Verzia Fastback, teda päťdverový liftback so splývajúcou líniou strechy, má predsa len trochu vyváženejšie proporcie než hatchback. Opticky vyzerá byť nižšia (a aj naozaj je) a vôbec, športové autá si ľudia vždy viac spájali s karosériou pripomínajúcou kupé. Preto je fajn, že aj Hyundai i30 Fastback sa dočkal športovej verzie N. Neviem, ako ju mám volať, keďže obľúbené označenie hot-hatch na ňu nepasuje, ale to nie je podstatné. Podstatné je, že je to brilantné auto po každej stránke.
Čo ma prekvapilo asi najviac, je to, že i30 Fastback N nie je len hatchback s trochu pozmenenou zadnou časťou. Vizuálne, v interiéri a dokonca ani technicky. Vizuálne odlišnosti hádam netreba opisovať. Skôr by som vyzdvihol zmeny oproti klasickému Fastbacku, ktoré spočívajú v športových nárazníkoch, znížených prahoch kufra, krásnych diskoch kolies a najmä predĺženej odtrhovej hrane na veku kufra. Ikonická trojuholníková hmlovka sa dostala do stredu difúzora. V interiéri v porovnaní s hatchbackom tiež nie je všetko po starom. Športový volant, manžety a sedadlá sú tu prešívané červenou niťou. Dve tlačidlá ovládajúce jazdné režimy nemajú bledomodrú farbu, ale sivú. Drobnosti, ktoré potešia.
Zaujímavé sú však technické zmeny. Fastback N má karosériu spevnenú výstuhami zhodnými s hatchbackom, avšak má navyše 29 bodových zvarov. Jeho karoséria je teda tuhšia o 6,9 percenta. Pozoruhodné je, že hmotnosť Fastbacku N je len o 12,5 kg vyššia, pričom tlačí len na zadnú nápravu. Z toho vyplýva trochu lepšie rozloženie hmotnosti Fastbacku N. Inžinieri však jemne upravili aj podvozok. Predné pružiny sú mäkšie o 5 percent a tlmiče obsahujú o 6 mm dlhšie dorazy, ktoré však majú nižšiu hustotu, teda tuhosť. To znamená, že Hyundai i30 Fastback N sa v kritických situáciách správa progresívnejšie a predvídateľnejšie. Ešte aj predný stabilizátor je tenší o 0,8 mm, aby sa dosiahol prirodzenejší pocit pri vyberaní zákrut. Upravenej prednej náprave krásne komplimentuje zadná, ktorá dostala tuhšie zadné odklonové ramená. Podľa slov inžinierov toto výrazne zmenilo spôsob, akým auto dokáže meniť smer.
Tieto zmeny sú veľmi inkrementálne a netrúfnem si povedať, že by som ich dokázal zaznamenať bez šance vyskúšať si hatchback aj Fastback bok po boku. Tak či onak, opäť som raz padol na zadok z toho, ako vynikajúco Hyundai s prívlastkom N funguje. To auto je tak nádherne zladené samo so sebou… Silný motor s vokálnym výfukom krotia výborné brzdy a to celé jazdí na perfektnom, dokonale vyváženom podvozku, ktorý je hravý, ale zároveň predvídateľný a nezákerný. Aj na nekonečne kľukatých ostrovných cestičkách sme sa s Fastbackom N vybláznili do nezmazateľného úsmevu, a to nás ešte čakala jazda na miestnej pretekárskej trati. Tam sa ukázalo, že Fastback N vydrží aj riadne nakladačky. Nie je najrýchlejší, ale ani nemusí byť. Za volantom som sa bavil, či som išiel pomaly alebo veľmi rýchlo. Je pravda, že Fastback sa nám s kolegom zdal trochu pohodlnejší než jeho brat s krátkym zadkom. Aj hravosť podvozka bola na 19-palcových špeciálnych pneumatikách Pirelli zreteľnejšia. Ak by som mal jednu výčitku, tak len voči trochu vysokému posedu za volantom. Športové auto by si zaslúžilo nižší posed. Inak som z práce oddelenia N nadšený. A zjavne nie som sám. eNko si už doteraz našlo vyše 11 000 zákazníkov a na verziu Fastback N je už 2 000 objednávok. A to hovorí za všetko.
Text: Juraj Hrivnák, foto: archív