Samozrejme, je to len časť prvkov, ktoré sa na cestách vyskytujú. Vymenovať všetky sa skutočne nedá. Chcel som sa len prepracovať práve k posledným dvom zmieneným prvkom, ktoré sú známe aj ako cestné gombíky.
Zabudovaný svetelný gombík s vlastným zdrojom svetla pri priechodoch pre chodcov a cyklistov z môjho pohľadu nie je šťastné riešenie. Často funguje zmätočne, deteguje chodca čakajúceho pred priechodom aj vtedy, keď tam nikto nie je. Navyše, jeden priechod ho má, iný, tesne za ním už nie. Vodiči tak často a hlavne veľmi ľahko nesprávne vyhodnotia situáciu. Oveľa bezpečnejším riešením je podľa mňa dokonalé nasvietenie priechodov pre chodcov.
Ďalším, veľmi podobným prvkom, sú aj odrazky implantované do vrchnej časti cesty – retroreflexné gombíky. Namiesto vlastného zdroja svetla využívajú jednoduchý princíp – odraz svetla. Kombinácia stredových a postranných gombíkov určite prispievajú k bezpečnej jazde v noci. Zvyšujú aj komfort vodiča, kedže jazdu v noci veľa vodičov neobľubuje.
Obe prvky majú spoločné to, že zvyčajne pretŕčajú mierne nad povrch cesty.
Jednostopové vozidlá ako riziková skupina
Problém však spočíva pri jednostopových vozidlách. Viď tragická nehoda belgického cyklistu Bjorga Lambrecha počas pretekov Tour de Pologne začiatkom augusta. Vyšetrovanie ukázalo, že cyklista vo vysokej rýchlosti vyšiel na 1,5 cm vysoký gombík, pričom stratil stabilitu a padol do priekopy.
Na jednej strane je tento spôsob zvýšenia bezpečnosti pre vodičov dvojstopových vozidiel (majorita), na strane druhej, zdá sa, je aj rizikom pre cyklistov a do určitej miery aj pre motorkárov. Ak sa pohybujete po cestách s týmito prvkami práve na jednostopových vozidlách, tak dbajte na zvýšenú opatrnosť. Je to nečakaná nástraha, ktorá vás môže veľmi rýchlo rozhodiť. A ustáť to veruže nemusíte…
Autor: Marek PAUCO
Foto: NDS