Autosalón v Ženeve zaznamenal elektrický „comeback“ legendy luxusu. Značka Hispano Suiza Cars sa na 89. ročníku blysla elektrickou reinkarnáciu modelu Carmen, z ktorého sa predal posledný sériový exemplár ešte v roku 1937.
Španielska automobilka, ktorej názov sa dá preložiť ako „Španielsko-švajčiarsky“, mala svojho času renomé producenta vozidiel pre bohaté vrstvy, ale neskôr aj výrobcu leteckých motorov. Vznikla v roku 1898, avšak to bolo ešte pod názvom La Cuadra.
Hispano Suiza sa preslávila hlavne svojimi luxusnými limuzínami, avšak je pozoruhodné, že všetky automobily z počiatku produkcie využívali elektrický pohon. Takže v podstate nejde o žiadnu novinku, ale skôr oprášenie histórie.
Značka Hispano Suiza exportovala svojho času vozidlá do celej Európy, pričom licenciu na jej patenty kupovala napríklad aj konkurenčná automobilka Rolls-Royce. Situácia medzi dvoma svetovými vojnami však spôsobila, že po roku 1936 sa firma preorientovala na zbrojársky priemysel.
Nový luxusný hyperšportiak čerpal inšpiráciu vo svojom staršom súrodencovi z 30. rokov minulého storočia. Názov Carmen si tento automobil požičal od vnučky zakladateľa značky Damiána Mateua, ktorá sa volá Carmen Mateuová. V súčasnosti je výkonným šéfom spoločnosti Miguel Suqué Mateu, pravnuk zakladateľa.
Dizajnéri sa pri svojej kreatívnej činnosti inšpirovali kultovým modelom Dubonnet Xenia z roku 1938, ktorý vyrobila automobilka na objednávku slávnemu francúzskemu pretekárovi André Dubonnetovi. Vo vnútri samonosnej karosérie z uhlíkových vlákien sa bude nachádzať pohonný systém od firmy QEV Technologies, ktorá vyvíja elektrické motory aj pre monoposty Formule E.
Základom vozidla je monokok z uhlíkových vlákien s hmotnosťou len 195 kg. Karosériu potom tvorí jedenásť karbonových panelov, ktoré dohromady pridajú ďalších 64,5 kg. Relatívne ľahké sú aj batérie. Majú kapacitu 80 kWh a sú usporiadané do tvaru písmena T, takže prechádzajú stredom vozidla a nájdeme ich tiež za sedadlami. Ich hmotnosť je 348 kg.
Cieľom vývoja luxusného elektromobilu je dojazd 400 km na jedno nabitie, ale do budúcnosti sa uvažuje aj s nasadením 105kWh akumulátorov. Carmen je poháňaná dvojicou elektromotorov, v tomto prípade ale každý z nich poháňa jedno koleso zadnej nápravy. Maximum systému je 750 kW (1019 k).
Pri hmotnosti automobilu 1690 kg vystačí tento výkon na zrýchlenie z pokoja na stovku za menej než tri sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Ako vedenie firmy uviedlo, z modelu Carmen sa vyrobí len devätnásť exemplárov. Vyrábať sa bude v Barcelone, kde má tiež Hispano Suiza sídlo.
-jj-