Nové Santa Fe je veľké ako predtým, dokonca väčšie, ale vďaka novému dizajnu nepôsobí na ceste ako slon v porceláne. Naopak, napriek rozmerom ho okolie okamžite prijme za svoje. Odvážnou červenou farbou ho dokonca osvieži. Za povšimnutie stojí rozmiestnenie svetiel. Hore sú iba svetlá denného svietenia, resp. parkovačky. Stretávacie a diaľkové sú zapustené v nárazníku. Spodná časť nárazníkov, lemy blatníkov aj prahy dverí sú chránené tmavým plastom. Dvere siahajú dole až pod prahy, čím vlastne ochránia prahy a vy si pri nastupovaní a vystupovaní nezašpiníte nohavice. Na druhej strane si musíte dávať pozor pri otváraní dverí vedľa vyšších obrubníkov alebo keď ste auto zaparkovali jednou stranou na briežku.
Plusové body
Testovaný model mal päť miest, ale v ponuke je aj sedemmiestna verzia. Kufor je veľký, pod dnom je ďalší odkladací priestor vrátane dedikovaného priestoru na odloženie plató. Zadné sedadlá sú posuvné v obrovskom rozsahu a môžete nastavovať sklon ich operadiel. Dokonca ich môžete nastaviť do kolmej polohy, aby ste maximalizovali objem kufra. U mňa získava Santa Fe body aj za rezervné koleso. Nachádza sa zvonka pod kufrom schované za nárazníkom. Prístrojový štít je plne digitálny a môžete si zvoliť medzi digitálnym a analógovým zobrazením. Nechýba ani dotykový displej uprostred vrátane navigácie, on-line služieb a zrkadlenia smartfónu. Pochváliť musím konštruktérov za to, že všetkým dôležitým a často používaným funkciám ponechali priame hardvérové ovládanie. Tlačidlá sú navyše také veľké, že ich trafí aj drevorubač. Dobre sú riešené aj odkladacie priestory na stredovom tuneli medzi sedadlami, vo dverách už nie. Tam sú kapsy úzke, fľaša zasa nie je dobre fixovaná. Najväčšiu pochvalu však musím vysloviť sedadlám. Sú krásne na pohľad, komfortné na posed. Sú veľké, široké a hlboké. A majú funkciu, ktorú ja považujem za kľúčovú – môžete si nastaviť vzdialenosť od hlavy v horizontálnej rovine. Navyše sedadlá sú vyhrievané a ventilované, plus vyhrievaný je aj volant. Keď už som sa dotkol tepelného komfortu, musím spomenúť aj to, že sa motor rýchlo zohrieva, teda auto začne kúriť už pár minút po štarte. Plusové body získava aj za prémiovú audiosústavu. Ide o u nás zatiaľ málo známu značku Krell, ktorá však má dynamiku, basy aj výšky. Hrá výborne. K tomu účinné vytlmenie priestorov a pevné zavesenie reproduktorov.
Stráži deti
Hyundai postavil reklamu Santa Fe na tom, že vás auto upozorní na to, keď ste si na zadnom sedadle zabudli dieťa. Pri vystupovaní (po vypnutí motora a otvorení dverí) sa ozve gong a na prístrojovej doske sa zobrazí upozornenie „preverte zadné sedadlá“. Samotný systém je v princípe veľmi jednoduchý, riadiaca jednotka operuje s informáciou otvorenia zadných dverí pred jazdou. Z toho, že ste pri nastupovaní otvorili aj zadné dvere, auto usudzuje, že dozadu niekto nastúpil, a preto vás po ukončení jazdy vyzve, aby ste si skontrolovali zadné sedadlá. Systém funguje bez ohľadu na to, či boli vzadu zapnuté bezpečnostné pásy alebo nie, takže ho výhodne využijete aj vtedy, keď ste si na zadné sedadlá uložili trebárs aktovku. V Hyundaii si však veľmi dobre uvedomujú, že podobné upozornenia ľudia časom prestanú vnímať. Preto takú citlivú a dôležitú vec ako stráženie detí nenechali len na motorickom upozorňovaní. Auto si prostredníctvom ultrazvukových snímačov pohybu po zamknutí kontroluje vnútorný priestor na zadných sedadlách. Keď vystúpite, zamknete auto a systém spozoruje prítomnosť dieťaťa vzadu, auto začne trúbiť, aby ste spozorneli. Snímače sú umiestnené v strope nad zadnými sedadlami a sú citlivejšie ako bežné pohybové snímače alarmu. Spiace dieťa, ktoré spí pokojne a bez pohybu, síce nezaregistrujú, ale hneď ako sa dieťa pohne (hlávkou, nožičkami či ručičkami), auto začne trúbiť. Keď ste sa aj vy sám nedajbože medzičasom stihli vzdialiť od auta, trúbenie vzbudí pozornosť ľudí v okolí a tí môžu zabrániť fatálnej chybe. Druhou novinkou strážiacou bezpečnosť detí je systém, ktorý vás pri otváraní zadných dverí upozorní, že sa zozadu blíži auto. V prípade potreby vám dokonca nedovolí otvoriť dvere. Nechýbajú ani klasické detské poistky ovládané z predných dverí. Samozrejmosťou sú kotevné oká ISOFIX, nájdeme ich na spolujazdcovom sedadle aj na oboch krajných sedadlách vzadu. Za dôležité považujem aj to, že horný kotevný bod na prednom sedadle je pekne vysoko na chrbte operadla, kde je ľahko dostupný. Vzhľadom na polohu sedadiel sa nemusíte pri vkladaní detských sedačiek, resp. ukladaní detí do nich zohýnať. Bonbónikom pre deti je panoramatické strešné okno. Keď ich prestane baviť sledovať koruny stromov, ako sa obláčiky preháňajú po blankytnej oblohe, ako dopadajú kvapky dažďa, resp. snehové vločky na strešné okno, tak sa môžu hrať na svojich smartfónoch či tabletoch, ktoré môžu zapojiť do dvoch USB konektorov nachádzajúcich sa na stredovom tuneli. Medzi nimi je aj klasický 220-voltový konektor a ten by už mohol predstavovať pre nezbedné deti potenciálne riziko. Nie však v novom modeli Hyundai Santa Fe. V ňom totiž na to, aby ste sa dostali ku „šťave“, musíte po odklopení dvierok ešte otočiť ochrannú bezpečnostnú krytku.
