Text: Peter Varga, foto: autor
Keď ste chlap, tak je pre vás mesto jedna veľká výzva. Tlačia vás termíny stretnutí, pomalá jazda, kolóny a státie v zápchach vás otravujú, tu vás nejaký slimák nechce pustiť pred seba, inde zasa iný „člen“ v Corse provokuje na križovatke – túruje motor akoby mal Lamborghini… A pritom všetkom vás nonstop sledujú baby z okolitých áut, chodníka aj kaviarní, takže musíte vyzerať „in“… Dvihnite hodenú rukavicu, osedlajte BMW C 400 GT. Vďaka imidžu „modrobielej vrtuľky“ a impozantnému dizajnu skútra vás pozornosť kočiek určite neminie.
S vervou a okamžite
Energiu na boj so všetkými menovanými, ale aj s ostatnými výzvami mesta dodáva 350-kubíkový jednovalec s 25 kW a 35 Nm. Holé čísla vám nič nehovoria? Poďme na to teda inak. Reakcie motora na plyn sú ohromujúce. Hneď od prvých stupňov pootočenia plynovej rukoväte motor začína „budovať“ výkon. A hneď od začiatku ho buduje s vervou, ktorú s rastom otáčok ešte stupňuje. V dokonalom súlade s tým je aj odstredivá spojka, ktorá zaberie v rovnakom momente ako začnú stúpať otáčky motora. V súčte reakcií motora, ale aj jeho energie, a záberu spojky je odpich z križovatky bleskurýchly. Ja už som bol na druhej strane križovatky, keď sa ostatní ešte iba pohýnali. Presvedčivá dynamika nekončí pri mestských rýchlostiach. To isté platí trebárs aj v 90-ke. Keď zatiahnete za plyn, zažijete okamžité a energické zrýchlenie. BMW udáva maximálnu rýchlosť 139 km/h, ale ešte aj 110-na je príjemná cestovná rýchlosť. Ako drsniacky a športovo pôsobí skúter opticky, tak drsniacky a športovo znie motor a výfuk. Tu nepotrebujete tunovaný výfuk, aj ten sériový si vie pekne zostra zabublať. Aby som nezabudol, výfuk je z ušľachtilej ocele, takže by ho nemala rozožrať korózia. A presne takým štýlom, ako BMW C 400 GT vyzerá, som dosiahol spotrebu 3,3 l/100 km. Inými slovami, jazdil som svižne. Super!
Dôverujte mu!
Podvozok je naladený pevne, na bratislavské – a vlastne môžem povedať všeobecne Slovenské – cesty možno až príliš pevne. O to väčšia zábava je s ním na poriadnych cestách. O čo viac budete dôverovať podvozku, o to viac. Jedným dychom však musím povedať, že mi chvíľu trvalo kým som si k nemu tú dôveru vybudoval. Na vie boli asi pneumatiky, ktoré sa nevedeli poriadne „chytiť“ asfaltu. Hoci natankovaný stroj váži 212 kg, pri jazde to nejako nevnímate. Ochotne ide do náklonov aj z náklonov. Je to dané tým, že ťažisko je posunuté hlboko. Hmotnosť však nezaprie pri manipulácii počas parkovania a dávaní na hlavný stojan, resp. z neho. Aj preto som hneď od začiatku hovoril o tomto skútri ako skútri pre chlapov. Nehovorím, že ho nemôžu jazdiť ženy, ale vzhľadom na celý charakter je BMW C 400 GT v mojich očiach chlapská záležitosť. V súvislosti s podvozkom musím pochváliť aj brzdy s ABS a najmä stabilizačný systém ASC, ktorý sa dodáva štandardne.
