V Amsterdame a Haagu nám Škoda predstavila svoju odpoveď na bezhlavý diktát Európskej komisie týkajúci sa limitov tvorby CO2, resp. pokút za ich prekročenie. Áno, znižovať ju treba, otázne však je, akou mierou, resp. akou rýchlosťou ju znižujeme a cena, ktorú za to všetko v skutočnosti zaplatíme. Tak či onak, v najbližších rokoch budeme svedkami enormného rozširovania elektrifikovaných áut – mild-hybridov, hybridov, plug-in hybridov, elektromobilov s rozšíreným dojazdom aj čistých elektromobilov. Česká automobilka ich bude označovať písmenkami iV. Písmenko „i“ odkazuje na inovácie, inteligenciu, inšpiráciu, „V“ zasa jednoducho na vozidlo. Ako samotný výrobca hovorí, písmenko „i“ si zákazníci môžu vysvetliť aj ako ikonický, individuálny či intuitívny, pretože všetky modely iV budú mať špecifický charakter a ľahké ovládanie. A, samozrejme, nebudú chýbať Simply Clever prvky.
Elektrina v hlavnej úlohe
Citigoe iV je plne elektrické, za 124 rokov existencie automobilky prvé plne elektrické vozidlo českej značky. Dopredu ho ženie 61-kilowattový elektromotor umiestnený vpredu. Krútiaci moment 212 Nm sa na kolesá prenáša cez jednostupňovú prevodovku. „Životabudičom“ je lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 36,8 kWh (z toho využiteľných je 32,3 kWh), ktorého 168 článkov je rozložených v podlahe – pod prednými a zadnými sedadlami a tiež v stredovom tuneli. Spomínaná kapacita by mala vystačiť na 252 km, a to už podľa normy WLTP, teda blízko k realite – je v tom však háčik, ktorý odhalím neskôr. Akumulátor môžete nabíjať niekoľkými spôsobmi – z domácej siete s 230 V s výkonom 2,3 kW (12 hodín a 45 minút), z wallboxu s výkonom 7,2 kW (na 80 % kapacity za 4 hod. a 15 min.) alebo rýchlonabíjacej stanice s CCS konektorom a výkonom 40 kW (80 % kapacity za 1 hodinu).
Elektrické Citigo som vyskúšal na cestách v Haagu, vo dvojici aj za plného obsadenia štyrmi dospelými chlapmi a musím povedať, že som ani pri plnej akcelerácii nebadal, žeby som bol plne obsadený. Benzínový trojvalec by mi už dávno povedal, že mám vyššiu záťaž. Navyše, krútiaci moment som mal k dispozícii za akýchkoľvek podmienok okamžite – žiadna turbodiera, žiadne oneskorenie, žiadne otázky na lambda sondy, či elektronika môže pridať plyn a koľko môže. Jedine pri rozbehu na plný plyn sú reakcie elektromotora v prvej sekunde vláčnejšie. Predsa len krútiaci moment síce má elektromotor od nuly, ale výkon nie. K dispozícii máte 3 režimy – Normal, Eco a Eco+. V režime Eco má motor výkon obmedzený na 50 kW, resp. 167 Nm a aj výkon klimatizácie je ľahko obmedzený a maximálna rýchlosť je znížená o 10 km/h na 120 km/h . V Eco+ vám elektromotor dá už iba 40 kW, resp. 133 Nm, maximálna rýchlosť je 95 km/h a klimatizácia je vypnutá. A tu je ten spomínaný háčik: dojazd 252 km sa vzťahuje práve na režim Eco+. Okrem toho môžete regulovať intenzitu rekuperácie kinetickej energie, a to až v štyroch stupňoch. Tri stupne impulznými pohybmi voliča doprava (-) alebo doľava (+), štvrtý je posunutím dozadu, do polohy B. Škoda, že sa štvrtý stupeň rekuperácie nedá aktivovať aj ďalším ťuknutím voličom doľava.
Elektrina vo vedľajšej úlohe
Plug-in hybrid Škoda Superb iV dokáže na elektrinu prejsť podľa testovacieho protokolu WLTP až 62 km. Pritom si môžete zvoliť, kedy chcete, aby ste využili týchto 62 km. Máte totiž k dispozícii aj klasický hybridný režim. Môžete tak dôjsť do mesta a EV režim si aktivovať až v centre. Okrem toho, keď máte málo „šťavy“ v akumulátore, tak ho môžete dobiť za jazdy núteným dobíjaním. Dokonca si môžete zvoliť, na koľko percent ho chcete dobiť. To znamená, že keď viete, že v meste budete potrebovať zhruba polovicu kapacity akumulátora, tak vám stačí nabiť ho za jazdy na polovicu. Takýto spôsob nabíjania totiž nie je veľmi ekonomický. Akumulátor môžete nabíjať aj z bežnej 230-voltovej siete, bude to trvať zhruba 5 hodín alebo z wallboxu s výkonom 3,6 kW za 3,5 hodiny. Škoda, že sa nedajú využiť aj verejné rýchlonabíjacie stanice, z ktorých by sa kapacita akumulátora (13 kWh, z toho využiteľných 10,4) počas nákupu obnovila, ak aj nie doplna, tak o relevantnú hodnotu.
Nič to, keď nemáte šťavu v akumulátore, tak Superb iV jazdí ako hybrid. Elektronika kombinuje prácu 1,4-litrového benzínového motora TSI so 115 kW/250 Nm a elektromotora s 85 kW/330 Nm. Hnacia sila sa na predné kolesá prenáša cez 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG. Tretia spojka je medzi motorom a elektromotorom. Celkový výkon hybridnej sústavy je 160 kW (218 k). K dispozícii máte pochopiteľne režimy od Eco cez Comfort, Normal až po Sport, k tomu verzie Superb iV majú adaptívny podvozok sériovo. Musím povedať, že auto aj v čisto elektrickom, aj na hybridný režim funguje krásne. Jazdí ticho, plynule a bez trhania.
Plug-in hybridný Superb je k dispozícii v oboch karosárskych verziách – sedan aj kombi a v štyroch stupňoch výbavy – Ambition, Style, L&K aj Sportline.