Ak budete k tomuto autu pristupovať s tým, koľko „auta“ dostanete za vynaložené peniaze, vychladnete. Je to zatiaľ drahá hračka. Zvlášť v našom prípade. Vyskúšal som si totiž špičkový model Performance. Ak sa ale za jej volant posadíte s tým, že idete ochutnať automobilovú budúcnosť je veľmi pravdepodobné, že vašu dušu zaleje blaženosť. Aj keď…
Zvonka trocha nuda
Z vonka totiž Tesla 3 nevyzerá ako vesmírna loď, či auto z filmov o ďalekej budúcnosti. Dvere otvoríte špeciálnymi zapustenými kľučkami, bezrámové okná sú fakt efektné. Pri vystupovaní budete klasickú mechanickú kľučku hľadať márne. Dvere sa otvárajú tlačidlom. V kabíne už teda budúcnosť cítiť podstatne viac. Prístrojová doska je pomerne sparťanská, ako tak ju zútulňuje iba drevená lišta, ktorá je tuším fakt z pravého dreva. Inak je pred vodičom volant s dvojicou tlačidiel, pomerne klasická páka na ovládanie jazdného režimu a velikánsky tablet s uhlopriečkou 15 palcov. Do auta sa vstupuje bez kľúča, rovnako márne by ste hľadali tlačidlo štartovania. Auto vás spozná, no môžete si nastaviť možnosť odblokovania vyťukaním kódu na displej tak, ako to robíme na mobilnom telefóne. Všetko sa teda zjavne ovláda cez tablet. Majiteľ auta sedel celý čas vedľa mňa a na moje protesty, že to zásadným spôsobom odpútava pozornosť vodiča iba lakonicky poznamenal, že toto auto má predsa aktuálne najlepšieho auto pilota na svete. Tak ako? Má, či sú to iba silné reči?
Videl viac ako ja
Vonku prší, či skôr leje. Zapnem autopilota a vyrážame na cestu. Auto ide veľmi dlho samé (občas treba pohnúť volantom), snímače aj za takéhoto nevľúdneho počasia fungujú bez zaváhania. Na displej mi systém vykresľuje fantómové obrázky automobilov okolo mňa. Ak sa pohybujete v úzkom priestore, na tablet vám píše presný odstup od vozidiel po stranách. Skúsime preraďovanie do vedľajšieho pruhu. Manéver sa aktivuje smerovkou, následne treba mierne pohnúť volantom smerom, kam sa chcete preradiť. Auto vykoná preradenie plynule. Zaradí sa do stredu jazdného pruhu a to aj v prípade, že je vyznačený farebnými čiarami a je pomerne úzky (diaľnica Bratislava – Senec). Podotýkam, že stále veľmi husto prší. Autopilot to vzdal až vo chvíli, keď sme sa priblížili ku kamiónu, ktorý okolo seba vytváral nepriehľadnú vodnú stenu. Musím uznať, že systém videl viac ako ja. A akú veľkú (ostrú) zákrutu autopilot zvládne? Štandardný zjazd z diaľnice absolvuje bez problémov. Problémom sú zatiaľ kruhové objazdy.
Z testu je teda zjavné, že to, či auto manéver preraďovania (predbiehania) vykoná so zásahom alebo bez zásahu vodiča, je otázkou nastavenia softvéru a nie schopností systému. Podľa aktuálnych informácií už s aktuálnou verziou softvéru auto zvládne manéver bez zásahu vodiča. Otázka teda nestojí tak, či auto dokáže alebo nedokáže jazdiť v jazdných pruhoch autonómne, ale koľko autonómnosti autu aktuálne dovoľuje platná legislatíva.
Zostalo stáť
Takmer každý deň stojím v dopravnej zápche. A takmer vždy ma z pravej strany cez odbočovací pás predbiehajú autá. Radia sa agresívne, využijú každý voľný centimeter, či moje drobné zaváhanie. Veľakrát som premýšľal, ako by sa v tejto situácii zachovalo autonómne auto. Ak sa bude do mojej jazdnej dráhy drzo tlačiť iné auto zostane Tesla stáť? Áno, zastane. Systém je totiž nastavený tak, aby chránil posádku vo vozidle. A keďže sa vozidlo z pravej strany nosom natlačilo predo mňa, Tesla zastala. Hm, keď to miestni strelci zistia, majitelia takýchto múdrych automobilov strávia v zápchach hodiny. Alebo ich to prestane baviť a prevezmú riadenie vozidla.
Šprintér flegmatik
Majiteľ auta je veľký fanúšik značky Tesla, a tak sa chcel samozrejme pochváliť tým, čo toto auto dokáže. Priviedol ma na dlhú rovnú cestu, nikde ani živej duše. Postav sa do stredu cesty a daj plný plyn. Poslúchol som. Zrýchlenie z miesta je brutálne. Z 0 na 100 km/h to Tesla 3 Performance dala za 3,4 sekundy! Majiteľ žiari spokojnosťou a čaká moje chválospevy. A ja nič. Hovorím mu, vieš moja generácia má rada komplexný zážitok. Pred krátkym časom som mal na test BMW M850i xDrive Coupe (z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy). A tento fešák k šprintu z miesta, no nielen k nemu, dodával úžasný koncert pre osemvalec a parádne vyladené výfuky. A takáto hudba k superšportu podľa mňa patrí. Takže áno. Šprintérske schopnosti Tesly 3 Performace sú brutálne. No pre mňa trocha syntetické. To ako keby vaša partnerka v intímnych chvíľkach ani tichého hlásku nevydala. Nič to však neznižuje na tom, že auto ide za plynom bez zaváhania, stále a za každých okolností a s potenciálom pohonu je dobre zladené riadenie aj podvozok. Extrémne nízko položené ťažisko robí divy, auto na ceste drží ako prilepené. Mladšie ročníky budú nepochybne spokojné, mne do blaženého úsmevu skrátka niečo chýbalo. Prepáč, Tesla.
