Lexus UX: Kozmopolita

Lexus UX je pokračovateľom modelovej ofenzívy značky. Mieri do najrýchlejšie rastúceho segmentu – segmentu kompaktných mestských SUV, resp. crossoverov.

Už pri prvom pohľade musí byť jasné, že ide o kozmopolitu. Dokonale zapadne do mestského života, a to telom aj dušou – dizajnom, veľkosťou, pohonom, charakterom… Počas prezentácie v Barcelone nám predstavitelia automobilky spomínali, že kľúčovým trhom pre Lexus UX bude Európa a tomu prispôsobili všetko – od prvému momentu vývoja, vlastne už aj štúdiu UX Concept, ktorý slúžil ako predloha a ktorý predstavili na parížskom autosalóne v roku 2016. Nuž a Európania majú na auto vyššie nároky, než zvyšok sveta. Majú vyššie nároky na jazdné vlastnosti, výbavu, použité materiály, spracovanie, pocit kvality… Preto tvorcovia venovali maximálnu pozornosť každému detailu. Za všetky spomeniem dve veci: prvú, že ešte aj zvuk zatvárania dverí optimalizovali v akustickom štúdiu tak, aby vyžaroval pocit kvality; druhú, že zadné skupinové svetlá sú tvarované tak, aby optimalizovali prúdenie vzduchu okolo karosérie a stabilizovali tak auto vo vysokej rýchlosti.

Auto ako také stojí na novej podlahovej platforme GA-C, ktorá poskytuje pevný základ pre pocit prémiových jazdných vlastností, vysokú bezpečnosť a komfort. Vzhľadom na prioritu európskych zákazníkov sa konštruktéri sústredili na jazdné vlastnosti a na precíznu odozvu riadenia. Svoj podiel v tom nemá iba samotné riadenie, posilňovač a geometria zavesenia kolies, ale aj rozpera medzi vežami predných tlmičov a tiež pri domčeku riadenia. Na základe skúseností z testovacích jázd v okolí Barcelony musím povedať, že to celé funguje veľmi dobre. K parádnemu pocitu z jazdy prispieva aj nízko položené ťažisko (iba 594 mm nad zemou) a tiež skutočnosť, že tzv. hip point (bedrový bod vodiča) je blízko k ťažisku vozidla. Odhlučnenie a odfiltrovanie nerovností je, samozrejme, na veľmi vysokej úrovni. V opcii môže mať UX aj adaptívne tlmiče, ktoré okrem iného aktívne potláčajú bočné nakláňanie sa karosérie v zákrutách. Keď si chcete tie zákruty užiť trochu viac, určite investujte do verzie F-Sport, ktorá okrem iného má fantasticky tvarované sedadlá.

V ponuke budú dve verzie – s benzínovým dvojlitrom so 126 kW a novým hybridom s celkovým systémovým výkonom 135 kW, ktorý nájdeme aj v Corolle. Hybridný systém pozostáva z celkom nového dvojlitrového benzínového motora, novej hybridnej prevodovky, novej jednotky riadenia výkonu a nového kompaktnejšieho akumulátora. Spomínam, si, že sa v Corolle správal agilnejšie, ale ani vo väčšom a ťažšom UX nie je letargický. Hybridná verzia je dostupná aj vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies. Zadné kolesá poháňa výhradne elektromotor. Mimochodom, nový hybridný systém je užší, takže konštruktéri mohli zväčšiť uhol natočenia predných kolies. To sa odrazilo v malom stopovom priemere otáčania – iba 10,4 metra.

Benzínová verzia (UX 200 FWD) začína na cene 36 400 €, hybridná (UX 250h FWD) na 37 900, verzia s pohonom 4×4 (UX 250h AWD) na 39 900 €. Vzhľadom na pozitívne skúsenosti z prvých jázd sa už teraz teším na test. Lexus UX je totiž stelesnením pôvodných hodnôt značky Lexus (kvalita, komfort, pokoj na palube…) a nového smerovania automobilky k vzrušujúcej lifestylovej značke. A takéto spojenie mám rád.

Text: Peter Varga, foto: autor a archív

Lexus UX
Komentáre (0)
Pridať komentár