Cieľom novely zákona je zvýšenie bezpečnosti činnosti policajtov na ceste a tiež zvýšenie efektivity úkonov.
Kontrola aj na miestach, kde to je inak zakázané
Polícia je oprávnená zastaviť vodiča a vykonať kontrolu prakticky kdekoľvek, a to aj na mieste, kde je zákaz zastavenia a státia, pod podmienkou, že tým neohrozia bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Kontrolovať budú teda môcť aj na priechodoch pre chodcov, autobusových zastávkach a pod.
Rýchla dychová skúška
Policajt nebude mať povinnosť sa pred vykonaním dychovej skúšky legitimovať.
Ruky počas kontroly na volante
Ak nedržíte pri cestnej kontroly ruky na volante, páchate tým priestupok. Policajt vás nemusí na takéto konanie vyzývať. Podobne ako v spojených štátoch. O tomto právnom predpise pritom netušia ani mnohí Poliaci. Policajti ich však za to môžu potrestať. Za takýto priestupok môže policajt udeliť pokutu do 500 zlotých. Myslím si, že toto by malo byť zavedené aj u nás. Rovnako by to malo byť aj v prípade spolujazdcov, ktorý by mali mať ruky povedzme na kolenách. Policajt totiž nikdy nevie, koho zastavil, či je človek ozbrojený, alebo podlieha pátraniu.
Budú zapisovať kilometre pri kontrole
Polícia bude kontrolovať stav počítadla prejdenej vzdialenosti vozidla (odometra), o ktorom vykoná záznam do centrálneho systému evidencie vozidiel. Toto sa týka aj vozidiel prevážaných na prívesnom vozíku, alebo na korbe. V prípade pochybností má polícia právo vydať príkaz na podrobenie vozidla detailnej technickej kontrole. Kontrolu odometra je oprávnený vykonať policajt, pracovník inšpektorátu cestnej premávky, príslušník vojenskej polície, pohraničnej stráže a daňového úradu.
Rozšírenie právomocí Inšpekcie životného prostredia
Inšpektori životného prostredia budú v prípade akýchkoľvek pochybností oprávnení odstrániť zaisťovacie plomby na prevážaných nákladov a kontrolovať vozidlá v oblasti prevážaného odpadu. Zjednodušená bude takisto aj procedúra kontroly zdravotnej a vodičskej spôsobilosti zo strany okresných úradov.
Priestupca pri platení pokuty môže nasadnúť do policajného auta
Novela umožňuje nasadnutie vodiča do policajného auta za účelom úhrady udelené pokuty kartou alebo inými platobnými prostriedkami. To sa však už praktikovalo aj v minulosti. Každopádne si myslím, že je na zvážení policajta, či nastúpenie do auta povolí. Ja byť na ich mieste, tak takéto možnosti priestupcom nedávam z dôvodu vyššej bezpečnosti službukonajúceho policajta.
Prísne tresty za neuposlúchnutie pokynu policajta
Policajt je oprávnený uložiť pokutu vo výške 500 pln (cca 117 € ) za neuposlúchnutie príkazu počas vykonávanej kontroly, resp. sťažovania kontroly – ide o porušenie vyššie zmienených rúk na volante, nehybného zotrvania na mieste vodiča a neopustení vozidla. V správnom konaní je možné za tento prečin uložiť trest vo výške 3000 PLN (cca 750 €).
Záchranná ulička a striedavé radenie
Aj v Poľsku už tiež po novom platí povinnosť vytvárať záchrannú uličku, a tiež pravidlo striedavého radenia pri každom zúžení jazdných pruhov (u nás od 01.04.2020). V prípade nedodržania predpisov môže byť vodičovi uložená pokuta vo výške 20 poľských zlotých až 500 poľských zlotých (približne od 4 eur do 115 eur).
Pokuta za drzosť
Pri kontrole policajtom určite nebuďte drzí, ani arogantní. Nová pravidlá dovoľujú postihovať vodičov aj arogantné chovanie. Možno by nebolo zlé zaviesť takúto možnosť aj u nás. Veľa ľudom by tak spadol hrebienok…
A to nie je všetko
To je len jedna z hlavných noviniek, ktoré novela zákona prináša. Z poľských médií je už teraz známe, že zákonodarcovia pracujú na absolútnej prednosti pre chodcov.
Sú ďalej ako my…
Poliaci so svojimi zákonmi subjektívne trochu ďalej ako my. Vodiči totiž nemusia vôbec pri sebe nosiť doklady od vozidla či vodičák. Stačí im ich elektronická podoba v mobile. Nás jednoducho zbavili nepotrebnej bielej karty. Rovnako lepšie a efektívnejšie riešia preťaženie kamiónov, či ochranu a právomoci policajta.
Napriek tomu kultúra na cestách je podľa svedectiev mnohých horšia ako u nás, čo dokazuje aj množstvo videí z palubných kamier (len si je nutné uvedomiť ich rozlohu a počet obyvateľov). Každopádne, jazdný štýl v PL, alebo na SK je v mojich očiach približne rovnaký.
Potrebná unifikácia predpisov
Myslím si, že za tie roky čo sme členmi EÚ je nutná unifikácia predpisov. Človek čo jazdí veľa po zahraničí z niektorých odlišností môže mať poriadny chaos. Vyznať sa vo všetkých zvyklostiach cudzích krajín je nemožné
Foto: wyborcza.pl