Kto chodí na koncerty vie, že každá skutočná hviezda má svojich predskokanov. Vo forme radových štvorvalcov (220 d, 250 d) ich má aj Mercedes-Benz triedy X. Vy ale predsa chcete auto s hviezdou so všetkým, čo k tomu patrí. Siahnite po šesťvalci 350 d (190 kW/258 k, 550 Nm) a dostanete čo ste hľadali. Tento motor totiž robí z pick-upu auto hodné svojho loga.
Podľa spolupráce šesťvalca, sedemstupňového automatu a pohonu 4Matic aj so zatvorenými očami zistíte, v akom aute sedíte. V porovnaní s nižšími motorizáciami je táto navyše vybavená stálym pohonom 4×4. Motor na pokyn vodiča reaguje až s nadšením, bez váhania vyrazí vpred a to všetko je sprevádzané koncertom pre šesť valcov. Na zvuku, ktorý v primeranej sile preniká do kabíny, si fanúšik skutočných automobilov môže ľahko vybudovať závislosť. Motoru dych nedochádza v kopcoch, v teréne a ani na diaľnici. Pohon je vyladený ideálne, pomáha si piatimi jazdnými režimami systému Dynamic Select. A aby nebola trieda X do terénu len akože, k súcemu a odolnému podvozku je k dispozícii alternatíva offroad. S jej podporou, spolu s uzávierkami centrálneho a zadného diferenciálu a redukčnou prevodovkou môžete auto bez váhania poslať aj do veľmi náročného terénu. Príjemný zistením bolo v prípade TOP motorizácie vyhodnotenie spotreby na záver testu. Ak si zoberieme do úvahy veľkosť a pohotovostnú hmotnosť auta, je konečný výsledok 10,2 litra nafty na 100 kilometrov výborný.
Inak bol testovaný kus, samozrejme okrem zaujímavých fólií na karosérii, známou klasikou. Na predných sedadlách je miesta na rozdávanie, na zadných je to z dôvodu charakteru karosérie logicky skromnejšie. Výbave po stránke komfortu a bezpečnosti nebolo čo vytknúť, vtipným detailom je elektricky posuvné okienko na zvislej zadnej stene. Nákladný priestor bol vybavený pevným krytom, jeho aretáciu v hornej polohe zabezpečujú plynové vzpery. Pri parkovaní v stiesnených priestoroch ako aj pri jazde v teréne oceníte pomoc zabudovaných kamier.
STRUČNE: Mercedes-Benz X 350d 4MATIC
Čo treba uznať: Parádny motor. Silou aj zvukom.
Čo nám chýbalo: Viac úložných priestorov
Čo nás prekvapilo: Spotreba paliva
Cena: základ/test 36 990 €/60 784 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Motor: preplňovaný vznetový V6/24V, zdvihový objem valcov 2 987 cm3, max. výkon 190 kW (258 k) pri 3 400 ot. min-1, max. krútiaci moment 550 Nm pri 1 400 – 3 200 ot. min-1. Emisie CO2 230 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 7,9 s, V max = 205 km/h, spotreba výrobca/test 8,8/10,2 l/100 km.
Text: Peter Lacena, foto: archív