Zmysel ich existencie je ušľachtilý: znižovanie znečistenia ovzdušia exhalátmi zo spaľovacích motorov vozidiel. To je fajn, ale rýchlosť, akou povolené objemy zrážajú, je neraz za hranicou technickej únosnosti pre konštruktérov. O cenovej znesiteľnosti normami vynútenej elektrifikácie automobilov pre výrobcov i bežného používateľa ani nehovorím. Od septembra 2019 sa skrutka ešte viac uťahuje!
Euro 6 a spol.
Po normách Euro 6b a Euro 6c začína od 1. septembra 2019 platiť norma Euro 6d-TEMP pre všetky novoprihlásené automobily. Nemení dovolené hodnoty emisií, no podstatne sprísňuje spôsoby ich merania. Venujme sa teda predovšetkým jej, hoci pohľadu späť, na doteraz platnú Euro 6c, sa nevyhneme. Tá ako prvá vyžadovala meranie emisií podľa procesu WLTP, namiesto dovtedy platného NEDC. Emisie sa merali v oboch prípadoch na valcoch, no WLTP cyklus bol podstatne bližší reálnemu životu, a teda aj náročnejší. Zohľadňovali sa rôzne stupne výbavy, jazda bola razantnejšia, s kratšími prestávkami – písali sme o ňom v minulých vydaniach. Pri normách Euro 6d a Euro 6d-TEMP prichádza k slovu skratka RDE (Real Drive Emissions), teda meranie emisií aj pri skutočnej jazde – na reálnej vozovke, v reálnej premávke. To sa vykonáva prostredníctvom rôznych prídavných zariadení, ktorých fotografie automobilky už istý čas uverejňujú. Pripomeňme, že norma Euro 6d nahradí Euro 6d TEMP (TEMP = temporary, teda dočasná) od 1. januára 2020 pre nové typy vozidiel a od 1. 1. 2021 ju musia spĺňať všetky novo prihlasované automobily.
Kľúčový je koeficient
Rozdielom medzi Euro 6d TEMP a Euro 6d je tzv. koeficient konformity. Ten určuje, o koľko sa môžu líšiť hodnoty namerané v skúšobni a reálne na ceste. Pre Euro 6d TEMP platí napr. koeficient 2,1 pre emisie NOx pre dieselové i benzínové motory (v skúšobni nameraných 100 mg/km smie teda byť na ceste maximálne 210 mg/km), Euro 6d už ho má len 1,43 (teda 100 vs. 143 mg/km). Pre jemné prachové častice platí koeficient 1,5.
Ďalšie zaklínadlá
A aby toho nebolo málo, vysvetlime si ďalšie nové skratky, ktoré vstupujú do hry súčasne s normou Euro 6d TEMP: ISC, EVAP a FCM. In Service Conformity Tests (ISC, skúšky konformity počas prevádzky) vyžadujú, aby všetky limity spĺňali aj vozidlá, ktoré sú už v prevádzke u používateľov (od 1. septembra 2019 platí pre všetky novoprihlásené vozidlá). Evaporative Emission (EVAP, výparové emisie) určujú, koľko uhľovodíkov unikne z palivového systému vozidla počas 24 hodín. Fuel Consumption Monitoring (FCM, monitorovanie spotreby paliva) zasa vyžaduje (a sleduje a zapisuje), aby vozidlo dosahovalo predpísanú spotrebu počas celej svojej životnosti (resp. času prevádzky). Toto nariadenie bude v platnosti od 1. januára 2020 pre nové typy vozidiel, resp. 1. januára 2021 pre novoprihlásené vozidlá.
Spávajte pokojne
Spomínané sprísnenie emisných noriem, resp. ich merania a dodržiavania, sa týka predovšetkým výrobcov a tiež predajcov nových vozidiel. Pre autá, ktoré máte doma, platia emisné predpisy z čias ich vzniku či prihlásenia. Výrobcom áut však prinášajú mnoho vrások na čele. Nejde pritom len o dosiahnutie technických parametrov pohonných sústav. Podstatne náročnejšie spôsoby merania emisií znamenajú obrovské nároky na financie i logistiku pri využívaní meracích zariadení a skúšobní. Uvidíme, či sa to prejaví napr. znížením dodávok nových vozidiel, ponuky modelov, či inými problémami. Súkromne si dovolím tipovať, že áno.
Foto: Archív