Cesty v mestách jednoducho nestačia. Nedajú sa nafúknuť. Miestami sa stáva, že dopravné značenie je neprehľadné. K tomu si prirátajte semafory, ktoré nie sú vždy umiestnené viditeľne. Napr. výložník nezasahuje do stredu jazdného pruhu, ale je na kraji. Ľahko ho vodič prehliadne, ak križovatku pred tým bol semafor na výložníku umiestnený až do stredu. Za takto spôsobenú nehodu môže nepozornosť.
Druhou možnosťou je úmysel. Vodič (alebo aj iný účastník) síce červenú vidí, a tiež vie, že by mal zastaviť. Rozhodne sa to však risknúť a na červenú presviští. Zvyčajne k tomuto javu dochádza tesne po zmene svetelného signálu zo zeleného/oranžového na červený. Na niektorých svetelných signalizáciách sa naozaj nemusí nič stať. Signálne plány majú nastavené tak, že medzi zmenami signálov z iných smerov je dostatok voľného času. Potom však existujú križovatky, ktoré menia signály tak povediac okamžite (aj toto nastavenie však má určité pravidlá!). A tu sa jedno zlé rozhodnutie môže zmeniť na dopravnú nehodu.
S odôvodnením na Americkú automobilovú asociáciu priemerne viac ako dvaja ľudia zomrú v USA každý deň na nerešpektovanie červeného signálu. V roku 2017 to bolo 939 ľudí, čo je viac o 28% ako v roku 2012. Zarážajúcim číslom však je, že až 46% úmrtí sa udialo vo vozidle, ktoré nič neporušilo, 5% boli chodci a cyklisti, a iba čosi viac ako 35% úmrtnosť prislúcha vodičom, ktorí nehodu spôsobili.
„Vodiči, ktorí sa rozhodnú prejsť na červené svetlo, keď mohli ešte bezpečne zastaviť, robia bezohľadné rozhodnutie, ktoré ohrozuje ostatných účastníkov cestnej premávky,“ uviedol Dr. David Yang, výkonný riaditeľ AAA Foundation for Traffic Safety.
Ich štúdie uvádzajú, že takmer 85% vodičov vie, že prejazd na červené svetlo je nebezpečný. Rovnako každý tretí respondent uviedol, že tak učinil aspoň raz za posledných 30 dní. Kedy ste na červenú „prebehli“ naposledy vy? Dvaja z piatich respondentov ďalej uviedli, že síce vedeli, že konajú zle, avšak nebáli sa hrozby pokuty zo strany polície, keďže sa domnievali, že v blízkosti žiadny strážnik nie je.
Pomohli by kamery?
Podľa Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) by osadenie kamier snímajúce priestupky týkajúce sa nerešpektovania červeného signálu mohlo prinútiť vodičov prestať konať protiprávne.
„Kamery zvyšujú pravdepodobnosť, že priestupcovia budú potrestaní. Presadzovanie kamier je osvedčený spôsob, ako znížiť prechádzanie na červený signál, čim možno zachrániť životy,“ uviedla viceprezidentka IIHS pre výskum Jessica Cicchino.
Časovače, alebo blikavé zelené?
Obidva spôsoby indikácie zmeny farby na semafore sú fajn. Uvedomelý vodič už z diaľky vie, či cez križovatku stihne, alebo nestihne prejsť. Jednoznačne by som tieto doplnky privítal na každej dôležitej svetelnej križovatke.
Existujú však názory, že práve tieto doplnky sa môžu negatívne podpísať na nehodovosti, keďže vodič sa chybne domnieva, že aj napriek času, alebo blikaniu zelenej to ešte stíha.
Zdroj: carsoops
Autor: Marek PAUCO
Foto: autor, archív