Hyundai napreduje, vyrábať mainstreamové autá mu už nestačí. Významne sa napríklad angažuje vo vývoji zelených technológií. A teraz predstavil myšlienku, ktorá môže zachrániť milióny životov. Multikolízny airbag, teda airbag, ktorý sa otvorí viackrát.
Ak sa zamyslíme a predstavíme si priebeh nehody je nám jasné, že v mnohých prípadoch sa to primárnym stretom s prekážkou neskončí. Štatistika dokonca hovorí, že takýto priebeh má až tridsať percent dopravných nehôd. V troch z desiatich prípadoch teda auto putuje nekontrolovane ďalej, môže naraziť do inej prekážky alebo je súčasťou veľkej reťazovej havárie. Ako sa ale bude auto po primárnom náraze pohybovať? Záleží na tom, v akom uhle bolo vozidlo voči prekážke, či v akej rýchlosti k primárnemu stretu došlo. Okolností, ktoré na celý priebeh nehody vplývajú je teda pomerne dosť.
Ochránia viackrát?
A tu treba hľadať dôvod, prečo sa vývojári bezpečnostných systémov značky Hyundai zamýšľajú nad funkciou airbagov. Súčasné airbagy ale riešia iba následky primárneho stretu. Fungujú tak, že snímač zaregistruje náraz, vydá povel pyrotechnickým napínačom a tie aktivujú airbagy a dotiahnu bezpečnostné pásy. A tam to končí. Airbagy spľasnú a posádku už ďalej nič aktívne nechráni. Máme tu samozrejme skelet s presne vypočítanými deformačnými zónami, no telám (hlavám) cestujúcich pri následných nárazoch už nič nebráni, aby sa stretli so stĺpikmi karosérie, volantom či palubnou doskou.
Hyundai preto pracuje na tom, aby airbagy dokázali fungovať viackrát. Šéf vývoja karosérii Taesoo Chi však upozorňuje, že pre optimálnu funkciu multikolíznych airbagov bude mimoriadne dôležitá presná detekcia polohy tiel osôb vo vozidle. Pre lepšie pochopenie prečo je to tak si predstavte, alebo si na webe nájdite video priebehu nehody. Zistíte, ako telo reaguje počas nárazu. Elektronika v prípade primárneho nárazu predpokladá, že ste vo vozidle pripútaný. Na základe tejto podmienky je presne definovaný čas nafúknutia aj spľasnutia airbagu. Dôležité sú totiž obidva. Airbag má ochrániť, no súčasne má na telo pasažiera vyvíjať tlak iba v nutnom čase. Ak by ale vodič nebo pripútaný, jeho telo by voči volantu a airbagu bolo logicky v inej polohe. Pamätám si napríklad nehodu, počas ktorej nepripútanej cestujúcej na prednom sedadle airbag zlomil väzy. Jej telo totiž bolo voči airbagu v inej polohe, než riadiaci počítač predpokladal. Je preto jasné, že je poznanie polohy tiel cestujúcich pre správne fungovanie multikolíznych airbagov kľúčové. Technici Hyundai preto vyvíjajú spôsob, ako správne detekovať počet osôb vo vozidle, ich rozmiestnenie ako aj ich presnú polohu bezprostredne po prvom náraze.
AK však zoberieme do úvahy, v akom časovom úseku sa budú musieť airbagy nafúknuť, vyfúknuť a znova nafúknuť je jasné, že reakčný čas multikolíznych airbagov musí byť kratší, než s akým pracujú tie súčasné. A do tohto časového úseku sa ešte musí vtesnať vyhodnotenie účinnosti ochrany po prvej aktivácii ako aj poloha tiel po nej. Myšlienka viacnásobnej ochrany posádky airbagmi je teda veľmi zaujímavá a určite perspektívna. Už laický pohľad však naznačuje, že na jej uvedenie do praxe bude potrebná iná technika, než tá súčasná. Je teda logické, že o dátume nasadenia do sériovo dodávaných vozidiel automobilka zatiaľ mlčí. Prax totiž ukazuje, že ani funkčnosť a spoľahlivosť súčasných airbagov ešte nie je úplne bez chýb.
Peter Lacena, foto: archív