Vlani som s Mazdou CX-5 absolvoval cestu krížom cez zamrznuté Bajkalské jazero a doslova som žasol nad tým, čo všetko vydržala. Len pripomeniem, že zamrznuté jazero ani zďaleka nie je ako zrkadlo. Naopak, je plné zradných prekážok – snehových závejov, zamrznutých vĺn s ostrými hranami, ľadových krýh, ktoré vytvárajú schody… To som jazdil s 2,5-litrovým benzínovým motorom. Tentoraz, na domácej pôde, som sa pozrel na zúbok dieselovej verzii, aj to tej silnejšej verzie.
Motor má v porovnaní s elitou trochu drsnejší chod a pri silnejšej akcelerácii trochu cítiť vibrácie, ale v žiadnom prípade jedno ani druhé nie je otravné. Na jeho záťahu cítiť, že má svoj objem. Za plynom ide pekne silovo, a to prakticky naprieč celým otáčkovým pásmom. Celkovo som s Mazdou CX-5 najazdil takmer 1 200 km, a napriek využívaniu výkonového potenciálu som dosiahol priemer 6,9 l/100 km. Počas cca 320 striedmejších kilometrov som však dokázal jazdiť za 5,7 l/100 km. Je zaujímavé, ako funguje štart-stop systém. Aktivujete ho tým, že po zastavení zatlačíte brzdový pedál trochu hlbšie. Zdá sa mi to ako najrozumnejší spôsob činnosti systému. Vodič sám totiž najlepšie vie, či bude stáť dlhšie a oplatí sa vypnúť motor alebo len na chvíľu. Na druhej strane je pravda, že si to vyžaduje, aby šofér za volantom rozmýšľal. Dodávam, že CX-5 nemá jazdné režimy, funguje dobre v základnom továrenskom nastavení. Silnejší diesel je dostupný iba s automatom. Funguje dobre a v prípade potreby mu môžete prikazovať. Na vaše príkazy však reaguje s väčším oneskorením, než by sa mi vzhľadom na „funny“ potenciál motora a podvozka páčilo. Vybrať si môžete, či ho chcete s pohonom predných alebo všetkých štyroch kolies. V našom prípade mal dobre systém AWD, ktorý svoje kvality už predviedol na Bajkalskom jazere. LED svetlomety sa nenatáčajú do zákrut, ale ich presvecujú. Nie však ako statické rohové, ktoré na to využívajú hmlové svetlá. Mazda na to ide diaľkovými svetlami s dlhým dosahom. Novinkou je tiež vykrývanie premávky – síce zoširoka, ale vždy lepšie ako nič. Pochváliť musím riadenie a podvozok, ktoré poslúchajú na slovo. Obzvlášť systém G-Vectoring, vďaka ktorému nemusíte korigovať smer na ceste s prepadnutými krajnicami a aj v zákrutách ste stabilnejší. Zároveň si však neodpustím poznámku, že som za volantom ľutoval, že na Slovensku máme také cesty, aké máme. Podvozok síce ani s 19-kami nebúcha do karosérie, no už je pritvrdý.
Hoci je CX-5-ka SUV a testovaný model má navyše dieselový motor, aj na ňu platí slogan automobilky Drive together, teda „jazdiť spolu“ a jazdiť spolu s radosťou.
Stručne: Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D184 AWD AT Revolution TOP
Čo treba uznať: Silný a úsporný motor.
Čo nám chýbalo: Kvalitnejšie cesty.
Čo nás prekvapilo: Dá sa jazdiť aj za 5,7 l/100 km.
Cena: základ/test: 23 000/39 505 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Technické údaje: Motor: Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 191 cm3, max. výkon 135 kW (184 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 445 Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 147 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 9,6 s, vmax=208 km/h, spotreba výrobca/test 5,6/6,9 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: autor