Dovolím si povedať, že keď sa povie malé úžitkové vozidlo napadne drvivú väčšinu motoristov práve Berlingo, prípadne jeho koncernový súrodenec. O toto postavenie sa ale nepostarala masívna reklama, či šikovné PR. Úspech sa plnej miere opiera o pragmatickosť, úžitkové vlastnosti a spoľahlivosť, ktoré preveril čas. Citroën aktuálne na trh uviedol novú generáciu svojho bestselleru. A tak nastal čas pozrieť sa na to, čo prináša. Na úvod treba povedať, že to mali konštruktéri ťažké. Končiaca generácia bola mimoriadne praktická. A to s osobnej aj úžitkovej verzii.
Osobnejšie, no nie príliš
Citroën, napriek neutíchajúcej módnej vlne crossoverov zanovito ladí Berlingo tak, aby bolo lákavou alternatívou nielen pre firemnú, ale aj rodinnú klientelu. Mne sa toto smerovanie páči. Mal som už totiž na test aj osobnú verziu Berlinga a z pohľadu reálnych potrieb rodiny mu ťažko niečo vyčítať. Nová generácia dostala dizajn karosérie, ktorý je nielen vizuálne pekný, ale aj „tichý“. V praxi to znamená, že nielen v osobnej, ale aj v úžitkovej verzii je auto prekvapujúco tiché v meste aj na diaľnici. Aj s veľkým nákladným priestorom za prednými sedadlami je akustický komfort na tento segment trhu prekvapujúco príjemný. Podobne možno hodnotiť aj akustický komfort podvozka. Na cestách s horším povrchom je, zvlášť z nákladného priestoru, samozrejme čo to počuť. Ak by ste však na kvalitnej ceste zavreli oči podľa ucha by ste netipovali, že sedíte s plechovej dodávke. Možno si poviete, že v prípade dodávky to až také dôležité nie je, tu hrajú prím iné kritériá. Nuž je to pravda, no ak môžete dlhé diaľničné kilometre absolvovať komfortnejšie, sťažovať sa určite nebudete.
Ladenie s rozumom
Pracovisko vodiča koncepciou nadväzuje na končiacu generáciu. Vodič má všetky ovládacie a informatívne prvky v priamom dosahu, zachované zostalo aj umiestnenie kulisy radenia na konzole vychádzajúcej z prístrojovej dosky. Toto riešenie je z pohľadu komfortu vodiča výborné, no podobne ako ja sa možno začnete zamýšľať nad tým, kde si má dať nohy cestujúci na prostrednom sedadle… Ale dobre, traja vpredu asi často cestovať nebudú. Citroën je značkou, ktorá rada prináša inovatívne riešenia. A jedno zaujímavé dostalo aj Berlingo VAN. Keďže sa jedná o plechovú dodávku, klasické vnútorné spätné zrkadlo by nemalo význam. A tak automobilka tam, kde je štandardne zrkadlo, umiestnila displej s uhlopriečkou 5 palcov. Displej zobrazuje zábery z dvoch kamier (jedna sa nachádza v držiaku spätného zrkadla spolujazdca a druhá nad zadnými krídlovými dverami). Systém ponúka tri alternatívy zobrazovaných informácií: kontrolu zadného priestoru, kontrolu bočného priestoru zo strany spolujazdca a funkciu klasickej cúvacej kamery so zobrazovaním priestoru tesne za vozidlom. Zaujímavý a veľmi praktický nápad, čo poviete.
Všetko po ruke
Vodič auta tohto druhu potrebuje veľa odkladacích priestorov. Berlingo preto popri klasických schránkach vo dverách, pred spolujazdcom a tradične veľkým priestorom nad hlavou ponúka modulárnu koncepciu trojice sedadiel. Stredné operadlo možno sklopiť a používať ho ako príručný stolík, pod stredným sedákom sa nachádza veľmi praktická uzamykateľná schránka na odloženie dôležitých dokumentov. Pravé krajné sedadlo zasa možno úplne vyklopiť, čím vodič získa ďalší prepravný priestor. Praktické to napríklad môže byť v prípade, ak vodič rozváža viacero drobných zásielok. Uložiť si ich môže do väčšieho boxu a na jednotlivých adresách nemusí otvárať nákladný priestor. Disponibilný nákladný priestor tak narastie o zaujímavých 0,5 m³.