Uvoľnene
Posed na skútri je parádny. Pozícia tela je uvoľnená, dokonca taká, že som si musel dávať pozor, aby som na ňom nerozvalil príliš. Vlani som totiž pri teste novej Hondy Gold Wing dopadol tak, že som sa až príliš rozvalil z čoho ma začal bolieť chrbát. Chce to, aby sa človek trochu uvedomoval. Vráťme sa však k BMW C 400 GT. Riadidlá sú akurátne široké a pri mojej výške 178 cm som mal kolená skrčené v prirodzenom uhle. Chodidlá som si mohol odložiť na široké stúpačky, ktoré sa v prednej časti dvíhajú a umožňovali mi trochu si natiahnuť nohy. Chválim, že v oblasti, v ktorej si dávam nohy počas státia na križovatkách sú stúpačky prerušené. Vďaka tomu som lepšie dočiahol na zem. Samotné sedadlo je vo výške 775 mm a je pevné. Komfort sedenia zvyšuje výrazná chrbtová opierka. Nie je iba dizajnovou ozdobou a nosičom nápisu GT, ale plne funkčnou opierkou. Je dostatočne vysoká a pevná, takže sa o ňu môžete smelo opierať. Široký plexištít poskytuje výbornú ochranu pred náporovým vetrom na ramená a keď sa trochu spustíte, tak aj na hlavu. Jedinou vecou, ktorá mi vadila, bol široký tunel. Keď som si totiž chcel schovať kolená za kapotáž, aby som im zlepšil ochranu pred vetrom, tak som sa nohami otláčal o ostré hrany spomínaného tunela. C 400 GT je plne využiteľný aj vo dvojici. Spolujazdec má k dispozícii širokánske sedadlo, mohutné držadlá a pomerne veľké odkladacie plošiny pre chodidlá. Mimochodom, testovaný exemplár mal v rámci opčného balíka Komfort vyhrievané rukoväte aj sedadlo.
Flexcase
BMW je prémiová značka aj medzi motorkami a skútrami a tomu zodpovedá aj technika a výbava skútra. Za všetky spomeniem bezkľúčový systém, ktorý ovláda celý stroj – počnúc odomykaním a zamykaním riadidiel, cez štartovanie motora až po otváranie odkladacích priečinkov a palivovej nádrže. Samotný kľúč pokojne môžete mať v schránke pod sedadlom alebo niektorej z dvojice schránok pod riadidlami. Nestane sa vám, že ich potom neotvoríte. Vyzdvihnúť musím full LED svetlá. Stretávacie sú dobré, ale v podstate bežný štandard LED svetiel. Diaľkové sú však vysoko nadštandardné. Majú široký biely svetelný kužeľ s vynikajúcim dosahom. Trpia však na neduh všetkých LED svetlometov – nemajú rozptyl svetla. Svetelný kužeľ je presne definovaný a keď sa skúter dostane do náklonu v zákrutách, tak sa svetelný kužeľ míňa vozovky. Jednoducho neosvetľuje ten priestor, ktorý by ste potrebovali vidieť. Bezkľúčový systém aj LED svetlá sú v sérii. V našom prípade sme mali aj LED denné svetlá s elegantným podpisom štyrmi polkruhmi a automatickým zapínaním stretávacích svetiel v závislosti od svetelnosti vonku. Ďalším príplatkovým prvkom bol plne digitálny displej, ktorý poskytuje všakovaké informácie a umožňuje sprostredkovať konektivitu s mobilom či helmami. Keď sa však dostane pod ostrú paľbu slnečných lúčov, tak je horšie čitateľný. Zaujímavosťou je, že palubný počítač resetujete cez menu, nie tlačidlom. Zaujímavosťou skútra je úložný priestor BMW Flexcase pod sedadlom. Na pomery maxiskútrov je celý kufor plytký, čo je dané nízkou polohou sedadla. Keď však skúter parkujete, tak si jeho zadnú časť viete zväčšiť mechanickým vysunutím „košíka“. V tejto polohe tak už schováte helmu, avšak iba otvorenú. Za jazdy by tento flexibilný košík zavadzal o koleso pri prepružení, preto kým je dole, tak motor vôbec nejde naštartovať. Nenašiel som však konektor na 12 V ani vo veľkom kufri pod sedadlom ani v schránkach pod riadidlami.
BMW C 400 GT nie je lacný skúter, no za svoje peniaze dostanete silný, technicky, technologicky aj materiálovo vyspelý stroj s výbornými jazdnými vlastnosťami a v neposlednom rade silný imidž, ktorý vám zabezpečí, že ani na skútri neprídete o svoj status.
FOTOGRAFIE NÁJDETE POD TEXTOM
STRUČNE
Čo treba uznať
Silný motor, výborné reakcie na plyn.
Čo nám chýbalo
12V konektor.
Čo nás prekvapilo
Pevné naladenie celého skútra.
BMW C 400 GT
Cena a záruka:
základ/test 7 900/9 286 €
3 roky bez obmedzenia km
Motor:
kvapalinou chladený R1/4V, zdvihový objem valcov 350 cm3, max. výkon 25 kW (34 k) pri 7 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 35 Nm pri 6 000 ot.min-1. Emisie CO2 n. u. g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
pohotovostná hmotnosť 213 kg, vmax = ~139 km/h, spotreba výrobca/test 3,5/3,3 l/100 km.