Najprv sa pokúsim trochu vysvetliť moje chápanie značky Citroën. Na jednej strane od nej očakávam lacné, milé, jednoduché, no nápadité autá, ktoré by spirituálne pokračovali v tom, s čím začal model 2CV. To sa splnilo s modelom C4 Cactus a mne bol práve ten z vyššie spomenutého dôvodu sympatický. Na druhej strane bol však Citroën dlho synonymom absolútneho pohodlia a nečakaných inovácií. Citroën DS z roku 1955 mal hydropneumatické pruženie s automatickou reguláciou svetlej výšky, poloautomatickú prevodovku, laminátovú strechu, natáčacie svetlomety a bolo to prvé auto na svete so sériovo vybavenými kotúčovými brzdami. Citroën XM z roku 1989 bolo tiež neskutočne pohodlné, pokrokové auto so vzduchovým podvozkom. Získalo dokonca ocenenie Európske auto roka. S odchodom poslednej generácie C5 a C6, ktoré zas mali pevný stred volantu a tiež to boli všeobecne zaujímavé autá, sa však v Citroëne akosi zotmelo. Autá prichádzali a aj sa predávali, ale že by mali nejakú dušu či osobnosť (s výnimkou spomínaného Cactusu), alebo že by budovali na veľkolepom historickom imidži značky, to sa povedať nedá. Teraz sa však veci menia.
Na obláčiku
Nový Citroën C5 Aircross sa zrodil s predsavzatím vrátiť značke legendárny komfort. Konštruktéri zvolili komplexné riešenie a nazvali ho CitroënAdvancedComfort. To znamená, že na komforte posádky sa podieľa nielen podvozok, ale aj sedadlá a odhlučnenie. Podvozok je síce svojou architektúrou primitívny (McPherson vpredu, torzná tyč vzadu), avšak je vybavený šikovnými tlmičmi s progresívnymi hydraulickými dorazmi na oboch stranách ich dráhy. To znamená, že tlmič je v rozmedzí 15 – 20 mm okolo svojej „pokojovej“ polohy veľmi mäkký a s pribúdajúcim stlačením alebo roztiahnutím postupne tuhne. Je to jednoduchý a geniálny pasívny systém. Sedadlá tvorí niekoľko rôzne hustých výplní a pamäťová pena. O odhlučnenie sa starajú viacvrstvové akustické sklá a špeciálne tlmiace materiály. Funguje to v praxi?
Nekecali
Našťastie áno, a oveľa lepšie, než som si myslel. Všetko sa začína usadnutím do pekne čalúnených sedadiel, ktoré prekvapivo dobre obopnú telo a veľmi dobre sa v nich sedí. Pozícia za volantom je vďaka širokej škále jeho nastavenia vynikajúca. Už pri vyparkovaní z miesta som si všimol extrémne ľahučké riadenie. To mi vo svojej podstate nevadí, ale neskôr som si uvedomil, že by som prijal, aby v rýchlosti trochu stuhlo. Takto auto pôsobí trochu nestabilne a treba dávať zbytočne pozor na mimovoľné pohyby volantom. Pri manévrovaní v meste je to však paráda. A podvozok? Ten je naozaj špičkový. Dokáže doslova žehliť cesty, je výborne odhlučnený a celkom dobre si vie poradiť aj s ostrejšími nerovnosťami. Pritom sa nadmerne netrasie. Myslím si však, že to majú na svedomí 18“ kolesá testovanej verzie. Do väčších by som pre istotu nešiel. Našťastie 18-ky Citroënu C5 Aircross a jeho svalnato pôsobiacej karosérii veľmi pristanú. To, aký je Aircross pohodlný, som si však naplno uvedomil až po presadnutí do Hyundaiu Tucson. O jeho podvozku si myslím naozaj samé dobré veci, avšak po Citroëne sa mi chvíľu zdalo, že sedím v i30N a nie v pohodlnom SUV. Z hľadiska komfortu sa teda Citroënu nevyrovná asi žiadne SUV, v akom som kedy sedel. A tam rátam aj kúsky s cenovkou prekračujúcou 100 000 eur. Je zaujímavé je, že tomuto Citroënu vôbec neprekážajú zákruty. Dokonca má celkom dobré a čitateľné jazdné vlastnosti. K tomu, aby som mohol za jeho volantom dokonale relaxovať, mi chýbalo naozaj iba trochu tuhšie riadenie vo vyšších rýchlostiach. Takto som mal z C5 Aircross mylný dojem, ako keby bol nestabilný.
