Na prezentácii nám zástupcovia automobilky tiež prezradili, že spojivom zelených modelov s okrídleným šípom v znaku bude označenie iV. Poďme sa teda pozrieť na modely značky Škoda, ktoré budú minimálne časť energie čerpať z elektrickej zásuvky.
Citigoe iV
Citigoe iV je autom do mesta a prímestské jazdenie. Rozmermi karosérie získate výhodu pri parkovaní aj pri prepletaní sa uličkami v centre mesta. Vozidlo má pod kapotou elektromotor s maximálnym výkonom 61 kW (83 k) a najvyšším krútiacim momentom 210 Nm. Lithium‑iontový akumulátor s kapacitou 36,8 kWh umožňuje dojazd 265 km (podľa WLTP). Akumulátor umiestnený v podlahe vozidla má rozmery 1,1×1,7 m, výšku iba 0,3 m a skladá sa zo 168 článkov. Po vyčerpaní elektrickej energie je možné ho nabiť pomocou kombinovaného nabíjacieho systému (CCS) na rýchlonabíjacej stanici s výkonom 40 kW na 80 % kapacity za jednu hodinu. Pri wallboxe na striedavý prúd s výkonom 7,2 kW trvá dobíjanie na 80 % kapacity 4 hodiny a 8 minút a po pripojení na domácu nabíjaciu stanicu s výkonom 2,3 kW 12 hodín a 37 minút. Akumulátor možno samozrejme nabíjať aj z bežnej domácej elektrickej zásuvky.
Superb iV
Superb je autom dlhých tratí a čisto elektrický pohon by bol z pohľadu dojazdu na jedno nabitie zatiaľ obmedzujúci. A tak automobilka pragmaticky siahla po plug-in hybridnej technike. Osobne mám tieto autá rád. Pri súčasnom stave nabíjacej infraštruktúry mi dávajú zmysel. V meste dokáže hybridná sústava výrazne šetriť palivo a teda aj emisie, no pri dlhej jazde vodiča nijako neobmedzuje. Už sa teším na test, kedy si funkčnosť systému budem môcť vyskúšať v reálnej premávke.
Superb iV je prvým vozidlom značky Škoda, ktoré dostalo plug-in-hybridný pohon. Sústava pozostáva z benzínového štvorvalca 1,4 TSI s maximálnym výkonom 115 kW (156 k) a elektromotora s maximálnym výkonom 85 kW (115 k). Systémový výkon sústavy 160 kW (218 k). So štandardne dodávanou šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG dosahuje vozidlo dynamické jazdné výkony. V elektrickom režime využíva SUPERB iV výhradne elektromotor. Auto spĺňa emisnú normu Euro 6d‑TEMP, hodnota emisií CO2 je menej ako 40 g/km. Akumulátor s kapacitou 13 kWh umožňuje čisto elektrickú prevádzku s dojazdom až 55 km (podľa WLTP). Je možné ho nabiť z bežnej domácej zásuvky, wallboxu, počas jazdy na benzín alebo rekuperáciou brzdnej energie. V kombinácii s benzínovým motorom je dojazd vozidla 850 km.
Lithium‑iontový akumulátor je uložený v podlahe pred zadnou nápravou. Objem batožinového priestoru je pri karosárskej verzii liftback 485 l, pri verzii kombi 510 l. Objem palivovej nádrže je 50 l. Identifikačným znakom plug-in-hybridného variantu je plaketa iV na piatych dverách. Prednú časť zdobí prepracovaný nárazník s voštinovou štruktúrou a vzduchové clony Air Curtain. Zvukový generátor E-noise vydáva počas jazdy špeciálny zvuk, ktorý s predstihom upozorní chodcov a cyklistov, že sa k nim blíži vozidlo idúce v elektrickom režime.
Z bežnej domácej zásuvky sa akumulátor nabije napríklad pohodlne cez noc. Ak vozidlo pripojíte na wallbox s nabíjacím príkonom 3,6 kW, budete na plné nabitie potrebovať 3,5 hodiny. Konektor nabíjacieho kábla sa nachádza pod krytkou v maske chladiča.
Peter Lacena, foto: archív