Pomocníci
Podvozok je príjemne mäkký, ale väčšie nerovnosti ho vedia zabolieť, najmä výpad kolies. V extrémnych situáciách je Santa Fe prirodzene mierne nedotáčavé, no túto tendenciu môžete ľahko korigovať. Pritom aj vďaka nakláňaniu karosérie cítite prácu, resp. limity jednotlivých kolies. Chválim, že ESC nie je naladené príliš agresívne a v športovom režime vám dovolí, aby ste si užili jazdu. Chybičkou krásy je, že karoséria občas pracovala a aerodynamický hluk vo vyšších rýchlostiach je vyšší než u konkurencie. Možno je to spôsobené príliš vysokými strešnými lyžinami. Samozrejmosťou sú asistenčné systémy, spomedzi všetkých by som vyzdvihol čítanie dopravných značiek, adaptívny tempomat a vedenie v jazdnom pruhu. To zasahuje jemne, netrhalo mi volant z ruky, takže som sa s ním nemusel biť. A keď som sekal zákrutu, tak sa ma systém nesnažil vrátiť späť do svojho pruhu. Iba pípal. Svetlá sa natáčajú so zákruty, ale nevykrývajú premávku a to si myslím, že je v dnešnej dobe chyba. Chyba je tiež, že bezkľúčový systém využíva nepekné čierne tlačidlo v kľučkách dverí.
Prekvapivo úsporný
Testované Santa Fe bolo poháňané najsilnejšou alternatívou – 2,2-litrovým dieselom s výkonom 147 kW (200 k), ktorý je štandardne spojený s osemstupňovým automatom. Aj pri rešpekt kážucej veľkosti a nemalej hmotnosti auta sa tých 200 koníkov javí dynamicky. Na pridanie plynu reagujú sviežo, najmä keď je motor v správnych otáčkach – teda nad cca 1 800 ot.min-1. Dokonca sa mi motor javil silnejšie než 200 koní. Najväčšie prekvapenie ma však čakalo pri pohľade na palubný počítač. Ten totiž indikoval priemernú spotrebu iba mierne nad 7 l/100. Podotýkam, že to nebolo prikrášlené číslo elektroniky, ale skutočná hodnota, ktorú mi potvrdilo aj záverečné zúčtovanie. V porovnaní s elitou je však trochu hlučnejší. Musím však povedať, že v žiadnom prípade nelimitoval komfort za jazdy a už vonkoncom nebol otravný. Páči sa mi aj práca automatickej prevodovky, najmä jej reakcie na manuálne povely. Pri radení smerom nahor pod zaťažením totiž pekne sekne s autom, vďaka čomu som lepšie precítil dynamiku a silu motora. Auto má štandardne pohon všetkých štyroch kolies, ktorý v Hyundaii nazývajú HTRAC. Stojí na elektricky ovládanej lamelovej medzinápravovej spojke a na pribrzďovaní pretáčajúcich sa kolies. Systém som skúšal v snehu aj v off-roadových podmienkach. Auto sa pohlo aj vtedy, keď som ho postavil tak, aby dve protiľahlé kolesá boli vo vzduchu. Mimochodom, svetlá výška je 185 mm. Samozrejmosťou je možnosť voľby jazdných režimov, k dispozícii máte tri základné režimy: Comfort, Eco, Sport, v ktorých sa mení charakteristika motora, prevodovky aj činnosť systému HTRAC. Charakteristika podvozka sa však nemení, podvozok nie je vzduchový a ani tlmiče nie sú adaptívne. Spomínaný HTRAC napríklad v režime Eco uprednostňuje pohon predných kolies, v športovom zasa posiela dozadu väčšiu časť hnacej sily a častejšie než v režime Comfort. V skutočnosti máte k dispozícii ešte štvrtý režim – Smart. Ten operuje so všetkými troma – mení ich podľa vašich aktuálnych požiadaviek. Pritom musím povedať, že jednotlivé režimy mení veľmi promptne. Len čo silnejšie zošliapnete plyn, okamžite sa auto prehodí do režimu Sport.
2,2-litrový dieselový motor každému triezvo zmýšľajúcemu človeku musí postačovať, ale Santa Fe ako také dozrelo a teraz je také dobré, že by si zaslúžilo nejaký imidžotvorný veľkoobjemový motor – napríklad nejaký pekný šesťvalec, ktorý by ho posunul o ďalší krok bližšie k prémiovým značkám.
Stručne: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT 8AT AWD Premium
Čo treba uznať: Režim Smart je skutočne inteligentný.
Čo nám chýbalo: Beztlačidlový bezkľúčový prístup k autu.
Čo nás prekvapilo: Auto si vystačilo so 7,2 l/100 km.
Cena: základ/test: 34 990/46 850 €
Záruka:5 rokov bez obmedzenia km
Technické údaje: Motor: Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 199 cm3, max. výkon 147 kW (200 k) pri 3 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 440 Nm pri 1 750 – 2 750 ot.min-1. Emisie CO2 165 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 9,4 s, vmax=203 km/h, spotreba výrobca/test 6,3/7,2 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: Juraj Hrivnák a autor