A to z ďaleka nebola najvyššia pokuta v oblasti Škandinávie.
Vo Fínsku sa pokuty za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti o viac ako 20 km/h stanovujú na základe príjmov vodiča. Všetky väčšie priestupky tak môžu byť veľmi bolestivé pre peňaženku, alebo účet previnilca.
„Mám rád autá a rád rýchlo jazdím. Mal som 34 áut najdrahších značiek. Každý rok trávim svoju dovolenku vo Fínsku a prihodilo sa mi, že som prekročil rýchlosť. Musel som zaplatiť 30 a 40 tisíc eur. Naposledy mi súd uložil pokutu 55.000 eur. A to bola len kaucia za šesť dní vo väzení, “ povedal v rozhovore pre kanadskú televíziu Selänne, ktorý patrí medzi 100 najlepších hráčov v histórii NHL. Pre svoju učebnicovú techniku korčuľovania a bleskové kontry dostal v zámorí prezývku “Lietajúci Fín”.
Aj keď musel naozaj zaplatiť veľa, tak sám športovec pripustil, že tento systém je múdry a spravodlivý. Vďaka tomuto systému pocíti previnilec sumu pokuty, bez ohľadu na to, či ide o milionára alebo mladistvého, ktorý brigáduje cez víkendy. Nezaplatenie sa navyše kedykoľvek môže premeniť na väzenie.
Rekordman v hokejovej branži je Rasmus Ristolainen. Ten kvôli ročnému zárobku 5,4 milióna dolárov musel zaplatiť 120.000 eur za prekročenie rýchlostného limitu o 41 km/h.
U nás na Slovensku je systém nastavený trochu nevhodne. Na jednej strane sa snažia bojovať proti najčastejším príčinám dopravných nehôd (kde neprimeraná rýchlosť patrí), ale na druhej strane nevytiahnú poriadny bič na cestných pirátov, ktorí majú plné peňaženky. Nechávajú ich žiť bohémskym životom.
Čo myslíte, bol by tento systém pokút na základe príjmov vhodný aj na slovenské pomery? Za predpokladu, že by sa nevychádzalo z daňových priznaní, ale z reálnych údajov. Taká veľká utópia, alebo?
P.S. Neprimeraná a maximálna povolená rýchlosť nie je to isté, ale súvisí to spolu.
Marek PAUCO, -jj-, Foto: Archív a nhl.com