Keď s „X-sedmičkou“ niekam prídete, určite neuniknete pozornosti okolia. Komu to prekáža, nie je tým pravým, pre koho tento krásavec vznikol…
Sebavedomý elegán
BMW X7 je v našich končinách jednoducho obrovské auto. Zo začiatku mi pripadal jeho vzhľad len agresívny. Obrovské „ľadvinky“ (s automaticky otvárateľnou mriežkou) na čelnej stene ho opticky ešte zväčšujú a pôsobia až arogantne a vyzývavo. Akoby ignorovali požiadavky aerodynamiky. Mimochodom, ich horná hrana je vyše 1 meter nad vozovkou. Sú opticky absolútne dominantným prvkom exteriéru. Prebíjajú aj napr. nádherné laserové svetlá či iné detaily. Vozidlo vzhľadom deklaruje svoju a majiteľovu veľkosť, výkon, sebavedomie. Pohľadu zboku dominujú veľké 20-palcové kolesá. Umožňujú vyniknúť obrovským brzdovým kotúčom s robustnými strmeňmi.
Komu prekáža pozornosť okolia, nie je tým pravým pre toto auto.
Športovosť zvýrazňujú bočné „schody“ pod oboma dverami. Vizuálne sú fajn, ale mne pri vystupovaní prekážali. Bočná línia je však prekvapivo triezva, s typickou vertikálnou mriežkou za prednými kolesami, ktorá je žiaľ nefunkčná a len na ozdobu. Pohľad sa oprie o hliníkové lemovanie okien i nosiče na streche. Pohľad zozadu je typický pre luxusné BMW s triezvymi a účelne estetickými, širokými zadnými svetlami, pripomínajúcimi sedan radu 7. Celok pôsobí súčasne veľmi dravo a seriózne s prísľubom obrovskej dynamiky i neobmedzeného vnútorného priestoru.
Vitajte v salóne
Interiér okamžite pohladká luxusnými materiálmi, zaujme dizajnom i dezénom kožených sedadiel, dokonalým spracovaním aj najmenších detailov. Nastupuje sa veľmi pohodlne, skôr hore než nadol. Zatvorením dverí sa separujete od rušivého okolia a ocitnete sa v tichom a luxusnom svete BMW. Vo velikánskej kabíne sa však vôbec necítite stratený. Jej veľkosť je využitá pre maximálne pohodlie a je etalónom ergonómie. Ovládače a príslušné veľké displeje sú orientované na vodiča. V kvante tlačidiel na volante sa rýchlo zorientujete, aj keď nie ste zvyknutý na BMW. Funkcie, ktoré potrebujete často (napr. klimatizácia), sa ovládajú vlastnými tlačidlami na stredovom paneli. Mohli by však byť opticky trocha výraznejšie. Ešte o „poschodie“ nižšie je rad tlačidiel, ktorých funkcie si môžete sami navoliť. Výborné riešenie, len sa naň nespoliehajte, ak si sadnete do iného, naoko rovnakého vozidla. Línia palubnej dosky, mierne ustupujúca od posádky smerom k okrajom, je u BMW rokmi overená a nie je na nej dôvod čokoľvek meniť. Skupine ovládačov na stredovej konzole dominuje číra páka ovládania automatickej prevodovky z ručne brúseného krištáľového skla (s trocha ukrytým dôležitým tlačidlom P), vypínač ESP, ovládanie kamery zobrazujúcej okolie vozidla, parkovací asistent, vypínanie systému štart/stop a tiež dosť nenápadné tlačidlo štartovania a vypínania motora. Ovládajú sa tu tiež jazdné módy (Sport, Comfort, Eco Pro, Adaptive, AutoH), ovládač elektrickej parkovacej brzdy, asistent zjazdu z kopca, možnosť regulácie svetlej výšky podvozka (v solídnom rozsahu) a samozrejme nemôže chýbať kruhový ovládač i Drive a tlačidlá obsluhy navigácie, kamery a niekoľkých iných funkcií. Opäť – napriek množstvu sú prehľadné a rýchlo sa v nich dá zorientovať. Celému interiéru dominuje čierna farba (vrátane stropu) a výrazná (azda až príliš) hnedá koženého čalúnenia.
Sadnite si u nás
Vynikajúce sedadlá sú odvetrávané, volant je tradične skvelý. Ako som už naznačil, vodič má všetko poruke, v zornom poli, dokáže sa oprieť nohami i rukami. Priestoru má nadostač, ale nie zbytočne veľa. Obrovsky veľa miesta je na zadných sedadlách. Rázvor osí 3 105 mm tu ukazuje svoje výhody a v nemenšej miere i v treťom rade sedadiel. Dospelí sa tu usadia najlepšie zo všetkých tretích radov, ktoré som doteraz vyskúšal. Kompletne elektricky ovládané sedadlá druhého radu k nim umožňujú veľmi komfortný prístup. Aj sedadlá tretieho radu sa všestranne ovládajú elektricky. Komfort sedenia v druhom rade podčiarkujú dva veľké samostatné displeje a zvýrazňujú maximálny luxus vlajkovej lode značky.
Nedá mi nespomenúť a oceniť aj možnosť zníženia výšky nakladacej hrany batožinového priestoru tlačidlom prístupným po jeho otvorení na dolnom diele dverí. Komfort manipulácie s batožinou to naozaj zlepšuje.