Pohodička
Na pohon testovaného auta slúžil motor 1,6 PureTech s výkonom 133 kW (181 k) a krútiacim momentom 250 Nm. Je to veľmi príjemný, tichý motor, s ktorým sa dá jazdiť úsporne. K pokojnej povahe C5 Aircross sa hodí vďaka svojej kultivovanosti a nenútenej sile. Jeho výkon je v praxi dostačujúci. Mňa len mrzí, že sa prenáša len na predné kolesá. Pri akcelerácii má Aircross pre vysoké ťažisko zlú trakciu a trochu ťahá za volant. A vôbec, k takému parádnemu autu sa štvorkolka proste hodí. Systém GripControl síce trochu pomôže pri zhoršenej priľnavosti, ale ani náhodou si nenechajte nahovoriť, že nahrádza pohon ďalšej nápravy. Mimochodom, chválim osemstupňovú automatickú prevodovku. Radí naozaj hladko a dá sa dobre ovládať plynom.
Tvrdohlavosť
Interiér C5 Aircross je na pohľad veľmi pekný, zaujímavý a atraktívny. Pred vodičom je efektný digitálny prístrojový štít, ktorý dokáže zobraziť aj mapu. Po chvíli používania som však začal nachádzať veci, ktoré ma hnevali. Prvou je klimatizácia, tvrdohlavo „umiestnená“ v dotykovom displeji, ktorého reakcie na dotyk nepatria do dnešného roku. Druhou je absolútne zmätočné, nelogické a komplikované usporiadanie niektorých menu. Akoby ich vymýšľali len preto, aby ste si tú dotykovú obrazovku čo najviac „užili“. Treťou sú dotykové tlačidlá pod displejom. Vyzerajú veľmi efektne, ale je na nich vidno odtlačky. Keď sa ich navyše náhodou dotknete v snahe oprieť si pri jazde o niečo ruku pri práci s displejom, dostanete sa nechtiac do iného menu a môžete celú tortúru začať odznova. O tom, či je to celé bezpečné, sa ani nebudeme baviť. Napriek veľkej digitálnej obrazovke miesto prístrojov vám Citroën nedá na výber klasické budíky, čo ma zarazilo. Otáčkomer sa tu zobrazuje maximálne ako úplne minimalistická, neprehľadná a ťažko čitateľná „čiarka“. Hlavne, že okolo nej je prázdny priestor. Na záver ma trochu šokovalo, že aj v najvyššej výbave si musíte priplácať za vyhrievané sedadlá. Zato zadné sedadlá sú individuálne posuvné, nastaviteľné a sklopné, čo chválim. Nie sú veľmi veľké, ale dá sa v nich vydržať. Batožinový priestor je veľký, dobre prístupný a má kubický tvar.
Len tak ďalej
Citroën C5 Aircross vo mne zanechal dobrý dojem. Je to veľmi pekné auto, ktoré je jednoznačne rozpoznateľné. To je dnes už pomaly výnimočná vlastnosť. Má prezenciu, štýl a pôsobí ako luxusný produkt navonok aj vo vnútri. Ponúka naozaj úžasne komfortnú jazdu a už len to je pádny argument na kúpu a konkurenčná výhoda. Osobne by som v ňom čakal konečne rozumnejší infotainment a ovládanie klimatizácie, ako aj výkonnejšie svetlá. Napriek Full LED technológii ma tieto neoslovili, najmä v diaľkovom režime. Nesvietia zle, ale mohli by výrazne lepšie. Každopádne Citroënu za C5 Aircross gratulujem a dúfam, že toto je smer, akým sa bude uberať aj naďalej.
Stručne: Citroën C5 Aircross 1,6 PureTech 180 EAT8 Shine
Čo treba uznať: V komforte Aircross len ťažko nájde premožiteľa.
Čo nám chýbalo: Normálne ovládanie klimatizácie, vyhrievané sedadlá, pohon 4×4.
Čo nás prekvapilo: Že sa napriek komfortu neprevrátil v zákrutách.
Cena: základ/test 19 990/29 990 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Technické údaje: Motor: zážihový preplňovaný R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 133 kW (181 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 650 ot.min-1. Emisie CO2 129 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0-100 km/h za 8,2 s, vmax= 216 km/h, spotreba výrobca/test 5,7/6,9 l/100 km.
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor