Kríženec automobilu a párnokopytníka s robotickými nohami je jedným z posledných futuristických výstrelkov značky Hyundai. Štúdia Elevate núka širokú škálu využitia, ale jej univerzálnosť by v prvom rade mohli využiť záchranárske zložky.
Juhokórejský gigant predstavil elektrické vozidlo s kolesami nachádzajúcimi sa na konci robotických nôh, ktoré môže vysunúť a použiť na chôdzu. Je určené predovšetkým do ťažko dostupných oblastí zasiahnutých prírodnou alebo priemyselnou katastrofou.
Svoje uplatnenie by robotická štúdia mohla nájsť napríklad pri zachraňovaní ľudských životov. Vedenie spoločnosti Hyundai uviedlo, že Elevate je lepší ako bežné záchranárske vozidlá v efektívnosti, odolnosti, a predovšetkým v rýchlosti, ktorá je pri boji s prírodnými katastrofami kľúčovým faktorom.
“Každý záchranár vám povie, že prvých 72 hodín po katastrofe je pre záchranu životov najdôležitejších. V prípade prírodných katastrof ako sú lesné požiare, zemetrasenie, hurikán či povodne, je však pre záchranárske posádky často náročné dostať sa k ľuďom v núdzi a poskytnúť im okamžitú pomoc,“ vysvetľujú autori konceptu.
Základom robotického vozidla je elektrický podvozok, na ktorý je možné umiestniť rôzne moduly v závislosti na prostredí a situácii. Robotické nohy s kolesami mu potom umožňujú pohybovať po všetkých možných terénov pomocou bežnej jazdy, improvizovanej chôdze či lezenia.
Hyundai pri svojom najnovšom dizajnovom jazyku využíva svoju novú technológiu elektrického akčného člena – aktuátora, ktorá architektúre robotických nôh poskytuje šesť stupňov voľnosti, inými slovami poltucet nezávislých aspektov pohybu.
Elevate tak môže slúžiť aj napríklad vozičkárom na miestach, kde pre nich nie je nástupná rampa či plošina. Sofistikovaný koncept dokáže vystúpiť hore po schodoch, zrovnať sa do vodorovnej polohy, a tak umožniť človeku ľahko vojsť dovnútra. Neprekvapí ho ani bohatá snehová nádielka, skrátka sa zdvihne a namiesto jazdy závejmi jednoducho prejde.
Elevate je zatiaľ ešte stále vo fázy vývoja, takže nie je jasné, kedy a či vôbec niekedy sa dočkáme aj funkčného prototypu. Na tohtoročnom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas však zástupcovia automobilky predstavili aspoň zmenšenú verziu „chodiaceho“ podvozku.
Hyundai však rozhodne nie je prvou automobilkou, ktorá chce svojim vozidlám pridať „ľudské“ vlastnosti či schopnosti. Jaguar Land Rover sa minulý rok blysol autonómnym vozidlom s digitálnymi očami pre nadviazanie vizuálneho kontaktu s chodcami, od ktorého si sľubuje vyššiu bezpečnosť autonómnej technológie.
-jj-