Clio je pre Renault synonymom úspechu. Od uvedenia tohto modelu v roku 1990 sme spoznali štyri generácie, dovedna sa ich predalo približne 15 miliónov a je druhým najpredávanejším modelom v Európe naprieč všetkými triedami. Zaujímavé je, že predajné čísla od roku 2012 až do uplynulého roku každý rok rástli. Aktuálne však na náš trh prichádza piata generácia, ktorá stavia na silných stránkach prvých štyroch generácií – podobne ako prvá generácia, aj piata ponúka technológie z vyšších tried, z druhej generácie zasa zdedila nadpriemernú priestrannosť a komfort, z tretej princíp vyššej kvality, zo štvrtej zasa dizajn.
Evolúcia a revolúcia
Keď dizajn, tak musím povedať, že je evolúciou štvrtej generácie. Podľa interných prieskumov automobilky totiž majitelia kupovali štvrtú generáciu v prvom rade práve pre jeho dizajn. Jednoducho sa im páčil, a tak Renault nechcel a ani nemal potrebu riskovať. Auto pôsobí na ceste stabilnejšie, najmä zozadu, odkiaľ vynikne optické rozšírenie blatníkov. Zaujímavosťou je, že už aj v základnej verzii má Clio Full LED svetlomety vpredu a Full LED svetlá vzadu. V dvoch vyšších stupňoch výbavy ide o svetlomety Performance s vyšším výkonom a denným svietením v tvare C, ktoré sa stalo pre Renault charakteristickým a vzadu s 3D efektom. V súvislosti s dizajnom musím zdôrazniť, že lícovanie panelov je oveľa presnejšie ako v predošlej generácii. To prináša menší aerodynamický hluk.
Interiér, to je celkom iná opera. Tam môžeme hovoriť o revolúcii. Renault o ňom hovorí ako o Smart Cocpite. Je rozdelený na dve časti – na časť pre vodiča a časť pre spolujazdca. Prístrojová doska na mňa pôsobí nemecky – tvarom, pretože svojím spôsobom je jednoduchá, avšak prepracovaná do najmenších detailov; ergonómiou, pretože je prepracovaná do detailov; materiálovou skladbou, pretože veľká časť prístrojovej dosky a výplní dverí je pokrytá mäkčenými plastmi a tie ostatné taktiež pôsobia hodnotne; odkladacími priestormi, pretože som si našiel miesto na smartfón, na fľašu aj drobnosti; kvalitou, pretože z nej ide pocit vynikajúceho spracovania. A, samozrejme, je moderná. V závislosti od výbavy má klasický analógový prístrojový štít alebo čiastočne digitálny štít so 7-palcovým multifunkčným displejom, no od budúceho roka bude v ponuke tretia verzia – širokouhlý 10-palcový plne digitálny multifunkčný prístrojový štít. V strede prístrojovej dosky môže byť 7- alebo 9,3-palcový dotykový displej multimediálneho systému Easy Link. Páči sa mi, že prakticky všetky dôležité funkcie ovládate priamo, nie cez dotykový displej – spomeniem klimatizáciu, intenzitu podsvietenia prístrojového štítu či varovanie na opustenie jazdného pruhu. Volant je menší a lepšie padne do ruky. Prvýkrát sa na ňom nachádzajú aj tlačidlá aktivovania tempomatu a obmedzovača rýchlosti. Tie dával Renault niekam na stredový tunel. Chválim polohu prevodovej páky, ktorá je pekne poruke, ale aj jeho chod. Testoval som „litrovku“ s turbom a päťstupňovou manuálnou prevodovkou a tam fungovala prevodovka ako v nemeckom aute – presne a jemne. Výrazný posun som zaznamenal aj v kvalite sedenia – nielen v pozícii za volantom, ale aj v kvalite sedadiel. Predné sedadlá sú v porovnaní s predošlou generáciou ako z iného sveta. Majú lepší tvar, pevnejšiu konštrukciu, dlhší sedák a hlavová opierka je tiež lepšia. Sedí sa v nich naozaj dobre. Interiér si môžete individualizovať buď farbou dekoračných prvkov, alebo voľbou kontrastného interiéru. Najväčšou novinkou je Multi-Sense, ktorý môže mať Clio vôbec po prvýkrát. Ponúka tri rôzne režimy nastavenia celého vozidla – My Sense, Sport a Eco vrátane ambientného osvetlenia interiéru. Zlepšil sa aj akustický zážitok, audiosystém Bose má namiesto 6 reproduktorov až 8.
65 až 130 koní
Čo sa týka pohonu, na výber máte litrový trojvalec s turbom alebo bez. V prvom prípade hovoríme o motore TCe 100 s výkonom 74 kW (100 k), v druhom o SCe so 48 kW (65 k). Oba spolupracujú s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. K úžasnému dizajnu a potentnému podvozku sa najviac hodí 1,33-litrový štvorvalec (označenie TCe 130) vyladený na 96 kW (130 k). Až je mi ľúto, že je spojený výhradne so sedemstupňovou EDC prevodovkou, hoci prvýkrát sú pod volantom pádielka. Tu by sa mi pýtal manuál. Alternatívou pre tých, ktorí jazdia dlhé vzdialenosti je 1,5 litrové dCi s AdBlue. Preto má aj označenie Blue dCi 115. Ako označenie napovedá, poskytuje 85 kW (115 k). Jedine on je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Od budúceho roka by ponuku mala doplniť hybridná verzia.
Ľahko za volantom
Revolúciou prešla aj bezpečnosť, nové Clio prináša systémy z vyšších segmentov. Renault ju označuje príznačne Easy Drive. Nové Clio dokáže zaparkovať samo, má 4-kamerový systém s pohľadom na auto z vtáčej perspektívy, systém autonómneho núdzového brzdenia pred prekážkou, číta vybrané dopravné značky, sleduje zónu mŕtveho uhla a systém Easy Pilot mu umožní autonómnu jazdu po diaľnici a v kolónach. Easy Pilot využíva adaptívny tempomat, ktorý prvýkrát funguje až do úplného zastavenia, a aktívne vedenie vozidla v jazdnom pruhu.
Skutočný posun
Predaj piatej generácie Clia sa spúšťa práve v týchto dňoch. Základná cena za model SCe 85 vo výbave Life je 9 850 eur, najdrahšia verzia TCe 130 vo výbave RS Line stojí 17 950. Výbava RS Line nahrádza doterajšiu GT Line. Verziu R.S. zatiaľ síce predstavitelia automobilky nepotvrdili, ale ani ju nevylúčili. Osobne si myslím, že vzhľadom na úspech modelov R.S. by sme mohli byť optimistickí. Vylúčili však verziu kombi, tá bola obľúbená iba vo východnej Európe a v globálnom meradle bola minoritná. Namiesto kombi je tu Captur, ktorý sa na frankfurtskom autosalóne predstavil v novej podobe a čoskoro bude dostupný u našich dílerov. Mimochodom, Clio je postavené na novej podlahovej platforme CMF-B, ktorá je pripravená na elektrifikáciu aj na autonómnu jazdu – aspoň čiastočnú. Nové Clio sa mi páčilo už aj na fotkách, no po osobnom stretnutí si ma celkom získalo. Z krátkej jazdnej prezentácie som si odniesol množstvo vecí, no tou najdôležitejšou je neskutočný kvalitatívny posun. Už sa teším na redakčné testy rôznych verzií.