Len sám zákazník si určí kritéria, ktoré bude musieť jeho nové vozidlo spĺňať. Či dá prednosť ropným palivám, alebo vsadí na hybrid, plug-in hybrid, elektromobil, či dokonca na vodík. Pritom bude vychádzať z požiadaviek, akými je dojazd, miesto zvyčajného využitia, či bude jazdiť sám, alebo bude prepravovať ľudí, či tovar a v neposlednom rade bude kľúčovou dostupnosť a cena zdroju energie. Sú automobilky, ktoré nie len uvažujú, ale nechali sa už aj počuť, že niektoré z ich modelov budú poskytovať všetky dostupné alternatívy pohonu.
Nie je žiadnym tajomstvom, že roky sa vývoj alternatívnych pohonov zanedbával. Naštartovala to skutočnosť, ktorú pripravila EÚ. Na území EÚ sa budú môcť predávať nové autá, ktoré neprekročia normu 95 g/km oxidu uhličitého na kilometer jazdy. Od roku 2025 príde ďalšie sprísnenie. Za nesplnenie tohto čísla hrozia automobilkám veľké postihy, čo sa koniec koncov premietne do ceny nových áut.
Automobilky sa predbiehajú, ktorá pripraví viac nových modelov, aby ľudia mohli jazdiť na prvý pohľad ekologickejšie. A netýka sa to len osobných vozidiel, ale aj hromadnej dopravy osôb, či kamiónovej dopravy.
Veľa výrobcov sa prikláňa k vodíkovému pohonu. Ako jediný zatiaľ dokáže nahradiť tradičné palivá na plnej čiare. Tankovanie trvá zvyčajne do 5 minút, dojazd 500 kilometrov nie je žiaden problém, a emisie sú uvádzané ako nulové.
Čo nás v blízkej dobe čaká?
Dovolím si povedať, že príde zmena. Práve kvôli sprísneniu emisných limitov, zavádzaní nízko emisných zón vzrastie vývoj, výroba a s tým spojený aj predaj vozidiel s alternatívnym pohonom. Avšak na strane druhej sa s určitosťou dočkáme nárastu cien áut. Dotkne sa to najmä tých menších, lacnejších zástupcov na trhu.
Foto: Archív