Listáreň: Nabíjanie a spotreba elektromobilu

List od vás

Pozdravujem redakciu,

mám jednu otázku. Minule som študoval technické údaje nejakých elektromobilov a výrobca udáva rôznu spotrebu pre rôzne nabíjania. Ako je to možné? Aký má súvis spôsob nabíjania so spotrebou?

Pekný deň želám.

Peter, Trnava

 

Naša odpoveď

Dobrý deň,

ďakujeme za otázku, je veľmi zaujímavá. Máte pravdu, seriózni výrobcovia udávajú energetickú spotrebu pre rôzne spôsoby nabíjania a tie spotreby sú skutočne rôzne. Napríklad Smart EQ Fortwo udáva kombinovanú spotrebu elektrickej energie pri nabíjaní pomocou 4,6 kW palubnej nabíjačky v rozmedzí 13,9 – 14,5 kWh/100 km, pri nabíjaní na nabíjacej skrinke 12,9 – 13,5 kWh/100 km a pri nabíjaní s voliteľnou 22 kW palubnou nabíjačkou z domácej vysokonapäťovej siete 18,0 – 18,6 kWh/100 km.

Ako vidieť, rozdiel medzi bežným nabíjaním a rýchlonabíjaním je markantný. Vyplýva zo spôsobu, akým sa určuje energetická spotreba elektromobilov. Vezme sa plne nabitý elektromobil, absolvuje sa s ním merací cyklus (aktuálne už WLTP), potom sa akumulátor dobije doplna a nakoniec sa zo spotrebovanej energie pri nabíjaní určí priemerná spotreba. A práve tu je pes zakopaný. Podobne, ako každý proces v prírode, aj nabíjanie má svoju účinnosť. To znamená, že nie všetka elektrická energia, ktorá ide z nabíjačky, sa dostane až na články akumulátora. Časť sa stratí v teple, v magnetických poliach… Pritom spomínaná účinnosť úzko súvisí s nabíjacím výkonom. Čím vyšším výkonom nabíjame, tým väčšie sú straty. Premenené na drobné: v tomto prípade teda nejde o to, že by pri nabíjaní vyšším prúdom ubúdalo z akumulátora viac energie, ale o to, že na jeho doplnenie potrebujeme viac energie. Mimochodom, tento údaj je veľmi spravodlivý, pretože na rozdiel od toho, keby sme nejakým spôsobom merali úbytok elektrickej energie z akumulátora, tak nám povie, koľko nás skutočne stojí jeden či sto kilometrov.

S úctou

Peter Varga

výkonný šéfredaktor

Foto: archív

dobíjanie elektromobiluelektromobilnabíjanie elektromobilovnabíjanie elektromobiluplug-in hybridspotreba elektromobilovstraty pri nabíjaní elektromobilu
Komentáre (0)
Pridať komentár