Makoto Učida vystriedal Hirota Saikawu. Ten bol v podstate osobou blízkou Carlosa Ghosna. Preukázali mu, že z toho dobrého vzťahu čerpal nemalé benefity. Nový šéf pracuje v Nissane od roku 2003. Aktuálne má 53 rokov. Zdá sa, že nový šéf je odhodlaný. Za žiadnych okolností vraj nechce podporovať finančný tok peňazí z Francúzska (od Renaultu).
Na druhej strane však potvrdil, že spolupráca v rámci aliancie bude naďalej pokračovať. Medzi jeho ďalšie ciele patrí už taká klasická informácia, ako si stanoviť realistické ciele na najbližšie roky, ktoré by mali automobilke priniesť dostatočné zisky. Zároveň predniesol aj názory, čo sa týka samotnej aliancie. Zastáva takú myšlienku, že je nutné sa intenzívnejšie zamýšľať nad pomocou ostatným, slabším značkám v rámci celého koncernu.
Ako to chce dosiahnuť? Použil osvedčený kľúč, a tým sú nové modely, ktoré prinesú modernú techniku. Tiež vidí nutnosť nastaviť si dlhodobé marketingové ciele. Ostro kritizoval stratégiu, ktorú mala automobilka v USA. Tam totiž vsadili na politiku veľkých zliav, čo sa v konečnom dôsledku priaznivo podpísalo na predajné čísla, ale nepriaznivo na imidži značky a tiež na samotných ziskoch z predaja.
Aké ozdravené opatrenia chystajú?
Nie je to síce príjemná správa pre motoristov po celom svete, ale Nissan avizoval, že zvažuje ukončenie výroby značky Datsun, keďže aktuálne vyrábajú len mainstreamové modely. Automobilka Datsun vznikla v roku 1933. Je materskou spoločnosťou a v podstate predchodcom dnešnej značky Nissan. Ukončenie výroby značky Datsun však bolo horúcou témou už v minulosti. Prečo si myslíme, že by to bola škoda? Predovšetkým hlavným dôvodom je história a ich prínos pre automobilku Nissan. V ich neprospech hovorí predovšetkým skutočnosť, že táto značka sa vyrába v chudobnejších regiónoch, akými sú Indonézia, India a Rusko, kde sa vlastne aj predávajú. To by však nebol veľký problém. Nissan však vidí v značke Datsun silnú konkurenciu na vybraných trhoch, a to nie sú asi ochotní akceptovať. Každopádne, nie je to vo svete jediný prípad, keď slabšia automobilka stavia na úspechoch silnejšej. Bude teda Datsun obetný baránok? Uvidíme už čoskoro.
Tým však ozdravný plán nekončí. Uvažujú aj o znižovaní produkčných kapacít vo viacerých závodoch. Zmeny sú súčasťou zámeru zoštíhliť podnikanie a zvýšiť ziskovosť biznisu. Uzavrieť nechcú žiadnu fabriku, chcú len osekať ľudské zdroje.
Foto: Nissan