Tam, kde iní končia, tam ruské mašiny len začínajú. Tak to aspoň v časoch socialistických tvrdili naši otcovia. V prípade ruského terénneho vozidla Sherp ATV by sa však rozhodne nemýlili ani dnes, pretože je to skutočný obojživelník na štyroch kolesách.
Na offroadovom vozidle s bezkonkurenčnými schopnosťami v teréne dominujú najdôležitejšie štyri kolesá s priemerom 1,6 m a šírkou 600 mm. Tieto pneumatiky sa totiž starajú nielen o potrebnú trakciu v teréne, ale fungujú tiež ako lopatky, ktoré automobil na vode poháňajú podobne ako kolesový parník, a zároveň ho držia nad hladinou.
Dôležitú úlohu pritom zohráva tiež relatívne nízka hmotnosť. Sherp váži len 1,3 tony, čo je rozhodne menej, ako sa pri prvom pohľade na terénne vozidlo s oceľovo-hliníkovou kostrou, môže zdať. Samozrejme, starou ruskou Achillovou pätou je vzhľad interiéru a znížený komfort pri cestovaní, čo je však vzhľadom na zameranie vozidla pochopiteľné.
V bahne a močariskách sa Sherp ATV cíti doma ako rozprávkový zlobor Shrek, takže by mu mohol pokojne závidieť aj legendárny Kráľ Šumavy. Napokon do nevľúdneho počasia a podmienok bol tento offroad práve stvorený. Poháňa ho japonský dieselový vodou chladený štvorvalcový agregát Kubota-V1505-t s objemom 1,5 l a trochu nevýrazným maximálnym výkonom 44 konských síl.
K tomu treba ešte pripočítať spomínané špeciálne 63-palcové kolesá, ktoré sa vyhrabú z každej šlamastiky. V štandardnej výbave vozidla, ktorého základná cena sa pohybuje okolo sumy 65.000 USD (72.110 eur), je okrem iného posilnená päťstupňová manuálna prevodovka a ručná brzda. Rozmery ruského offroadu – dĺžka 3400 mm, šírka 2520 mm a výška 2300 mm – mu v kombinácii s masívnymi pneumatikami poskytujú ďalšiu výhodu v podobe veľkých nájazdových uhlov (pozn. zvládne 35 % stúpanie.)
Ešte na krátky okamžik sa vrátime ku štyrom gigantickým pneumatikám, ktoré dokopy vážia 340 kg! Disponujú samodofukovacím systémom a pracujú s nízkym tlakom vzduchu, čo spôsobuje, že pri prekonávaní prekážok a nerovností má vozidlo väčšiu kontaktnú plochu s povrchom. Tento offroad dokáže zdolať prekážky vysoké až 70 cm, hravo si poradí s blatom, pieskom či snehom. Dobre sa cíti dokonca aj na zamrznutom jazere alebo priamo vo vode.
Jedinečná schopnosť stroja inšpirovaného sovietskymi monštrami z obdobia „Studenej vojny“ dostať sa v podstate kamkoľvek robí zo „šerpu“ dokonalé pracovné vozidlo. Maximálna rýchlosť automobilu je stanovená na 45 km/h. a spotrebuje 2-3 litre paliva na motohodinu. Vzhľadom k objemu nádrže s 58 l a ďalším štyrom prídavným, ktoré môžu byť inštalované priamo v kolesách , dokáže vozidlo zdolávať najrôznejšie nástrahy terénu skutočne dlho. Po každých päťdesiatich motohodinách ale motor musí prejsť údržbou.
Ruský výrobca vozidlo ponúka v dvoch prevedeniach. Výbava už spomínanej verzie Standard zahŕňa soft top pre prekrytie korby, špeciálny lak pokrytý odolnou polymérovou vrstvou, bezpečnostné pásy pre šoféra a spolujazdca, dve batérie alebo ručnú brzdu. Prevedenie Kung za 70.000 USD (63.100 eur) disponuje napríklad variabilným interiérom. Ak vám to nestačí, tak môžete siahnuť aj po diódových svetlometoch (200 USD) alebo nezávislom kúrení (1200 USD).
Spoločnosť na výrobu terénnych vozidiel Sherp, ktorá más okrem Petrohradu svoje sídla aj v kanadskom Winnipegu a v hlavnom meste Ukrajiny – Kyjeve, zamestnáva viac ako tri stovky ľudí. V roku 2012 je založil ruský inžinier a dizajnér Alexej Garagašjan. Okrem neho patria medzi kľúčové osoby v spoločnosti Sherp jej výkonný riaditeľ Jaroslav Prygara a majitelia Vladimir Školnik a Sergej Samochvalov.
-jj-