Počas minulého týždňa Slovenskom otriasala smutná správa. Pri dopravnej nehode na diaľnici D1 medzi Popradom a Prešovom došlo k smrteľnému úrazu zamestnanca NDS, ktorý na mieste spolu s kolegami vykonával bežnú údržbu. A pritom boli riadne označení šípkou a stáli v odstavnom pruhu. Čo mohlo spôsobiť nehodu? Dovolím si povedať, že najobjektívnejšia príčinou bude zjavne nepozornosť vodiča osobného vozidla. Skutočnú príčinu odhalí až objasňovanie.
Spolu so správcami ciest a aj radovými pracovníkmi vás vyzývame na zvýšenú opatrnosť najmä v miestach práce na cestách.
A pritom nie je to tak dávno, iba o trochu viac ako jeden mesiac, kedy spoločnosť Eurovia zverejnila emotívnu kampaň, ktorú ste mohli vidieť asi vo všetkých televíznych novinách v hlavnom vysielacom čase.
Množstvo vodičov sa už len výnimočne pohybuje po ceste ako chodec. Priechody pre chodcov, alebo kolmé križovanie cesty naozaj nerátam. Skúste si to niekedy, a dodržujte pritom všetky pravidlá, ktoré pre chodca na ceste platia. Už samotná chôdza väčšinami ciest je ľudovo povedané o držku.
Skúste sa vžiť do ľudí, ktorí na, alebo pri ceste musia pracovať. Stačí moment, a zničíte život, zoberiete rodiča, manžela, oca, živiteľa rodiny. A netýka sa to len pracovníkov, ale aj policajtov, hasičov a ostatných, ktorí sú pri svojej práci často pod paľbou áut.
Kampane nepadajú na úrodnú pôdu…
Môžete spraviť kampaň akú chcete. Najrizikovejšie skupiny vodičov o ňu často nemajú záujem. Nekliknú si na ňu a ak náhodou, tak ju odignorujú. Výchova a zdokonaľovanie vodičov po absolvovaní základného kurzu v autoškole na Slovensku je veľmi ťažká…
Verte mi, nie je nič nepríjemnejšie ako dotknutej rodine oznamovať tragickú udalosť.
Lenže ani cestári nie sú bez viny…
Koľko z vás, vodičov, doslova ignoruje značku práca na ceste? Veľmi často sú síce osadené, ale po pracovníkoch ani chýru ani slychu. Vodiči takmer určite hromžia, že museli dať dole nohu z plynu. Tento opakujúci jav v podvedomí vytvára asociáciu, že pri tomto označení sa aj tak na ceste nič nedeje, nikto sa na nej nenachádza a bezpečnosť nie je vôbec ohrozená… takže mozog vyhodnotí, že rýchlosť znížiť nemusím, alebo zvýšiť pozornosť, lebo nikoho určite neohrozím.
Stavenisko pri ceste je zvyčajne označené prenosnými dopravnými značkami. Preto pracovníci, prosím vás, nebuďte leniví, a značky po skončení práce, keď naozaj nehrozí žiadne nebezpečenstvo (povedzme znečistená vozovka od blata) jednoducho otočte do krajnice, alebo zakryte tmavým vrecom. Viem, je to pracné, ale pomôžete tým aj sebe… Poznám veľa prehľadných úsekov, kde sú tieto značky naozaj veľmi zbytočné. Pracovníci o nich nezakopli aj mesiac…
Predsa platí zásada, že značky a iné zariadenie sa môžu pri obmedzeniach premávky používať len v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky. Dopravné označenie musí vystihovať skutočnú situáciu na pracovnom mieste a v jeho okolí a musí poskytovať účastníkom premávky jednoduché, včasné a jednoznačné informácie.
Foto: NDS
Autor: Marek PAUCO