S diaľkovým ovládaním
O pohon vozidla sa starala dvojica elektromotorov so systémovým maximálnym výkonom 361 kW (490 k) a najvyšším krútiacim momentom 639 Nm. Maximálna rýchlosť vozidla je 261 km/h, šprint z 0 na 100 km/h zvládne za 3,4 sekundy. S plne nabitým akumulátorom, ktorý mal v našom prípade kapacitu 75 kWh, automobilka udáva dojazd 530 km (podľa WLTP), podľa majiteľa sa reálny dojazd, podľa spôsobu jazdy, pohybuje v rozmedzí 400 až 450 kilometrov. Počas testu sme samozrejme vyskúšali aj to, ako rýchlo sa akumulátor dobíja na nabíjačke supercharger. Po príchode k stanici sme mali dojazd 129 kilometrov, obedná prestávka trvala 35 minút. Po príchode k vozidle sme mali dojazd 406 kilometrov. Majiteľ má samozrejme aj iné alternatívy dobíjania. Je veľmi praktické, že vám systém na displeji mobilného telefónu vpíše informáciu o dĺžke nabíjania pri jednotlivých alternatívach a aj to, na koľko kilometrov jazdy dobijete akumulátor za hodinu. Pristavím sa ešte pri aplikácii v mobilnom telefóne. Auto cez ňu viete doslova ovládať! Parkuje susedné auto tesne vedľa vás a vy neviete nasadnúť? Žiadny problém. Auto vyparkujete bez toho, aby v ňom sedeli.
Naprieč Európou
Systém vozidla, ktorý možno cez internet aktualizovať, ponúka obrovské množstvo informácií. Zajímalo ma napríklad, ako spolupracuje s navigáciou. Do plánovača som si ako cieľovú destináciu zadal Frankfurt. Vozidlo na základe aktuálnej priemernej spotreby vypočítalo cestu s tým, že mi do plánu zahrnulo aj kde a ako dlho bude nabíjať. Túto cestu by som mal dokázať absolvovať s dvoma zastávkami. Mapa rozmiestnenia nabíjacích staníc ukázala, že elektromobilita končí na našich hraniciach. Na západ od nás bola mapa logom Tesla doslova posiata. Auto je na internet pripojené online, a tak sú informácie o vyťaženosti jednotlivých nabíjacích staníc aktuálne. Musím uznať, že na takej dlhej trase by som si prestávky robil aj s autom s klasickým pohonom. Jazda s Teslou teda nie je z pohľadu dostupnosti nabíjacích staníc žiadnym problémom.
Budúcnosť
Tesla razí cestu neprebádaným územím. Na aute je vidieť, že ho stavali ľudia, ktorí nemajú s históriou a štandardami, ktoré automobilový vývoj sprevádzali, takmer žiadne skúsenosti. Je otázne, či je to dobre, alebo zle. Pre mňa je Tesla výkladom schopností softvérových inžinierov, ktorí svoje nadanie a novátorské myslenie zhmotnili do veľmi múdreho auta. Prial by som si viac emócií a viac kvality v materiáloch a dielenskom vypracovaní. Tu za prémiovými modelmi zaostáva. Je to však asi osud pionierov vývoja noviniek. Riešia koncepciu, nie detaily.
Jednu vec by som si však dovolil navrhnúť. Toto auto je také múdre, že na centimeter presne vie, kde jazdí, koľko ľudí a automobilov sa v jeho okolí pohybuje. Ak zistí, že je v meste, mohlo by automaticky vydávať nejaký zvuk. Tiché jazdenie je možno príjemné, ale pre okolie môže byť veľmi nebezpečné. Ktovie, možno to prinesie už nasledujúca generácia softvéru. V porovnaní s tým, čo už vývojári toto auto naučili, to bude úloha pre softvérového eléva.
Stručne: Tesla 3 Performace
Čo treba uznať: Extrémne výkonné auto
Čo nám chýbalo: Zvuk v meste
Čo nás prekvapilo: Schopnosti autopilota
Cena: základ / test: 53 400 / 76 902 € *
Záruka: 4 roky alebo 50 000 míľ + 160 000 míľ na batériu
Technické údaje: Motory: predný: max. výkon 150 kW (205 k), zadný: max. výkon 211 kW (288 k), kombinovaný maximálny výkon sústavy: 361 kW (492 k), najvyšší krútiaci moment sústavy: 639 Nm. Emisie CO2 0 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 3,4 s, vmax = 261 km/h, spotreba výrobca/test 16,0 / 18,7 kWh/100 km.
* Auto bolo na Slovensko dovezené individuálne. V cene sú započítané všetky poplatky aj DPH.
Text: Peter Lacena, foto: autor