Aj u nás stále obľúbená ruská terénna legenda Lada Niva je stále nosným programom automobilky na Volge. Po 41 rokoch od spustenia výroby predstavil AvtoVaz druhú generáciu Nivy. O druhej generácii uvažovali v Togliatti už v osemdesiatych rokoch a v tých deväťdesiatych naozaj prišla ako VAZ 2123. Lenže finančné problémy podniku spôsobili, že nedokázal rozbehnúť výrobu. Do deja tak vstúpil americký General Motors a s AutoVazom vytvoril spoločný podnik GM-AvtoVaz. Až ten spustil v roku 2002 sériovú produkciu.
O novom koncepte, ktorý sa predstavil na vlaňajšom autosalóne v Moskve pod označením Lada 4×4 Vision sme už uverejnili prvé informácie. Šéfdizajnér automobilky Steve Mattin tvrdí, že sériová verzia bude veľmi podobná. Samozrejme, bez drahých riešení, ktoré si mohol dovoliť len koncept. Silueta však ostane a drsný pohľad na svet tiež. Mattinovi sa podaril doslova husársky kúsok, veď meniť legendu nie je naozaj ľahké. Vtlačil štúdii silne off-roadový akcent, pretože Lada 4×4 si má zachovať excelentné vlastnosti v teréne a tým sa líšiť od konkurenčných SUV a crossoverov, ktoré sa na terénne autá len hrajú. Moskovská štúdia má preto extrémne veľkú svetlú výšku, masívne chránený podvozok a terénne plášte. Originál pripomína len vzdialene, napríklad odvetrávacimi otvormi v zadnom stĺpiku či zdaním trojdverovej karosérie. V skutočnosti má však koncept päť dvier, pričom zadný „maskovaný“ pár sa otvára protismerne. Nechýbajú ani typické štylistické prvky nových Lád. Motív písmena X nájdeme nielen na prednej maske, bočných prelisoch, ale dokonca aj na tvarovaní panoramatickej strechy a v grafike reflektorov. Koncept má pritom na dĺžku len 4 200 milimetrov, čo je o 140 mm menej, ako Dacia Duster a o 40 menej ako súčasná 5-dverová verzia Lady 4×4. Zároveň je to však o pol metra viac v porovnaní so základnou „Nivou“.
Ani automobilka v Uljanovsku UAZ však nespí na vavrínoch. Model UAZ 469, ktorý je základným modelom sa totiž začal vyrábať v decembri 1972. O trinásť rokov prešiel modernizáciou, ktorá znamenala jeho premenovanie na model 3151. V roku 2013 potom prišiel ďalší facelift, odvtedy sa dodáva pod označením UAZ Hunter. S pôvodným označením sa na našich cestách objavoval spočiatku takmer výhradne ako vojenské vozidlo s plátenou skladacou strechou. V armáde nahradil starší a rovnako legendárny „gazík“, teda GAZ 69.
UAZ Patriot ktorý je aktuálne najmladším modelom z linky Uľjanovského automobilového závodu, uzrel svetlo sveta pred dlhými trinástimi rokmi. Na rozdiel od iných ruských výrobcov zaznamenáva tento offroadový stroj inovácie pravidelne každý rok. Ak nepočítame výraznejšie zmeny v rokoch 2014 a 2016, zostáva však dizajn automobilu takmer totožný. Zmeny dostali nové svetlá, prepracované predné mriežky a palubné dosky v interiéri. S najnovšou aktualizáciou prichádza model v novej modrej farbe a prepracovaným dizajnom osemnásťpalcových hliníkových kolies. Novinkou je aj expediční paket, ktorého súčasťou je naviják, strešný nosič, či offroadové pneumatiky. Od marca tohto roku sa dá motor párovať aj s voliteľnou štvor-, alebo päťstupňovou automatickou prevodovkou. To najdôležitejšie sa ale odohralo pod kapotou, kde nájdeme 2,7 litrový zážihový štvorvalec s výkonom 111 kW (150 k) a 235 newtonmetrov krútiaceho momentu. Ide fakticky o inováciu pohonnej jednotky, ktorú nájdeme v úžitkovom modeli UAZ Profi. Veľkou zmenou je i to, že maxima točivého momentu dosahuje motor už pri 2650 otáčkach. (Dosiaľ to bolo pri 3900 otáčkach.) Patriot sľubuje ničím neohrozené cestovanie zhoršeným terénom, ktorému je prispôsobené aj sprevodovanie štandardnej päťstupňovej manuálnej prevodovky, ktorá prenáša silu na všetky štyri kolesá. Vyrába sa v spolupráci s japonskou automobilkou Toyota Motor Corporation, ktorá ako spoločný podnik japonskej obchodnej firmy Mitsui & Co a ruskej automobilky Sollers montovala vozidlo SUV Toyota Land Cruiser Prado.
Uľjanovská automobilka, ktorá v súčasnosti nesie názov Ulyanovsk Automobile Plant oznámila v týchto dňoch rozsiahlu aktualizáciu svojej linky. Spoločnosť plánuje vytvoriť novú rodinu motorov a novú platformu, na ktorej chce postaviť štyri modely naraz, vrátane SUV Land Cruiser Prado.
Autá na novej platforme nebudú mať nič spoločné s “Hunter” alebo “Loaf”. O týchto odvážnych zámeroch informoval generálny riaditeľ spoločnosti Vadim Švetsov. “Budeme mať jednu platformu, ktorá sa bude používať na niekoľkých telesách. Toto je telo SUV, toto je karoséria, toto je telo monocab a dodávka založená na tomto riešení. Toto je nová platforma s novými jednotkami, novými riešeniami, novými orgánmi, postupne budú spustené všetky tieto typy orgánov na novej platforme
Motory novej modelovej rodiny sú takmer pripravené. Inžinieri UAZ-u ich vytvorili spolu s odborníkmi nemeckej firmy FEV a vyrábať ich budú v závode Zavolžsky Automobile. Nové motory (hlavne štvorvalcové motory s turbodúchadlom schopné prevádzky na benzín aj plyn) sú v skúšobnej prevádzke a už teraz sa pripravujú linky na ich montáž.
Súčasný vzhľad úplne nových modelov UAZ na trhu nebude znamenať súčasné vzdanie sa starej modelovej rady. “Hunter”, napríklad, zostane vo výrobe ako auto pre fanúšikov, a model na platforme “Patriot” bude nejaký čas vyrábaný súbežne s pripravovanými štyrmi modelmi. Nová vlajková loď, s prívlastkom „ruské Prado“, pravdepodobne zasiahne trh v nasledujúcich dvoch rokoch. Podľa Švetsova sa bude musieť pohybovať v rovnakom cenovom segmente ako čínske porovnateľné výrobky. Očakáva sa, že cena v základe bude asi 1,5 milióna rubľov (20 600 eur), aj keď žiadne oficiálne údaje ešte neboli uverejnené.
Juraj Paška, foto: archív