajú. Tie čo sú, tak sú poddimenzované, keďže cesty nenafúkne už asi nikto. Elektromobily a pluginy každým dňom pribúdajú. Nespôsobí to časom kolaps aj v pruhoch, ktoré by ostali inak voľné pre vybrané skupiny? Koľko rokov to bude efektívne a kedy sa začnú sťažovať vodiči MHD?
Za hlavné pozitívum, ktoré vyplýva z farebného odlíšenia elektromobilov a plug-in hybridov je, že väčšina z nich je len veľmi ťažko rozoznateľná od klasických spaľovacích motorov. V prípade nehody to môže byť značný problém. Zasahujúce zložky tak na základe farebnej tabuľky s evidenčným číslom vedia zvoliť taktiku a prostriedky, ako pri odstraňovaní škôd postupovať. Samozrejme, keď sa značka medzičasom neocitne niekde v priekope, alebo v tráve, kde ju nikto v daný čas hľadať nebude.
Foto: Archív
[…] je jednoznačne jasné, že sa jedná o elektrický skúter vďaka zelenej ŠPZ. A ak podídete bližšie, všimnete si aj prekvapivo veľké sedadlo, ku ktorému sa ešte neskôr […]
Plný súhlas.Celkovo elektromobilita na slovensku je fraška, ako všetko. My by sme tu dokázali pokaziť aj tvar gule, len aby to neprinieslo osoh obyvateľstvu. Dotácia by mala byť na auto v predajni v momente predaja a nie na Jožka Mrkvičku na požiadanie o 10:00 v prvý utorok v marci. Pripomina mi to poradovník za Žigulíka. Ale to je typické, že na slovensku o všetkom rozhoduje idiot s prehnanou snahou o kontrolu a ziskanie akejkoľvek výhody je sťažené na maximum.
Potom napr v Rakusku získate Renault Zoe za 16t € a u nás za 32t€. Dovoľujem si tvrdiť, že je pomerne viac ludí čo by jazdili na aute za 16t€. s prenajatou bateriou, o ktorú sa nemusíte báť.
A zelené značky sú len ďaľšia kuleha na prachy od štátu, nová zákazka nový úplatok.