Nedalo sa pochybovať, že prémiové značky budú nútené elektrifikovať aj segment svojich veľkých SUV. Dokonca je celkom logické, že práve nimi začínajú éru čisto elektrických áut. Veď práve ich zákazníci sú tí, ktorí si navýšenie ceny, ktoré spôsobuje elektrický pohon a v rámci neho najmä akumulátor, vedia zaplatiť a práve ich klienti sú tí, ktorí chcú byť v prvej línii keď sa na trhu objaví niečo nové. Aktuálne si na Slovensku môžete kúpiť Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQC a tak trochu kľukato Teslu model X. Kľukato, pretože Tesla nemá na Slovensku oficiálneho importéra a tak si ho musíte doviesť – najbližšie z Rakúska. My sme voči sebe postavili britský Jaguar I-Pace a nemecký Mercedes-Benz EQC. Kým Jaguar už je na trhu pár mesiacov, Mercedes naň práve vstupuje.
Rovnaké, ale predsa rôzne
Prečo rovnaké? Obidvoch krásavcov poháňajú dva elektromotory, obaja využívajú pohon všetkých kolies a predstavujú to najlepšie z „kuchyne“ svojich značiek. No predsa len sa odlišujú. Kým I-Pace vznikal od prvého momentu ako elektromobil, EQC využíva už existujúcu platformu určenú aj pre vozidlá so spaľovacím motorom. Z toho vyplývajú isté rozdiely, ku ktorým sa dostaneme neskôr.
Exteriér lahodiaci oku
Obidva elektromobily upútajú už vzhľadom, hoci každý inak. EQC má konzervatívny tvar karosérie, príslušnosť k budúcej eskadre elektrických vozidiel Štuttgartskej automobilky pečatí oživená predná maska a zadné čelo. Na prvý pohľad je typickým mercedesom, ktorý stavia na osvedčených (tvarových) základoch, korenených najmodernejšou technikou. Naproti tomu I-Pace oslovuje okolitý svet výraznejšími hranami, pôsobí športovejšie, je nižší a širší a nesmierne dynamický dojem vizuálne podporuje aj dlhý rázvor a veľké kolesá. Kým EQC vyzerá ako klasické SUV, I-Pace ako trochu zdvihnuté kupé. Jaguar pri podrobnejšom skúmaní zaujme aj výduchom na prednej kapote, ktorým odchádza vzduch sponad čelnej mriežky. Na obidvoch automobiloch je veľmi sympatické, že nedávajú okato najavo svoju „elektrickosť“, ale skôr príslušnosť do rodiny pohodlných, luxusných, rýchlych a ultra moderných SUV. Nevyzerajú ako z iného sveta.
Komfort bez kompromisov
… a tiež luxus a hi-tech, musím pridať jedným dychom, ak sa má porovnávať interiér testovaných premiantov. Obe autá privítajú vodiča i posádku vynikajúcim stvárnením myšlienok interiérových dizajnérov. Obe vychádzajú zo svojich úspešných súčasníkov. Mercedes osloví širokánskym displejom suplujúcim prístrojový panel i stredový „tablet“, znalca zaujmú nové otvory vetrania. Ani nováčik v tejto značke (a tým viac skúsenejší používateľ) nebude mať najmenší problém s ovládaním. Páčkou vpravo pod volantom sa volia jazdné režimy P, R, N a D, valčekom na stredovom paneli zasa režimy medzi Eco až Sport. Nechýba systém MBUX umožňujúci aj hlasovú komunikáciu s vozidlom. Jaguar zaujme dvoma displejmi pod sebou na stredovom tuneli a neobvyklým tlačidlovým ovládaním jazdných režimov P, R, N, D. Aj samotný interiéri pôsobí športovejšie. Aby som neopomenul, aj pod volantom sa nachádza displej, nahrádzajúci klasické prístroje.
“Obidva elektromobily sú skvelé, no predsa si nájdu rozdielnych zákazníkov.
