Niekedy mala vyhrávať ekonomika prevádzky vozidla na plnej čiare nad komfortnom majiteľa, či vodiča vozidla. Jednoducho ľudia boli naučení využívať aj alternatívne spôsoby dopravy. Navyše sa na dlhé trasy uprednostňovala železničná doprava. Ubehlo už takmer 30 rokov, odkedy sa spôsob života začal meniť.
Pozrite si preto retrovideo o tom, za čo policajti pokutovali vodič nákladných áut, resp. rovno podniky, ktoré mali vozidlá v správe.
Aj dnes sú firmy, ktoré sa snažia vyťažovať každú trasu svojho nákladného vozidla. Vo veľkých firmách sú na zabezpečenie vyťažovania často vyčlenení zamestnanci. Poprípade sa vyťaženie dá docieliť aj cez externú firmu, resp. internetový portál. Viete si ale predstaviť, že by toto dnes policajti zaradení na oddelení špeciálnych kontrol popri svojich úlohách vykonávali?
Každopádne nie každému sa do toho chce. Má to svoje nevýhody, ktoré sú koniec koncov spomenuté aj vo videu. Na druhej strane hnať poloprázdny kamión cez polovicu štátu, alebo Európy sa poriadne premietne do nákladov.
Vozenie vzduchu sa neopláca. Je jedno, či to je osobné auto, alebo kamión, či autobus.
Policajti sa zameriavajú skôr na preťaženie nákladných automobilov, dobu jazdy a odpočinku, či technický stav vybraných druhov vozidiel. Preťažená dodávka a kamión sú nebezpečné. Dodávky do 3,5 tony často vezú podstatne viac. Kamióny bývajú preťažené aj o niekoľko (desiatok) ton. K tomu si pripočítajte často nevyhovujúci technický stav, a nehoda na seba nenechá dlho čakať. Tieto kontroly sú často spojené aj s inšpektorátom práce, poprípade finančnou správou.
Európska únia už niekoľko rokov tlačí do vlakovej či kombinovanej dopravy. Tvária sa, že objavili teplú vodu. Mimochodom, nie je tomu ani desať rokov, čo sa chystala príprava zákona, ktorá by plošne zakázala jazdu nákladných vozidiel nad 12 ton po cestách II. a III. triedy.
Vyťažovať môžete aj na osobnom aute
Každopádne, ak ste ochotní vzdať sa časti svojho komfortu, a dochádzate do práce pravidelne autom, skúste sa dohodnúť s ostatnými ľuďmi, ktorí chodia rovnakým smerom na spolujazde alebo striedaní auta. Vám sa znížia náklady na palivo, im vzrastie komfort cestovania. Aj ovca ostane celá, aj vlk bude sýty.
Autor: Marek PAUCO