Jedna vec ma však absolútne zaskočila tým, ako dokonale fungovala: vyhradený jazdný pruh pre tzv. pool cars. Nebudem prekladať slová, vysvetlím funkciu: jazdný pruh vyhradený pre vozidlá obsadené dvoma a viac osobami. Trocha som pátral a vypátral, že štatisticky asi 95 % osobných automobilov je v okolí veľkých miest obsadených len vodičom (zatiaľ ešte nejazdia autonómne…). Predstavte si teraz 6- až 8-pruhové (v jednom smere) diaľnice v okolí napr. Los Angeles a San Francisca. Prostredný pruh označený kosoštvorcom a nápisom „Pool cars only“ (alebo HOV) je prázdny, zvyšných hoci sedem, plných na prasknutie. Na mnohých miestach sú dlhočizné stojace kolóny. A nezneužijú ho, vo vyhradenom pruhu je len kde-tu auto! Naozaj obsadené, ako má byť. Priznávam, ohromne mi to pomohlo, keď som sa ponáhľal vyše 500 km na letisko do Los Angeles. Nebojte sa, boli sme v aute dvaja. Viete si túto situáciu predstaviť v réžii našich vodičov? Je to jednoduché, upchaté by boli všetky pruhy a hotovo. Ako je to možné? Nuž, nemyslím si, že by avizovaná pokuta okolo 350 dolárov za zneužitie bola tým podstatným motívom. Ani som nevidel žiadne policajné autá (a zdalo sa mi, že ani veľa kamier, ale za to neručím). Jednoducho platia tam pravidlá. Nie všetky, napr. najvyššiu dovolenú rýchlosť prekračujú o dosť a mnohí. Na obmedzovanie slobody sú však veru citliví. Nepredbieha sa v radoch ani v aute, ani bez neho. Naopak, rady vznikajú úplne dobrovoľne, aj tam, kde to nie je prikázané (napr. na stanovištiach taxíkov či zastávkach autobusov). Dorastieme (aspoň v tomto) na takúto úroveň niekedy aj na našich cestách?
Foto: thestar.com