Jazdí ako…
Majestátne BMW X7 sa pohybuje na ceste majestátne. Je však cítiť jeho výšku i hmotnosť. Výkonovo je výborné, akcelerácia špičková (0 – 100 km/h za 6,1 s), stabilita príkladná, brzdy hravo zvládajú všetky situácie a odozva riadenia je príkladná. Navyše, jednotlivé jazdné módy vhodným spôsobom menia reakcie motora, skvelej prevodovky i pneumatického podvozka a uspokoja nároky športovo orientovaného, i pokojne naladeného vodiča. Vychytávkou je mód Adaptive, ktorý v reálnom čase mení nastavenia pohonu i podvozka podľa momentálnej situácie na ceste a štýlu jazdy vodiča, aj pri jeho prudkej zmene. Po tejto stránke je to pravé, nefalšované BMW.
Aj v najvyšších rýchlostiach uchváti komfortom a stabilitou.
Súčasne však musím jedným dychom povedať, že mi predsa len trocha chýbala obratnosť, dravosť, nadšenie vozidla z extrémnych manévrov, aké milujem už aj pri o čosi menších súrodencoch tejto značky. Povedané rodnou rečou BMW – nie je až tak totálne „spritzig“. Predpokladám totiž, že X7 si na rozdiel od limuzíny budú jeho majitelia riadiť sami. Samozrejme, auto tejto veľkosti nie je roadster ani hot hatch a jeho primárnym určením nie je ostrá športová jazda – ale je to BMW a toto meno zaväzuje a dáva latku aj v tomto smere najvyššie.
Toto moje konštatovanie však nič nemení na maximálne pozitívnom hodnotení vozidla ako celku ani ďalších technických finesov, ako napr. revolučné laserové svetlá. Poctivo som ich vyskúšal. Je radosť sledovať, ako reagujú aj na najmenší pohyb volantom, svietia aj pri rýchlych zmenách smeru tam, kam majú, a vodič bez akýchkoľvek zásahov vidí to, čo vidieť má a potrebuje na zrejme najvyššej súčasnej úrovni. Opäť musím zdôrazniť vynikajúcu prácu prevodovky i inteligentného pohonu všetkých kolies. Jednoducho celý reťazec pohonu je absolútna špička. To platí aj pre elektronickú výbavu vrátane možností ovládania všeličoho cez smartfón, ale to by si vyžiadalo niekoľko ďalších strán textu.
Veľké SUV je veľmi pohodlné, no aj v komfortnom móde je cítiť aj počuť ostré priečne nerovnosti, na ktoré nabiehajú obidve kolesá nápravy naraz. To je však vlastnosť azda všetkých súčasných podvozkov so vzduchovými pružinami a nízkymi pneumatikami. No v tomto konkrétnom parametre si viem vo vozidle tejto cenovej kategórie predstaviť aj viac. Navyše, ak sa pritom občas ozve aj akýsi slabý šelest. Znova však opakujem, najmä v športovom móde auto „ide“ ako strela, okamžite reaguje na plyn a iné pokyny vodiča na skvelej úrovni vrátane čiastočne autonómneho riadenia či parkovacieho asistenta. Jazdnými vlastnosťami ma však absolútne uchvátilo na diaľnici. Stošesťdesiat, stoosemdesiat, dvestodesať – ide úplne pokojne, potichu ako prikuté k povrchu. Ruku na srdce – potrebujete však SUV práve na toto?
Úspech zaručený
BMW X7 je jasnou voľbou pre tých, ktorí v rámci značky, na ktorú nedajú dopustiť, už nemali kam stúpať, pokiaľ ide o veľkosť auta. Je tiež jasnou voľbou pre tých, ktorí sa neváhajú „ukázať“, deklarovať svoj úspech, moc a finančnú potenciu. No je tiež, chvalabohu, jasnou voľbou aj pre tých, ktorí si dokážu splniť svoj sen o dotyku s technickou a dizajnérskou dokonalosťou, bezpečnosťou, pohodlím a výnimočnými zážitkami za volantom.
Čo treba uznať
- Extrakt toho najlepšieho nemeckej prémiovej značky.
Čo nám chýbalo
- Možnosť vybaviť osemvalcovým motorom.
Čo nás prekvapilo
- Všestranne vynikajúce sedadlá v treťom rade.
Základné technické parametre
BMW X7 xDrive40i | Mercedes-Benz GLS 400 d 4MATIC * | Range Rover Vogue 5.0 V8 S/C | |
Cena základ/verzia/test [€] | 84 650/85 350/113 542 | od 91 140 | od 128 535 |
Záruka | 2 roky bez obmedzenia km | 2 roky bez obmedzenia km | 3 roky/100 000 km |
Motor [typ/valce/ventily] | preplňovaný zážihový V6/24V | preplňovaný vznetový R6/24V | preplňovaný zážihový V8/32V |
Objem valcov [cm3] | 2 998 | 2 925 | 4 999 |
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] | 250 (340)/5 500 – 6 500 | 243 (330)/ | 386 (525)/6 000 – 6 500 |
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] | 450/1 500 – 5 200 | 700/1 200 – 3 200 | 625/2 500 – 5 500 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 6,1 | 6,3 | 5,4 |
Max. rýchlosť [km/h] | 245 | 238 | 250 |
Spotreba NEDC kombinovaná [l/100 km] | 9,0 – 8,7 | 7,9 – 7,6 | 12,7 |
Test AM [l/100 km] | 13,3 | – | – |
Emisie CO2 (kombinovaná podľa WLTP) [g/km] | 204 – 199 | 208 – 201 | 289 |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 5 151/2 000/1 805 | 5 207/2 030/1 838 | 5 000/207/1 869 |
Rázvor osí náprav [mm] | 3 105 | 3135 | 2922 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 2 395/835 | 2 507/760 | 2 375/785 |
|
|
|
*benzínová verzia GLS momentálne nie je ne Slovensku v ponuke importéra
BMW X7 xDrive40i | |
Plusy | Mínusy |
|
|
Foto: Peter Varga