O Rapide budú encyklopédie okrem iného písať ako o jednom z modelov s najkratším „životom“ v novodobej histórii automobilizmu – dožil sa iba siedmych rokov. Pôvodne liftback nižšej triedy sa začal vyrábať v roku 2012, o rok neskôr aj ako päťdverový hatchback, no druhej generácie sa nedočkal. Namiesto nej prichádza Scala a ja som sa s ním zoznamoval v okolí chorvátskeho Splitu.
Je prvým vozidlom českej automobilky, ktorý je postavený na novej koncernovej platforme MQB A0. Vďaka rázvoru osí náprav 2 649 mm, celkovej dĺžke karosérie 4 362 a šírke 1 793 mm poskytuje dostatok miesta vpredu ja vzadu. Perlou priestoru vpredu sú športové sedadlá dodávané v opcii. Ziatiaľ čo Rapid bolo koncipované ako lacné auto a tak aj vyzerali materiály, Scala prichádza ako hodnotné auto. Mäkčené materiály so zaujímavou štruktúrou, niekoľko druhov ozdobných dekoračných panelov, kontrastné obšitie sedadiel, vysoká kvalita spracovania, ale aj samotný dizajn a výbava to len potvrdzujú. Na prianie je dostupný digitálny prístrojový štít Virtual Kokpit s uhlopriečkou 10,25″. V ponuke sú tri multimediálne systémy Swing, Bolero a Amundsen s uhlopriečkou 6,5 až 9,2″. Samozrejmosťou je Wi-Fi, USB-C, indukčné nabíjanie, hlasové ovládanie, zrkadlenie smartfónu aj online služby. Okrem sedadiel, vrátane zadných, môže byť vyhrievaný aj volant a tiež čelné sklo pod stieračmi. Scala môže mať strechu pretiahnutú až dole – podobne ako mal Rapid. Scala povyrástla aj v oblasti bezpečnosti. Okrem čelných, bočných a okenných airbagov môže mať aj kolenný airbag vodiča a bočné airbagy vzadu, ktoré sa v triede kompaktných vozidiel objavujú prvý krát. Z prvkov aktívnej bezpečnosti vyzdvihnem adaptívny tempomat, asistent zmeny jazdného pruhu (Side Assist), asistent vodenia v jazdnom pruhu (Lane Assist), Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov, či proaktívnu ochranu posádky Crew Protect Assist, ktorý ešte pred kolíziou pritiahne bezpečnostné pásy a zatvorí okná, aby zmierni mieru rizika poranenia posádky. V ponuke sú aj Bi-LED svetlomety a full LED zadné svetlá s dynamickými zadnými smerovkami.
Štyri plus jeden
Scala prichádza na trh so štyrmi motormi. Základnú motorizáciu tvorí litrový trojvalec. Už aj ten preplňovaný, vďaka čomu vyvinie 70 kW (95 k), resp. 175 Nm. Uprostred ponuky benzínových motorov je tento istý motor, s výkonovými parametrami 85 kW (115 k), resp. 200 Nm a na vrchole stojí 1,5-litrový štvorvalec so 110 kW (150 k), resp. 250 Nm. Pre tých, ktorí uvažujú o dieseli Škoda ponúka 1,6-litrové TDI v výkonom 85 kW (115 k), resp. 250 Nm. Najslabší z nich je spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, zvyšné tri môžu mať šesťstupňový manuál alebo 7-stupňpvé DSG. V budúcom roku rozšíri ponuku trojvalec 1,0 G-TEC na zemný plyn (CNG). Bude sa dodávať so šesťstupňovým manuálom.
Dvakrát šport
Ja som si v rámci testov vyskúšal dve verzie – silnejší benzínový trojvalec s manuálom a diesel s DSG. S prvým z nich som si vybral kratšiu trasu, ale plnú zákrut. Musím povedať, že mi ten štvrtý valec vôbec nechýbal. Naopak, práve vďaka jeho absencii bol predok Scaly ľahučký, čom som vzhľadom na upršané počasie mimoriadne ocenil. Ani na mokrej vozovke totiž Scala nebola nedotáčavá, na riadenie reagovala ochotne, jemné šmyky prednej alebo zadnej nápravy (podľa toho, ktorá kedy vošla do kaluže) na kalužiach som vedel krásne vykorigovať. Jedným dychom musím povedať, že všetky modely na prezentácii v Splite mali športový podvozok, ktorý je oproti štandardnému tuhší a znížený o 15 mm. A ten riadne ovplyvnil jazdné vlastnosti Scaly. Športový podvozok má adaptívne tlmiče s možnosťou voľby športového režimu, v ktorom ešte viac stvrdnú. Mne osobne však, najmä na mokrej vozovke, viac vyhovovalo základné nastavenie, v ktorom bol ten podvozok komunikatívnejší. Chválim, že športový podvozok v základnom nastavení nie je príliš tvrdý, a to ani s 18-palcovými kolesami. Pravda, jazdili sme po lepších cestách na aké sme zvyknutí na Slovensku. Dodávam, že v ponuke je aj podvozok na zhoršené cesty, vyšší o 12 mm s upravenou charakteristikou pružín a tlmičov a tiež s dodatočnou ochranou spodnej časti auta. S dieselom, ktorý som skúšal ako druhé som sa vybral na dlhšiu trasu s polovičným podielom diaľnice. Trochu ma prekvapilo, že motor je v diaľničnom tempe trochu hlučnejší, než som čakal. Ešte viac mi však prekážalo, že DSG na okresných cestách a najmä v obciach programovo podtáčal motor.
Scala je pekná, jazdí vynikajúco, spoza volantu som z neho mal výborný pocit. Už sa teším na jeho riadny domáci test.
Text: Peter Varga, foto: autor a archív