Prvé čisto elektrické SUV prémiovej nemeckej značky dokáže zrýchliť tep aj ľuďom, ktorí sa autami zaoberajú desiatky rokov, ba dokonca aj takým, ktorých autá nezaujímajú vôbec. Začnime tými druhými, ktorých je na svete predsa len väčšina.
First class
Jazda v Audi e-tron naozaj pripomína let v prvej triede, keď vo vzduchu nie sú žiadne turbulencie. Ak idete predpísanou rýchlosťou po diaľnici, pustíte si do ticha a veľkorysého priestoru kabíny obľúbenú hudbu zo skvelého audiosystému a máte pocit, že svet je krásny a problémy sa vyriešia samy. V prípade vodiča to nie je celkom nepravda. Audi e-tron totiž vo veľkej miere jazdí autonómne. Udržiava sa v jazdnom pruhu, dodržiava vzdialenosť od vozidiel vpredu, prispôsobuje rýchlosť aj dopravným značkám. Treba však byť v strehu, jednak si to vyžaduje systém vozidla, ale tiež zdravý rozum. Špičkový pocit z jazdy vás neopustí ani v meste, ani na vidieckych cestách. E-tron je zhmotnením toho najlepšieho, čo Audi dokáže cestujúcim ponúknuť, a je tiež dôkazom, že je toho naozaj veľa aj v absolútnych kritériách.
Riadenie trocha inak
Ak ste vodičom, tak najväčšou zmenou pri vedení nášho e-tronu voči bežnej praxi boli kamery namiesto vonkajších spätných zrkadiel (po prvýkrát v sériovom aute). Ich obraz sa premieta na malé obrazovky umiestnené pod oknami predných dverí, približne v ose pohľadu do bežných zrkadiel. Technologicky sú bezchybné, dotykom si na obrazovke môžete nastavovať uhol pohľadu, sú výkonné aj pri zlom osvetlení okolia, všetka česť. Ja som si na ne však nezvykol. Chýbal mi odhad vzdialenosti, zmena uhlu malým predklonom či otočením hlavy. Priznávam, vodičák mám už 44 rokov, iní si túto (príplatkovú, za 1 731 €) vychytávku určite vychutnajú. Teraz už budem len chváliť: komunikácia vodiča s vozidlom je vynikajúca. Nastaviť si môže jeden zo šiestich režimov jazdy systému Audi drive select. A potom šliapnuť na pedál. Ale radšej s citom, až 664 Nm dokáže ťažké SUV vystreliť neuveriteľne rýchlo vpred aj z úplného pokoja (stovka za 5,7 s). Zrýchlenie je plynulé veľmi vysoko. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 200 km/h. V princípe je však ovládanie absolútne jednoduché. Veľké displeje majú nastaviteľnú odozvu na dotyk, klimatizácia má samostatný, dokonca aj pred zadnými sedadlami. Kabína je vynikajúco odhlučnená, a tak aj jazda vysokou rýchlosťou je absolútne komfortná. Ale pozor, aj jazda horskými serpentínami môže byť pekne „vzrušujúca“! Skvelá reakcia na „plyn“, auto ako prikuté k ceste aj vďaka nízkemu ťažisku (batérie v podlahe), pohon všetkých kolies – a zrazu počujete, ako pneumatiky kvília a vás osvieži ten slastný pocit… Späť na zem: nerušený výhľad, výborná ergonómia, bezchybná funkčnosť, dobrá odozva na pokyny vodiča. Ovládanie na 1+.
Sofistikovaná technika
Audi e-tron je čistý elektromobil. Každú nápravu poháňa vlastný elektromotor. Dva a poltonový kolos poháňa prevažne zadná náprava, predná podľa potreby. Životne dôležitým parametrom je dojazd. Výrobca udáva až 417 km (WLTP). Mne pri nabití na 100 % indikoval displej 325 km. Zrejme by to bolo viac, pretože pri normálnej jazde e-tron účinne rekuperuje (možnosť ovládať páčkami pod volantom). To už je hodnota veľmi solídna. Na rýchlonabíjačke (150 kW) má trvať dobitie 5 – 100 % asi pol hodiny, na bežnej (22 kW) asi 4,5 hodiny. Pre zaujímavosť som to vyskúšal doma v garáži v bežnej zásuvke: za 10 hodín som dobil zo 60 na 82% a predĺžil dojazd zo 195 na 264 km. Energia sa ukladá do sústavy akumulátorov s kapacitou 95 kWh s hmotnosťou cca 700 kg umiestnenou v podlahe. Jej 36 modulov je vymeniteľných. Sústava má vlastný teplotný manažment, a tak ju neprehreje ani mnohonásobné brutálne zrýchlenie. Záruka na ňu je 8 rokov, resp. 160-tisíc km.
Vydalo by na román
O Audi e-tron a jeho technike by sa dal napísať román. O šiestich vnútorných displejoch, (vrátane „zrkadiel“) v ktorých sa nestratíte, výnimočnom pohodlí, veľkorysom priestore, skvelej stabilite a dynamike, vysokoúčinnej rekuperácii s niekoľkými systémami (prediktívne, brzdením,…), takmer autonómnej jazde, univerzálnych možnostiach nabíjania, úžasnom zvuku audiosústavy s výnimočnou dynamikou a výborným subwooferom, navigácii zobrazujúcej predpoklad úrovne nabitia na konci trasy i možnosti dobíjania, premyslených upozorneniach na znižujúci sa dojazd a mnohých iných, nehovoriac už o konštrukčných, materiálových či technologických finesách. Aplauz postojačky!
Čo bolo, bolo…
Doba vyspelých elektromobilov je už tu. Audi e-tron je toho dôkazom. Napríklad aj tým, že sa vlastne nijako „nadpozemsky“ netvári a je to jednoducho krásne, veľké SUV. Neuchyľuje sa k žiadnym kompromisom, ktoré by ho odlišovali od verzií so spaľovacím motorom (azda okrem maximálnej rýchlosti) a najmä ktoré by akokoľvek ochudobňovali vodiča či posádku o komfort, dynamiku, či nebodaj istotu a bezpečnosť. Áno, jeho cena z neho nerobí práve ľudové vozidlo, ale tento cieľ značka Audi v erbe nikdy nemala. Audi e-tron je však obohatením najvyššej triedy elektromobility, pričom iné značky na opačnom konci rebríčka tried tiež svoju prácu poctivo odvádzajú. Ak sa už elektrifikácii nevyhneme – tak nech je taká skvelá ako v Audi e-tron!
Stručne: Audi e-tron 55 quattro
Čo treba uznať: Praktický, živý, atraktívny elektromobil.
Čo nám chýbalo: Bolo by absurdné napísať čokoľvek.
Čo nás prekvapilo: Jednoduchosť ovládania.
Cena: základ / test: 81 400 / 112 357 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km + 8 rokov / 160 000 km na batériu
Technické údaje: Motor: max. výkon 265 / 300* kW (345 / 390* k), max. krútiaci moment 561 / 664* Nm. Emisie CO2 0 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 6,6/5,7* s, vmax = 200 km/h, spotreba výrobca/test 26,2/28,1 kWh/100 km.
*Pri krátkodobom využití systému boost (prešliapnutie pedála)
Text: Dalibor Klíma, foto: Peter Varga