Automobilka Lotus má po takmer troch dekádach opäť olympijské chúťky a ambície. Spoločne s firmou Hope Technology vyvíja špeciálny bicykel na dráhovú cyklistiku. Na OH 2020 v Tokiu by mali „bajk“ využívať reprezentanti Veľkej Británie.
/Ed Clancy na ovále v Manchestri/
Britský Lotus Engineering nevstupuje na nezmapované územie. Svojho času navrhol bicykel Typ 108 pre Chrisa Boardmana, ktorý na ňom triumfoval v dráhovej cyklistike na olympiáde v roku 1992 v Barcelone v disciplíne stíhacie preteky na 4000 m. Odvtedy už síce uplynulo viac ako štvrťstoročie, ale olympijská myšlienka opäť ožila.
/Chris Boardman na OH 1992 v Barcelone/
Bicykel, ktorým by rozhodne nepohrdol ani bývalý slovenský dráhový špecialista, dvojnásobný majster sveta a olympijský víťaz z Montrelu´76 Anton Tkáč, najskôr v Manchestri otestoval držiteľ svetového rekordu v stíhacích pretekoch Ed Clancy. Počas uplynulého víkendu mal bicykel oficiálnu premiéru v bieloruskom Minsku, kde sa uskutočnili úvodné preteky Svetového pohára v dráhovej cyklistike. Postupne prídu na rad ešte ovály v Glasgowe, Hongkongu, Cambridge, Brisbane a Miltone.
Nový bicykel má rám z ultraľahkého kompozitu s vysokým podielom tkaniny. Má unikátnu vidlicu a sedlovku, ktoré sú z dielne Lotusu. Konštruktéri museli vyriešiť tiež tuhosť celého bicykla, pretože tá je extrémne dôležitá pre prenos sily. Všetko je čo najviac ploské, aby bol odpor vzduchu minimálny. Bicykel sa testoval aj v aerodynamickom tuneli, a to ako samotne, tak aj s cyklistom v sedle.
„Lotus vždy bol na špici ľadovca has v triede ľahkých pretekárskych výkonov s autami, a teraz – po 25 rokoch bez cyklistiky – opäť spolupracujeme pri uplatňovaní rovnakých základných hodnôt, ktoré zdobia Lotus, aj v prípade nového bicykla na dráhovú cyklistiku,“ povedal Miguel Fragoso, výkonný riaditeľ britskej automobilky, ktorá už dnes spadá pod čínsky koncern Geely.
Mimochodom, bicykel Lotus Typ 108 navrhol a skonštruoval Mike Burrows práve v spolupráci s Lotus Engineering. Dodnes tento cestný bicykel s jediným prevodom, ktorého celková hmotnosť je necelých 9 kg, ohromuje svojimi aerodynamickými tvarmi a rámom v podobe monokoku z uhlíkových vlákien. Lotus Engineering potom na Typ 108 nadviazal ešte v polovici 90-tych rokov dvadsiateho storočia.
Vtedy ukázal svetu Typ 110, ktorý mal podobnú koncepciu a konštrukciu rámu z uhlíkových vlákien, ale bol určený pre Tour de France, teda cestnú cyklistiku. Tomu odpovedala aj geometria kolesa aj použitie prehadzovačky pre zaistenie viacerých rýchlosti. Chris Boardman s týmto bicyklom vyhral prológ Tour de France v roku 1994.
-jj- zdroj: Lotus Cars