Naša malá krajina v srdci Európy minulý rok vyrobila 200 áut na 1000 obyvateľov, kým napr. v susednej Českej republike to bolo „len“ 127 áut na 1000 obyvateľov.
A nie len Slovensko, ale aj ostatné krajiny v Európe, ktoré majú svoju ekonomiku prepojenú s automobilovou výrobou sú v hrozbe problémov, no nie až tak, ako my.
Podľa odhadov Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) sa počet áut vyrábaných v strednej a východnej Európe počas uplynulých dvoch desaťročí viac ako štvornásobne zvýšil. “Naše krajiny boli mimoriadne úspešné v snahe prilákať výrobu automobilov. Táto expanzia sa možno chýli ku koncu,” cituje denník WSJ Poľku Beatu Javorčíková, hlavné ekonómku EBOR.
Rovnako aj bežný laik, ale aj odborník čoraz hlasnejšie šíria obavy, či závislosť tohto regiónu na automobilovom priemysle je udržateľná. Denník ďalej tvrdí, že už niekoľko mesiacov je cítiť známky útlmu automobilového priemyslu na vývoj trhu práce.
Vyhliadky regiónu by sa podľa denníka mohli zhoršiť, ak by americký prezident Donald Trump zaviedol zvažovaná clo na dovoz áut a automobilových súčiastok do Spojených štátov. “Krajiny s veľkým automobilovým sektorom, najmä Nemecko, Maďarsko a Slovensko, by mohli zaznamenať značný dosah na svojej ekonomiky,” uviedli ekonómovia zo spoločnosti Rabobank. V minulom článku sme síce písali, že to teoreticky spraviť nemôže, ale môže využiť právnickú kľučku podľa iného zákona.
The Wall Street Journal poukazuje tiež na dlhodobejšie hrozby pre automobilový priemysel, ktoré môže ohrožiť výrobu áut. Ide napr zdieľanie či prenájom áut u mladšej generácie alebo na stále silnejúcu automatizáciu výroby.
Podľa ekonómov je tak možno načase, aby sa krajina v strednej a východnej Európe začali obzerať po nových odvetviach. My si však myslíme, že už teraz je neskoro. Naši štátni predstavitelia sa mali začať obzerať ešte podstatne skôr. Na druhej strane, lepšie neskoro, ako nikdy…
Zdroj: WSJ
Ilustračné foto: archív