Nakladáme
V tomto prípade záleží, pre akú verziu sa rozhodnete. Berlingo je totiž k dispozícii s dvoma rázvormi (2 785 mm, a 2 975 mm), na základe čoho sa mení aj objem nákladného priestoru. V našom prípade sme mali k dispozícii základnú verziu s kratším rázvorom, skriňou s objemom 3,3 m³ a užitočnou hmotnosťou 650 kg (k dispozíci je aj model s užitočným zaťažením 1 000 kg). Plocha nákladného priestoru bola rozmerovo optimalizovaná tak, aby ste do vozidla mohli naložiť dve klasické europalety. Manipulácia s nákladom je veľmi pohodlná, dvojica zadných krídlových dverí je rozdelená v pomere 60:40. Otvoriť ich možno, po uvoľnení aretačných poistiek až o 180°. Okrem dvojice zadných dvier sme mali k dispozícii aj posuvné na pravej strane. Vo vodiacich koľajniciach sa pohybujú ľahko, prístup k nákladu cez ne oceníte napríklad pri pozdĺžnom parkovaní. K prepravnej kapacite ešte jednu poznámku. Ak si zvolíte výklopné pravé sedadlo, dostane možnosť predĺženia maximálnej nákladnej plochy až na 3 metre. Nákladný priestor je samozrejme osvetlený, na podlahe nechýbajú výklopné kotviace členy.
Motor a spotreba
Z ponúkanej palety motorizácií sme mali k dispozícii Berlingo s novým moderným turbodieselom 1,5 BlueHDi s maximálnym výkonom 96 k (130 k) a najvyšším krútiacim momentom 300 Nm. Motor spolupracoval so šesťstupňovým manuálom. Takáto kombinácia ponúka Berlingu výkonovú rezervu aj pri plnom využití užitočného zaťaženia, pri obsadení vozidla iba dvoma cestujúcimi sú reakcie motora promptnejšie, než by ste vzhľadom na charakter auta čakali. Zaujímavou alternatívou, zvlášť ak budete vozidlo prevádzkovať prevažne v meste, je kombinácia tohto motora s novou osemstupňovou automatickou prevodovkou. V prípade spotreby záleží na tom, ako budete auto využívať či už z pohľadu zaťaženia ako aj charakteru trás. Počítať môžete s tým, že s ľahšou nohou nie je problém jazdiť s priemerom na úrovni šiestich litrov nafty na 100 kilometrov.
Naladenie podvozka zodpovedá charakteru auta a užitočnému zaťaženiu. S prázdnym autom budete komfortne jazdiť po kvalitných cestách, na tých s horším povrchom by ste o chlp komfortnejšiu jazdu zvládli. Ale samozrejme, Berlingo VAN je úžitkové auto a zadná náprava musí zvládnuť náklad 650 kilogramov. Na bezpečnú jazdu za horších poveternostných podmienok bolo auto vybavené systémom Grip Conrol a pneumatikami Michelin215/65 R16 M+S, ako aj ochranným krytom pod motorom. Pri zjazde z kopca sme ocenili pomoc systému Hill Assist Descent.
Úloha udržať Berlingo na vrchole triedy malých dodávok sa konštruktérom Citroënu podarila splniť. K praktickým a pragmatickým riešeniam nová generácia pridáva techniku, ktorá bola doteraz k dispozícii iba pre osobné autá. Ak k tomu pripočítame dve verzie karosérie a výborný motor, má Berlingo veľké predpoklady zostať lídrom svojho segmentu trhu.
Stručne: Citroën Berlingo VAN BlueHDi 130 S&S L1 Club
Cena: základ/test: 14 148 €/19 648 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Čo treba uznať: Praktické a pohodlné auto
Čo nám chýbalo: V ponuke nie je benzínový motor
Čo nás prekvapilo: Premyslené odkladacie priestory
Technické údaje: Motor: prepĺňaný, vznetový, R4/16V, zdvihový objem valcov 1 499 cm3, max. výkon 96 kW (130 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2: 119 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 10,1 s, vmax = 182 km/h, spotreba výrobca/test 4,5 / 6,1 l/100 km
Peter Lacena: foto: autor