Spoločnosť Hyundai Motor Company ukázala svoju vodíkovú víziu do roku 2030. Stalo sa tak na Severoamerickom veľtrhu úžitkových vozidiel (NACV Show) v Atlante, kde predstavila dve nové štúdie – vodíkový ťahač HDC-6 Neptune Concept a mraziarenský náves HT Nitro ThermoTech.
Oba koncepty sú ukážkou produktov strategického plánu Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) 2030 Vision, zameraného na široké využitie techniky palivových článkov na vodík. Ťažké nákladné vozidlo – truck patrí do hmotnostnej kategórie Class 8. Popredný výrobca návesov Hyundai Translead (HT) zasa vystavil nový koncepčný mraziarenský náves na čisté energie.
Súprava koncepčného ťahača a návesu je pohľadom do budúcnosti nákladnej dopravy nielen v USA, ale na celom svete. Hyundai je globálnym lídrom v oblasti techniky palivových článkov. Už v roku 2013 uviedol Hyundai na trh prvý veľkosériovo vyrábaný a komerčne ponúkaný elektromobil s palivovými článkami. V roku 2018 predstavil model Nexo, vyvinutý špecificky pre elektrický pohon napájaný palivovými článkami.
Hyundai v decembri 2018 investoval 6,4 miliardy USD do urýchlenia vývoja vodíkovej spoločnosti aj mimo segment osobných automobilov. HDC-6 Neptune reprezentuje nový vývojový stupeň nákladného vozidla a predbieha dobu svojim dizajnom, technickou výbavou kabíny aj pohonným ústrojenstvom.
„Predstavením štúdie HDC-6 Neptune, prvého konceptu výhradne vodíkového užitkového vozidla spoločnosti Hyundai Motor Company, začíname skúmať príležitosti na trhu s užitkovými autami v USA,“ povedal Edward Lee, vedúci obchodnej divízie užitkových vozidiel Hyundai. „Okrem toho chceme spolupracovať s ostatnými partnermi na výstavbe vodíkového ekosystému pre užitkové vozidlá,“ dodal.
Hyundai disponuje potrebnými procesmi a skúsenosťami pre vývoj kvalitných vozidiel, ktoré prispejú k realizácii vodíkového ekosystému v rámci vízie FCEV 2030. Palivové články sú ideálnym riešením pre ťažké úžitkové vozidla a diaľkovú prepravu, pretože ponúkajú dlhší dojazd, vyšší užitočnú hmotnosť, kratší doplňovanie paliva a nižšie celkové náklady. Mimochodom, úžitkové vozidlá Hyundai sa predávajú už v 130 krajinách celého sveta.
Hyundai si zvolil pre debut štúdie HDC-6 Neptune Concept severoamerický veľtrh NACV 2019, pretože uvažuje o uvedení svojich moderných produktov práve na zámorský trh. Napokon, víziu trvale udržateľnej mobility značky Hyundai rozširuje HT Nitro ThermoTech. Hyundai Translead sa môže pochváliť mraziarenským návesom, ktorý využíva technológiu mrazenia kvapalným dusíkom.
Hyundai Translead mení koncepčným návesom, vyvinutým v spolupráci so spoločnosťou Air Liquide, spôsob prepravy s teplotami pod bodom mrazu. Bilancia emisií oxidu uhličitého je u koncepčného návesu HT Nitro ThermoTech až o 90 % nižšia v porovnaní s tradičnými návesmi. V expozícii spoločnosti Hyundai Motor Company v Atlante bolo vystavených viacero exponátov, ktoré reprezentujú stratégiu FCEV Vision 2030 značky Hyundai.
Inak jedným z hlavných zdrojov inšpirácie pre design štúdie HDC-6 Neptune Concept byly aerodynamické vlakové súpravy z rokov 1936 až 1959, ktoré sú skvelým príkladom priemyslového dizajnového štýlu Art Deco. Jeho priekopník v 20. storočí, Henry Dreyfuss, použil v 30. rokoch Art Deco pri vlakových súpravách, prevádzkovaných v železničnej sieti New York Central Railroad. Vlaky s odvážnym a súčasne ikonickým vzhľadom boli vo svojej dobe stelesnením najväčších zázrakov techniky.
-jj-, foto: Hyundai