Ešte pred zahájením Tokijského autosalónu sa Toyota pochválila produkčným variantom svojho nového mini-elektromobilu. Mestský elektromobil Ultra-compact BEV bude podľa odborníkom konkurenciou pre najpredávanejšie vozidlá do zásuvky v urbanistickom štýle a najmenšom segmente.
Spoločnosť Toyota na výstave Future Expo, ktorá je súčasťou Tokijského autosalónu 2019, oznámila, že predaj malého mestského elektromobilu by mal odštartovať v krajine vychádzajúceho slnka koncom roku 2020. Okrem toho však bude možné vidieť aj niekoľko ďalších zaujímavých projektov a štúdií, ktoré by mali prezentovať možnosti budúcej mobility na krátke vzdialenosti s obmedzeným dopadom na životné prostredie.
„Chceme vytvoriť riešenie mobility, ktoré podporí starnúcu japonskú spoločnosť a ponúkne ľuďom slobodu pohybu vo všetkých štádiách života,“ uviedol Akihiro Janaka, vedúci vývojového oddelenia. „S Ultra-compact BEV môžeme zákazníkom s hrdosťou ponúknuť vozidlo, ktoré neponúka len väčšiu slobodu, ale tiež vyžaduje menej miesta, vytvára menej hluku a menej zaťažuje životné prostredie.“
Nový elektromobil mal byť navrhnutý tak, aby splňoval potreby zákazníkov, ktorí podnikajú pravidelné cesty na krátku vzdialenosť. Predovšetkým by sa tak malo jednať o seniorov, nových držiteľov vodičských preukazov alebo podnikateľov, ktorí potrebujú navštevovať svojich lokálnych zákazníkov. S dĺžkou 2490 mm, šírkou 1290 mm a výškou 1550 mm je nový Ultra-compact BEV skrátka dokonalým spoločníkom do stiesnených ulíc japonských veľkomiest.
Oproti hlavnému konkurentovi, novému Smartu ForTwo EQ, je dokonca o 205 mm kratší, 373 mm užší a 5 mm nižší. Interiér pritom stále ponúka dostatok priestoru pre dvojčlennú posádku. Presné technické parametre Toyota žiaľ neuviedla, batérie by však mali vystačiť na dojazd 100 km a jej opätovné nabitie by malo trvať zhruba 5 hodín pri napájaní z 200 V zdroja. Výkon použitého elektromotoru tiež zostáva záhadou, maximálna rýchlosť by sa mala pohybovať okolo 60 km/h.
Pôsobivý by však mal byť polomer otáčania, ktorý Toyota popisuje ako „extrémne malý.“ Okrem produkčnej varianty Ultra-compact BEV však Toyota predstavila ešte niekoľko zaujímavých projektov. Jedným z nich by mal byť aj čierny koncept Ultra-compact BEV Concept Model for business, ktorý je navrhnutý s možnosťou vlastnej úpravy interiéru do rôznych režimov (drive, office & relax). Štúdia tak počíta s možnosťou plne autonómneho cestovania v pojazdnej kancelárii, počas ktorého ponúkne cestujúcim rôzne spôsoby trávenia času.
Posledným zaujímavým exponátom zo sveta elektromobility potom bola elektrická trojkolka Toyota i-ROAD, ktorú spoločnosť po prvý raz prezentovala už v roku 2013. Trojkolka počíta maximálne s dvojčlennou posádkou a vďaka kombinácii veľkosti motocyklu so zvýšenou stabilitou by mala ponúkať pohodlnú prepravu „na poslednú míľu,“ aj zaujímavé riešenia pre turistov. Expozície značky Toyota však nebola len o elektromobiloch, ale tiež o mikromobilite. Toyota totiž plánuje predstaviť niekoľko osobných prepravných zariadení.
„Walking Area BEV“ by sa mal dostať na japonský trh koncom roku 2020. Zariadenia sú pritom určené pre široké spektrum využitia. Walking Area BEV Standing Type sa môže využiť napríklad pre účely stráženia bezpečnostných zložiek, Walking Area BEV Seated Type ponúka lepšiu mobilitu pre ľudí s horšou pohyblivosťou či väčšou batožinou a Walking Area BEV Wheel-linked Type je určený pre pripojenie k bežnému invalidnému vozíku, pričom jeho užívateľovi výrazne uľahčí presun a pohyb.
-jj-