Hybridné autá a elektromobily pri každom pustení plynového pedálu začnú získavať energiu, ktorá sa prejaví ako značná deceleráciu. Ide o tzv. proces rekuperácie. Táto decelerácia je pri niektorých modeloch veľmi podobná klasickému brzdeniu s použitím prevádzkových bŕzd.
Vodič, ktorý pozná svoje hybridné auto, vie predvídať používanie rekuperácie povedzme pri dojazde k svetelnej križovatke. Modely značky Toyota dokonca disponujú možnosťou na voliči prevodovky – „B“. Tento „stupeň“ získava maximálnu energiu, napr. pri jazde z kopca.
S brzdením súvisia aj emisie
Emisie nie sú produkované len zo spaľovacích motorov. Na základe štatistík a výskumov odborníci vyslovili názor, že podstatným zdrojom emisií sú aj brzdy, či pneumatiky. Tvrdia, že je to až 10%. Áno, má to svoju logiku. Áut je stále viac a ekologicky založení ľudia sa snažia vyriešiť aj tento problém. Už sa nejaký ten piatok intenzívne pracuje na filtroch, ktoré by zachytávali brzdový prach. Hybridy majú v tejto sfére teda ďalšiu značnú výhodu.
Kritickými oblasťami sú prevažne mestské časti, kde dochádza k častému brzdeniu. Hustá premávka a rôznorodé situácie na ceste sú proti zásadám plynulosti cestnej premávky. Navyše už teraz veľké mestá ostro bojujú proti rôznorodým zdrojom emisií.
Autor: MAREK PAUCO
Foto: archív