Isteže, má jednoduchšiu zadnú stavbu a motorový priestor nie je taký plný, aj výfuk je celkom iný, ale inak, čo sa týka kapotáže a celkového optického dojmu, akoby z oka vypadla veľkým kalibrom Hondy – modelom CBR650R a CBR1000RR Fireblade. Na prvý pohľad by nikto z menej znalých nerozoznal, či je to krvilačná beštia alebo láskavý učiteľ.
CBR500R je totiž učiteľ, aj z nich ten najláskavejší, ktorý vás doslova vedie za ruku a nijakým spôsobom netrestá. Motorka určená pre mladých jazdcov s vodičákom skupiny A2. Motor – pollitrový dvojvalec – má 35 kW. Rovnako ako v predošlej generácii, no teraz má o 4 % vyšší výkon v rozmedzí 3 000 – 7 000 ot.min-1. A skutočne ide pekne už z nízkych otáčok. Nemám na mysli len výkonovú stránku, ale aj samotný prejav. Vôbec sa nevzpiera nižším otáčkam, na pootočenie plynu reaguje ochotne a bez nepríjemných vibrácií. Klobúk dole. Na druhej strane sa veľmi ochotne necháva točiť ku červenému poľu. Mohutný tlmič výfuku dostal dve ústia a vydáva krásny zvuk. Keď povolíte plyn, tak si aj pekne odbafká. To mám rád. Šesťstupňová prevodovka ide ako po masle a aj nastavenie spojky je výborné. Páka ide ľahko a ani pri rozbehu z miesta si nemusíte dávať veľký pozor, aby vám to nezdochlo. Citlivo je definovaný aj neutrál. Nikdy ho nedáte, keď nechcete, a, naopak, keď chcete, tak ho vždy dáte na prvú šupu.
Sedadlo je široké, na pomery jogurtov pohodlné. Riadidlá sú nízko, avšak vyššie ako na spomínaných superšportoch. Keď na plne digitálny displej zasvieti silné slnko z určitého uhla, tak je zle čitateľný. Do popredia sa totiž dostanú škrabance, pretože krycie sklíčko je mäkké a utieraním sa ľahko poškriabe. Motorka je ľahučká hmotnosť, a ľahučká aj na ovládanie. V zákrutách si ju doslova pohadzujete zo strany na stranu. Poľahky ju dostanete do rúk a bude vás učiť priebežne sa zlepšovať. Na panelovej ceste som však zistil, že vo vyšších rýchlostiach, keď človek nemá váhu na riadidlách, tak sa predok vie rozkmitať. Stačí si však dokúpiť tlmič riadenia a je po probléme. Na staré kolená oceňujem, že podvozok nie je príliš tvrdý. Ani našich cestách ma nevytrestal za chuť jazdiť. Dodávam, že si vpredu aj vzadu môžete nastaviť predpätie pružín. Vpredu je iba jeden kotúč, ale nebojte sa toho, má výbornú účinnosť a dobre sa dávkuje. Keď som hovoril o tom, že táto motorka vás netrestá, tak som mal na mysli aj spotrebu a servisné náklady. Veď priemer 3,5 l/100 km je vzhľadom na môj štýl pekná hodnota a čo sa týka servisu, Honda nie je lacná značka na servis, ale napríklad aj skutočnosť, že má iba jeden kotúč vpredu, šetrí peniaze. Samotný kotúč je o to lacnejší, že sa formuje spolu so zadným z jedného kotúča. Zadný je vlastne výstrižkom z predného.
Po 125-ke by takáto motorka mala byť druhým stupňom pre všetkých jogurťákov, predtým ako si kúpia nejakú šupu. Je dokonalým učiteľom…, nie učiteľom, priamo profesorom, ktorý vás naučí jazdiť. Pritom je zábavný aj rýchly.
CBR500R vás doslova vedie za ruku a nijakým spôsobom netrestá.
STRUČNE
- Čo treba uznať – Ľahučká a ľahko ovládateľná motorka.
- Čo nám chýbalo – V podstate nič.
- Čo nás prekvapilo – Pekný zvuk výfuku, najmä pri ubratí plynu.
Technické údaje: Honda CBR500R
- Cena a záruka: základ/test 6 450/6 450 €; 2 roky bez obmedzenia km
- Motor: kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 471 cm3, max. výkon 35 kW (48 k) pri 8 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 43 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 n. u. g/km.
- Jazdné výkony, spotreba: pohotovostná hmotnosť 192 kg, vmax = ~185 km/h, spotreba výrobca/test 3,5/3,5 l/100 km.
Foto: autor