Spoločnosť Hyundai úspešne realizovala svoju prvú autonómnu jazdu návesových súprav v prepojenom konvoji na diaľnici Yeoju Smart Highway. Testovacie podmienky pritom simulovali reálnu cestnú premávku.
Firma Hyundai Motor použila na skúšobnú jazdu dve nákladné vozidlá Xcient s návesmi. Chytrá diaľnica Yeoju Smart Highway je testovacím úsekom s dĺžkou necelých 8 km v rámci vnútrozemskej diaľničnej siete, ktorý kórejská vláda vybudovala pre vývoj techniky autonómnej jazdy. Na tejto diaľnici sú nepretržite prevádzkované vozidlá za účelom výskumu autonómnej jazdy. Tak sú vytvorené podobné prevádzkové podmienky ako na skutočnej diaľnici.
Pri skúšobnej jazde boli úspešne realizované nasledujúce technológie. Jazda vozidiel v prepojenom konvoji, zaradenie iných vozidiel do jazdného pruhu a tiež ich vybočenie z jazdného pruhu, synchronizované núdzové brzdenie a komunikácia V2V (Vehicle-to-Vehicle; vzájomná komunikácia medzi jednotlivými vozidlami). Rýchlosť jazdy bola z bezpečnostných dôvodov obmedzená na 60 km/h.
„Sme presvedčení o tom, že naše progresívne technológie autonómnej jazdy pre užitkové vozidlá, ktoré sme predstavili počas tejto ukážkovej jazdy konvoja nákladných automobilov vozidiel, spôsobí revolučné zmeny v prístupe k nákladnej doprave a logistike,“ povedal Jihan Ryu, vedúci oddelenia elektronických riadiacich systémov pre užitkové vozidlá spoločnosti Hyundai Motor.
Výhodou jazdy prepojených vozidiel v konvoji je nižší aerodynamický odpor vzduchu, ktorý zvyšuje hospodárnosť a znižuje emisie. Ide teda o technológiu, ktorá prispieva k ochrane životného prostredia. Jazda komunikačne vzájomne prepojených vozidiel v konvoji je zahájená v okamžiku, keď sa šofér nasledujúceho nákladného vozidla dostatočne priblíží k vedúcemu kamiónu a aktivuje režim jazdy v konvoji.
Po aktivácii režimu jazdy v konvoji udržuje následujúce nákladné vozidlo od vpredu idúceho vozidla vzdialenosť 16,7 m a v reálnom čase reaguje na zrýchľovanie a spomaľovanie vedúceho vozidla. Šofér nemusí ovládať pedále plynu, ani brzdy, čím sa výrazne znižuje jeho únava pri riadení Výsledkom je vyššia úroveň bezpečnosti cestnej premávky. Vyššie uvedený režim tiež aktivuje asistenta pre jazdu v jazdnom pruhu. Šofér nasledujúceho nákladného vozidla vďaka nemu nemusí ovládať volant.
Pri jazde v konvoji sa počíta aj s ostatnými vozidlami, ktoré sa môžu počas jazdy zaraďovať medzi nákladné vozidlá a znovu predbiehať do susedných jazdných pruhov. Pokiaľ sa nejaké vozidlo zaradí medzi nákladné automobily v konvoji, následujúce nákladní vozidlo automaticky zväčší odstup minimálne na 25 m. Akonáhle začne vedúce nákladné vozidlo náhle brzdiť v núdzovej respektíve nečakanej situácii, novo predvádzaná technológia reaguje spomalením následujúceho nákladného vozidla, prípadne úplným zastavením.
Systém komunikácie V2V, ktorým boli vybavené obe nákladné vozidlá pri ukážkovej jazde, zaisťuje v reálnom čase zdieľanie informácií medzi vozidlami v konvoji, aby bolo možné ešte lepšie ovládať zrýchľovanie a spomaľovanie. Nákladné vozidlo Hyundai Xcient s celkovou hmotnosťou 40 ton sa predáva po celom svete. V auguste predstavil Hyundai nákladiak Xcient Fuel Cell s palivovými článkami, s ktorými sa v segmente užitkových vozidiel ujal úlohy priekopníka ekologickej nákladnej dopravy.
-jj-