Každopádne, nechcem písať žiadne promo-články na túto tému, či odborné rady. Je ich na internete dosť. Venujú sa bežnému a správnemu svieteniu, (ne)používaniu hmloviek… Vyslovím len taký svoj skromný názor.
Nedávno prebehla zmena času na zimný čas. Dni sú podstatne kratšie. Navyše často prší, sú hmly… Vodiči sa až priveľmi v tieto dni spoliehajú na modernú techniku. “Veď moje auto má automatické svetlá, musia sa vedieť prepnúť na stretávacie,” aj to sú časté myšlienkové pochody vodičov. Vážení, vôbec to nie je pravda. Je to nebezpečný a častý omyl. Auto je len stroj. A veľa z ponúkaných modelov je doslova slepých. Auto nevie vyhodnotiť zníženú viditeľnosť tak, ako ľudské oko.
Denné svietenie má svojich odporcov, ale aj fanúšikov. Niektoré krajiny od tohto spôsobu zviditeľnenia vozidiel v premávke upustili. Vraj to nemá žiadané výsledky. Aký názor máte vy?
Prečo o tom píšem? V pondelok pred obedom som absolvoval svoju tradičnú trasu východ SR smer BA. Až po Nitru neustále lialo, boli hmly, človek sa miestami pred Prešovom, alebo na Čertovici až bál obiehať, lebo neosvetlené auto (resp. auto na fabrických DRL) nebolo vôbec vidno. Preto som sa radšej tohto počinu zdržal, aby nevznikla konfliktná situácia. A pritom stačilo tak málo. Prepnúť voličom svetiel aspoň na stretávacie, alebo za určitých okolností aj na hmlovky. Doteraz som sa bavil len o používaní predných svetlometov.
Na druhej strane je množstvo vozidiel, kedy pri aktivovaných denných svetlách nesvietia koncové svetlá. Sú situácie, kedy pri hustom daždi alebo hmle nie je vôbec vidno auto idúce sotva pár desiatok metrov pred vami. Je to veľmi nebezpečné!
A možno by stačilo len logické prepojenie s dažďovým senzorom na stierače…
Ak nevidíte dobre na vozidlo pred vami, alebo na pevné prekážky pri ceste, nehanbite sa použiť ovládač svetiel a prepnite ho do manuálnej polohy. Budete mať istotu, že vás ostatní vodiči určite vidia.
Osobitnou kapitolou sú staršie modely s domontovaným denný svietením. Toto riešenie som ja osobne nikdy neuznával. Tam musí vodič prepnúť svetlá vždy manuálne. Čo myslíte, robia to? Málokedy…
Keď sme už pri starších autách. Povedzme taký VW Golf MkIV. Tento model je preslávený tým, že jeho zadné svetlá svietia znateľne slabšie. Nie je to neriešiteľný problém. Ak o ňom viete, a neriešite ho, nehanbite sa občas použiť zadné hmlovky o trochu skôr, ako ostatné autá.
Nie je nič horšie, ako keď jedno vozidlo za zníženej viditeľnosti svieti a druhé nie. Aj oko skúseného vodiča to rýchlo zmätie.
Nebojte sa pre-bliknúť diaľkovými
Ak je niektoré vozidlo slabšie viditeľné v sychravom počasí, nebojte sa ho raz, dvakrát pre-bliknúť diaľkovými svetlami, alebo hmlovkami. Ak to vodič nepochopí, jednoducho pokračujte ďalej. Existujú totiž vodiči, ktorí budú vyblikávať, až kým to vodič neosvetleného vodiča nepochopí. To nie je správny spôsob. Vodiča v druhom vozidle môžete vystrašiť. A môže spanikáriť. Poprípade môžete vytvoriť napätú atmosféru, ktorá môže smerovať k agresii.
A potom tu je ešte jeden extrém. Opäť zo života.Prihodil sa mojej priateľke, keď cestovala prostredníctvom Blablacar-u. Vodič (mimochodom mal vysoké hodnotenie) prinútil na R1-ke zastaviť neosvetlené vozidlo a šiel mu verbálne vysvetliť, že nesvieti. Samozrejme, svojim odstavením ostal tvoriť prekážku. Neveril som vlastným ušiam, keď som túto príhodu počul…
Foto: Archív