Vitajte v budúcnosti! Štúdia autonómneho elektromobilu na akumulátorový pohon pre mestské prostredie od spoločnosti Scania je navrhnutá ako flexibilné vozidlo umožňujúce prepravu osôb, na rozvoz tovaru počas dňa alebo odvoz odpadu v noci.
Inžinieri spoločnosti Scania v rámci tohoto odvážneho predstavenia inovácií povýšili DNA spoločnosti – modulárny systém – na ďalšiu úroveň v podobe vývoja koncepcie vozidla, ktoré ponúka veľmi flexibilné použitie pre rôzne účely v mestskom prostredí.
V mnohých mestách teraz prebiehajú zmeny v oblasti dopravy, ktoré podporujú požiadavky znížiť emisie a zaistiť plynulejšiu prevádzku bez kolón. Technologický pokrok pri elektrických a autonómnych vozidlách bude hlavným predpokladom pre úspešný prechod na systém udržateľnej dopravy v mestách.
„NXT predstavuje víziu budúcnosti dopravy v mestách. Niektoré z technológií ešte potrebujú určitý čas k úplnému rozvoju, avšak pre nás je dôležité, že sme vytvorili skutočné koncepčné vozidlo, pri ktorom bude možné vizuálne a technicky demonštrovať myšlienky toho, čo je na dosah,“ hovorí Henrik Henriksson, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Scania.
„Vozidlo NXT je navrhnuté pre rok 2030 a ďalej a zahŕňa niekoľko špičkových funkcií, ktoré sú k dispozícii už dnes,“ dodal Henriksson. Pri vozidle NXT je možné predné a zadné pohonné moduly namontovať na karosériu autobusu, nákladného vozidla na rozvoz alebo vozidla pre odvoz komunálneho odpadu.
Autobusový modul tejto inovatívnej koncepcie bolo možné vidieť u v lete na dopravnej konferencii Global Public Transport Summit usporiadanej organizáciou UITP v Štokholme. Pri dosahovaní skutočnej zmeny v ekosystéme dopravy hrajú síce vozidlá dôležitú úlohu, musíme sa však zamerať i na ďalšie aspekty.
Je vyžadovaný významný rozvoj infraštruktúry pre potreby elektrifikovaných i autonómnych vozidiel. Naviac, nepretržitý pohyb osôb a tovaru v mestách je potrebné riešiť skôr koherentným spôsobom, než nesúvislým plánovaním. Komerčná doprava je v mnohých smeroch základnou zložkou mesta.
Predstavuje spôsob, akým sa dostávame do práce alebo do školy. Podieľa sa na tom, ako sú potraviny dovážané do obchodov a reštaurácií, ako sú lieky dodávané do nemocníc a ako prebieha zvoz a likvidácia odpadu. V súčasnosti nie sú toky v mestách zďaleka optimalizované, pretože tovar je dodávaný počas rannej dopravnej špičky, kedy je tiež väčšina ľudí na cestách.
A súčasne v noci, kedy ľudia spia, je komerčná doprava v centrách miest vo veľkej miere obmedzená. „My v spoločnosti Scania nemôžeme pretvoriť celý systém dopravy v mestách. Môžeme sa však pokúsiť podnietiť zmenu, čo je práve zmyslom koncepcie NXT – premýšľať o doprave a vozidlách iným a udržateľným spôsobom,“ argumentuje Henriksson.
Verejná doprava vždy znamenala zdieľanie. To je potrebné teraz posunúť na ďalšiu úroveň. S vyšším stupňom automatizácie bude jednoduchšie zaviesť väčšiu flexibilitu vo verejnej doprave. „Je to niečo nové, niečo veľmi odlišné. Napriek tomu je však flexibilný dizajn a modulárne jednotky neochvejným stredom záujmu spoločnosti Scania,“ tvrdí Robert Sjödin, manažér projektu NXT.
Osem metrov dlhý autobusový modul je zostavený ako jedna kompozitná jednotka, vďaka čomu je možné podstatne znížiť hmotnosť. Akumulátory s valcovými článkami sú umiestnené pod podlahou, čo umožňuje využití inak „mŕtvy“ priestor a prispieva k lepšiemu rozloženiu hmotnosti. S nízkou hmotnosťou vozidla, menšou než osem ton, je dojazd so súčasnými akumulátormi odhadovaný na 245 kilometrov.
„Neustále zdokonaľovanie po malých krokoch bolo vždy charakteristickým znakom spoločnosti Scania,“ dodal Sjödin. „Teraz sa však chystáme na obrovský skok do budúcnosti. Toto vozidlo poskytne neoceniteľné, hmatateľné dáta pre náš ďalší vývoj elektrifikovaných autonómnych vozidiel.“
-jj-, foto: Scania