Zimu neobľubujú ani vodiči a ani autá. Ráno sa musia trápiť so studenými štartmi. Veľa áut práve pri tomto výkone zradí svojho majiteľa. Príčin na to môže byť viac. Jedným z nich môže byť aj staršia baterka (ľudový názov, správne autobatéria). Chlad jej proste nerobí dobre, a tratí na svojich vlastnostiach.
Šťastie praje pripraveným
99% vodičov baterku nerieši. Až kým nerobí problémy. Sú situácie, kedy baterka zradí v ten najhorší moment. Ako z toho von? Jedným z riešení je staromódna pomoc prostredníctvom štartovacích káblov. Za relatívne smiešne peniaze sa môžete dostať zo šlamastiky. Ak máte viac peňazí, môžete zvoliť aj cestu prenosnej nabíjačky, tzv. power banky. O nej však niekedy nabudúce. Ja osobne nosím štartovacie káble celoročne, a to pekne skryté v priestore rezervy.
Ako káble vybrať?
V prvom rade pozerajte na dĺžku. Ja uprednostňujem dlhšie, viac ako 3m. Vyhnete sa tak zbytočným problémom pri manipulácii v stiesnených podmienkach. Druhá vec na čo pozerať, je upnutie k batérii. Svorky by nemali vyzerať ako z blata. Mali by byť mohutné…
Teraz je tá horšia časť. Priemer resp. prierez vodiča. Tu sa orientujte podľa toho, čo vlastne chcete štartovať. Ak sa jedná o benzínové auto, tak 3 metrové káble s prierezom 16 mm2 postačia. Na naftové sa odporúčajú 5 metrové s 25 mm2 prierezom.
Lenže tu nastáva problém. Izolácia je hrubá a vy reálne nevidíte, čo sa pod ňou skrýva. Jedine sa pozrieť v oblasti svoriek, kde je vodič často trošku poodhalený.
Niektoré “tenké” káble môžete po pár použitiach vyhodiť. Preto veľa domácich majstrov rezignovalo a káble si vyrábajú v domácich podmienkach. Všeobecne platí, že čím lacnejšie, tým nekvalitnejšie.
Ako káble zapájať
Dôležité je káble nezoskratovať. Vtedy môžete narobiť viac škody ako úžitku. Rovnako, nie všetky moderné autá môžete štartovať prostredníctvom káblov. Zistíte si, či to vaše auto tento núdzový spôsob nevylučuje.
Priebeh zapájania? Existuje viacero variácii ako káble zapojiť. Vždy však treba postupovať po jednom konci kábla. Všeobecne však platí, že:
1. Červený (spravidla) kábel pripojte na kladný pól (+) vybitej batérie
2. Druhý koniec červeného kábla pripojte na kladný pól nabitej batérie
3. Čierny (spravidla) kábel pripojte na záporný pól (-) nabitej batérie
4. Druhý koniec čierneho kábla pripojte na kostru vozidla s vybitou batériou. Napr. Na kovový držiak motora. Kábel nepripájajte k zápornému pólu vybitej batérie. Pri dobíjaní batérie sa uvoľňuje vodík a pri preskočení iskry môže za nepriaznivých okolností dôjsť až k výbuchu batérie. Reálne som však o tomto nikdy nepočul a nepoznám nikoho, komu by sa to stalo, lebo robí sa to pomerne často.
5. Naštartujte auto s nabitou autobatériou a nechajte motor bežať vo voľnobehu.
6. Chvíľu (pár minút) počkajte, kým sa vybitá batéria zregeneruje, a potom sa pokúste naštartovať. Štartujte však krátko. Zhruba 10s – potom nechajte káble odpočinúť. Káble a svorky sa v dôsledku veľkého odberu prúdu zahrievajú a môže dôjsť k ich poškodeniu.
Odpájajte potom v opačnom poradí.
Jednoduché rady
Pri štartovaní vždy vypnite komfortné spotrebiče v oboch autách. Uľahčite naštartovanie. Každopádne, ak máte svorky na batériách značne zaoxidované, najprv ich očistite. Práve kvôli oxidácii nemusí proces nabíjania fungovať a v konečnom dôsledku sa s autom nepohnete. Rovnako si dávajte pozor, kadiaľ štartovacie káble vediete. Vyvarujte sa pohyblivým častiam, ako sú klinové remene, alebo ventilátory chladiča. Tiež káblami po zapojení zbytočne nemanipulujte, alebo ich neprekračujte.