I-Pace príjemne prekvapí nečakane dobrým posedom na zadných sedadlách, zvonka na to ani nevyzerá. Práve tu sa prejavuje jeho od základu elektrická koncepcia, a teda aj maximálne účelné umiestnenie batérií a celého pohonného agregátu. Sedadlá sú pritom vysoko komfortné v obidvoch vozidlách. Prirátajte k tomu tichú jazdu s dychberúcou dynamikou a dobrú hudbu…
Jazda ako na koľajniciach
Inteligentný pohon všetkých kolies využívajúci vektoring krútiaceho momentu je v obidvoch vozidlách, batérie sú tiež čo najnižšie v podlahe. Pre obidva exempláre tiež platí, že akcelerácia je ohromujúca, v rýchlych zákrutách držia nad očakávanie, no vodič predsa len cíti hmotnosť, ktorá ho ženie zo zákruty von. Takže s rozumom! Jaguar opäť trocha profituje zo svojho vzniku ako elektromobilu s nižšou hmotnosťou, o 0,3 s lepším zrýchlením na stovku a vyššou maximálnou rýchlosťou 200 km/h (EQC 180 km/h, v oboch prípadoch obmedzenou). Jaguar pôsobí trocha športovejším dojmom, čo tiež znamená, že je na nerovnostiach o čosi tvrdší a pohon trocha viac počuť. Rozdiel zistíte pri priamom prestupovaní, ak si ich vyskúšate s hodinovým rozdielom, neprídete na to. Spomenúť treba aj rôzne nastavenie dvoch motorov EQC. Predný je skôr na pokojnejšiu jazdu, zadný na športovú. Spolupracujú skvelo.
Ktorý si vybrať
V prvom rade blahoželám, ak je táto otázka pre vás aktuálnou. Hoci sú si koncepčne veľmi podobné, každé vozidlo mieri na iný okruh zákazníkov. Vybrať si z nich znamená vyskúšať si ich v čo najkratšom časovom odstupe. Niečo možno napovie naša tabuľka, niečo vaša preferencia jednej či druhej značky, niečo vaša túžba po športovejšom či decentnejšom imidži. Obidva elektromobily sú dôkazom toho, že špičková značka dokáže aj v celkom novom segmente vytvoriť na prvý pokus skvelé vozidlo. Nech už sa vám viac páči ktorékoľvek z nich, váš výber je správny!
Mercedes-Benz EQC
Klady:
- skvelá grafika a ovládanie displejov
- komunikačný systém MBUX
- komfortný podvozok
Zápory:
- menej originálny vzhľad
- predsa len obmedzený dojazd a čas nabíjania
Jaguar I-Pace
Klady:
- športový nielen dojem
- originálny, nápaditý vzhľad
- vynikajúce sedadlá
- riadenie
Zápory:
- pomalšie reakcie parkovacích senzorov a cúvacej kamery
- predsa len obmedzený dojazd a čas nabíjania
Základné technické parametre | Mercedes-Benz EQC 400 4 MATIC | Jaguar I-Pace HSE AWD Auto |
Cena základ/testované vozidlo [€] | 76 800/90 696 | 77 758/96 096 |
Záruka | 2/bez obmedzenia
8/160 000 batéria |
3/100 000
8/160 000 batéria |
Motor | 2 elektrické, asynchrónne | 2 elektrické, asynchrónne |
Max. výkon [kW] | 300 | 294 |
Max. krútiaci moment [Nm] | 760 | 696 |
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] | 5,1 | 4,8 |
Max. rýchlosť [km/h] | 180 | 200 |
Spotreba výrobca/ test [kWh/100 km] | 22,4 – 25,0/23,9 | 22 – 24,8/22,6 |
Dojazd WLTP [km] | 374 – 417 | 415 – 470 |
Kapacita batérie [kWh] | 80 | 90 |
Dĺžka / šírka / výška [mm] | 4 761/1 884/1 623 | 4 682/2 011/1 565 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 873 | 2 990 |
Prevádzková hm./už. zať. [kg] | 2 495/445 | 2 208/462 |
Foto: Peter Varga