Hľadáte auto, ktoré budú všetci obdivovať, kamkoľvek prídete? A ktoré vám, verte-neverte, nebudú závidieť a nebudú vás podozrievať z prania špinavých peňazí? Suzuki Jimny novej generácie je náš horúci tip!
Pozornosť zaručená
Žiarivo zelený, hranatý Jimny je na prvý pohľad miláčik. Je dlhý len 3,5 metra a pôsobí ako prívetivá hračka. „Zelené autíčko,“ tak ho pomenoval môj vnuk. Ale pozor! Keď sa dosť pokocháte (spolu s ostatnými prizerajúcimi sa napr. pri jazere) pohľadom na karosériu, urobte drep. Kochajte sa ďalej: za vysokými pneumatikami 195/80 R15 uvidíte totiž vo veľkorysých výrezoch blatníkov robustný nezávislý rám a poctivé 3-prvkové tuhé nápravy odpružené vinutými pružinami. A pochopíte, že tu sa už končí každý špás a že pred vami stojí tereniak schopný plnohodnotných výkonov v skutočnom teréne. Takých, o ktorých sa predraženým pyšným SUV so šesťcifernými cenami ani nesníva.
Jednoduchý a pekný
Nenapadá mi lepšia definícia nového interiéru. Na prvý pohľad pôsobí trocha retro, v tom pozitívnom zmysle slova. Hovorím najmä o dvoch hlavných analógových prístrojoch, okrúhlych v hranatých rámoch, o akoby skrutkách na mnohých miestach palubnej dosky, či nefalšovaných gumových manžetách na radiacich pákach. Ale prečo nie, najmä ak nechýbajú ani moderné displeje, tlačidlá sú príjemne veľké a prehľadné, vpredu sa sedí bezchybne a dvaja vzadu sa tiež usadia znesiteľne na sedadlách s nastaviteľným sklonom operadiel? Za nimi je malý batožinový priestor, ale ich sklopením získate takmer kubický meter, navyše bez problémov umývateľný. Štyri centimetre navyše na šírku oproti predchodcovi v kabíne pre mňa znamená, že už sa ramenom nedotýkam okna. Bez výhrad!
Poteší aj jazda
Zvuk motora počas jazdy je príjemne „zrnitý“. Vodič slabučko a príjemne počuje aj zvuk pohonného reťazca. Funkcia spojky je jednoznačná, riadenie (treba točiť trocha viac, než ste zvyknutí) je dobré, radiace páky nemajú žiadne vôle a zmena prevodových pomerov i spôsobu pohonu (2H, 4H, 4L) je jednoznačná. To pravé potešenie však zažijete na zničených mestských cestách. Vďaka konštrukcii podvozka Jimny prekonáva všetky hrôzy priam s gráciou a zodpovedne vyhlasujem, že žiadny zo vzduchových adaptívnych podvozkov ani prémiových značiek, na ktorých som doteraz jazdil, to takto nedokáže. Iste, tie sú lepšie v mnohých iných ohľadoch, ale v meste je Jimny úžasný aj podvozkom, aj manévrovateľnosťou. To isté platí aj o jazde v skutočnom teréne. Zaradíte pohon všetkých kolies (teda pripojíte predné), môžete pridať redukciu a svet je váš. Ak sa pýtate na uzávierky diferenciálov, tie supluje elektronika. Pridajte k tomu krátky rázvor, nízku hmotnosť (okolo 1 100 kg je pohotovostná) a je jasné, že lepšia voľba hádam ani neexistuje. A na dobrej ceste či diaľnici? Pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h ukazuje otáčkomer 4 000 ot.min-1, okamžitá spotreba je asi 9 l/100 km. Autíčko sa správa predvídateľne, dobre drží stopu a ak si uvedomíme, že toto je ten posledný režim, pre ktorý vzniklo, je všetko v najlepšom poriadku. A ešte k tomu prirátajme asistent núdzového brzdenia, signalizáciu únavy vodiča, automatické prepínanie diaľkových svetiel, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, rozoznávanie dopravných značiek či tempomat a spokojnosť ešte narastie. Tak si ju podfarbime hudbou zo solídnej audiosústavy či svojho mobilu.
“Jimny si okamžite zamilujete vy aj vaše okolie.
Radosť manévrovať
Musím ešte spomenúť obratnosť tohto „japončíka“. Pretože je karoséria hranatá, s kolmými stenami, bez problémov naozaj na tesnotku odhadnete, kam sa zmestíte. Zadná kolmá stena je kúsok od vodiča, rezervu vidíte a zacúvať niekam na doraz aj bez asistentov je hračka. Priemer otáčania 9,8 m profituje z krátkeho rázvoru 225 cm (i dĺžky) a ten je na nezaplatenie aj v teréne, rovnako ako minimálne previsy vpredu i vzadu. Ak k nemu prirátame spomínanú pohotovostnú hmotnosť okolo 1 100 kg a tiež už spomínanú poctivú konštrukciu, stojí pred nami ťažko zničiteľný automobil s vynikajúcimi vlastnosťami v teréne i v meste.
“Pod až hračkovo peknou karosériou sa skrýva poctivá technika.
Jediný svojho druhu?
Hm, to je ťažká otázka. V súhrne vlastností si však trúfam povedať, že áno. Ešte by som si ho rád vyskúšal so 4-stupňovým automatom, či sa nevyhol niektorým kompromisom. Inak pri rozumnom pohľade na možnosti výrobcu v danej cenovej a veľkostnej kategórii rád konštatujem, že nový Jimny je výnimočný stroj, ktorý je svojou univerzálnosťou jazdných vlastností i sympatií estetických momentálne na trhu jedinečný.
Suzuki Jimny GLX
Cena a záruka:
- Základ / test: 16 490 / 19 090 €
- 3 roky / 100 000 km
Motor:
- zážihový, R4/16V, zdvihový objem valcov 1 462 cm3, max. výkon 75 kW (102 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 130 Nm pri 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 NEDC 154 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
- 0 – 100 km/h n. u., vmax = 145 km/h, spotreba NEDC výrobca / test 6,8 / 7,1 l/100 km
Čo treba uznať
- Skvelý dizajn, vynikajúci v teréne, dobrý na ceste.
Čo nám chýbalo
- Širšia ponuka motorov.
Čo nás prekvapilo
- Až nadšene pozitívna odozva publika.
Foto: Peter Varga