V ostatných rokoch sa na nás z každého smeru a z každého kúta valia SUV a crossovery. Rozumiem, prečo sú také úspešné a vôbec nespochybňujem dôvody, prečo sa za nimi ľudia doslova hrnú. Som však skalopevne presvedčený o tom, že nie sú univerzálnou odpoveďou na všetky požiadavky. Najmä ak hovoríme o potrebách rodiny alebo požiadavkách na firemné auto. A skvelo to dokazuje aj nová Kia Ceed SW.
Kombi od Ceedu má rovnaký rázvor osí náprav ako hatchback, teda 2 650 mm, ale o 290 mm dlhšiu karosériu. Všetok ten rozdiel, pochopiteľne, pripadá na zadný previs, resp. na kufor. Ten má podľa papierov v základe 625 dm3. Vzhľadom na neveľkú hĺbku (43 cm) si myslím, že tá hodnota je vrátane priečinkov pod podlahou. Nič to však nemení na tom, že kufor je skutočne dostatočný na akékoľvek rodinné požiadavky. Jeho šírka medzi podbehmi je 105 cm a dĺžka na podlahe 108 cm. Navyše má dobre využiteľný tvar bez veľkého množstva prelisov a vykrojení. Jediným vykrojením sú vlastne podbehy blatníkov. Samozrejmosťou sú kotevné oká na podlahe, háčiky a tiež 12 V konektor po boku. Ako som už naznačil, pod podlahou kufra sú ďalšie schránky – a nie jedna, ani dve, ale rovno sedem. Smerom od sedadiel dozadu: jedna úzka, potom jedna delená po pozdĺžnej osi vozidla a jedna na celú šírku, ktoré spolu tvoria vyberateľnú vaničku s hĺbkou 10 cm, za nimi je jedna hlboká (25 cm) a po jej bokoch vo výklenku za blatníkmi sa nachádzajú dva malé priečinky. To však nie je všetko. V zadnej schránke sú pásky na suchý zips určené pre výstražný trojuholník. Okrem toho je v zadnej schránke dedikované miesto na krycie plató. To svedčí o nemeckom rozmýšľaní – využiť priestor maximálne efektívne, všetkému nájsť miesto. A najväčším gólom a pre mňa prekvapením je, že pod vyberateľnou vaničkou konštruktéri našli ešte aj miesto na dojazdové rezervné koleso. A to aj napriek tomu, že Ceed SW, podobne ako aj päťdverové Ceedy, má vzadu priestorovo náročnejší multilink. Nejaké pripomienky? Mám aj tie. Zadné plató nemá automatické uvoľňovanie ako napríklad v koncerne VW – nezroluje sa na jedno ťuknutie, ale to je len konštatovanie a v skutočnosti mi to neprekáža. Prekáža mi iná vec – a síce, že operadlá zadných sedadiel nemožno sklopiť zozadu. Na druhej strane, konštruktéri veľmi rozumne vyriešili to, aby ste sa pri ich sklápaní nemuseli pasovať s bezpečnostnými pásmi. Tie sú vedené v samostatných lištách v bočnom plastovom obklade interiéru. Operadlá sú delené v pomere 40:60, po sklopení tvoria s dnom kufra rovnú podlahu. Sedáky sú pri sklápaní pevné – nemusíte ich vyklápať dopredu, ale ani sa neponárajú do podlahy. A ešte jedno konštatovanie: Ceed SW sa nemôže pochváliť otvorom na prestrčenie dlhších predmetov.
Odliate podľa mňa
Priestor vzadu sa v podstate nijako nelíši od päťdverovej verzie, možno iba tým, že v kombi je predsa len o kúsok viac miesta na hlavy. Vyzdvihnúť musím veľké a príjemne mäkké hlavové opierky. Okná v zadných dverách nemajú impulzné ovládanie. Z pozície vodiča musím zasa vyzdvihnúť vynikajúce sedadlá. Sú také veľké a dobre tvarované, akoby ich robili podľa môjho tela. Majú pevné bočné vedenie, hlavovú opierku možno nastaviť aj v horizontálnej rovine. Aj konštelácia štvorlístka – sedadlo, volant, radiaca páka a pedále – je výborne navrhnutá. Hoci testovaný model mal pod kapotou diesel, celkom rýchlo sa zohrial. A veľkým plusom v zimnom období je mimoriadne účinné vyhrievanie predných sedadiel a volantu. Podotýkam, že v prípade volantu hovorím o vyhrievaní celého venca, nielen okolia stredových ramien, kde ho človek obvykle drží. Samotné riadenie je navyše veľmi príjemné – nie je príliš rýchle, nemá príliš silný posilňovač, zato s citeľnou snahou vracať sa do neutrálnej polohy. Skrátka je komunikatívne. Tak, ako si myslím, že kombi je rozumnou alternatívou k SUV a crossoverom, tak je testovaný model rozumnou kombináciou výbavy. Poskytuje všetko podstatné – počnúc spomínaným vyhrievaním sedadiel a volantu cez dvojzónovú klimatizáciu, tempomat (nie adaptívny), cúvacie senzory, končiac navigáciou a zrkadlením smartfónu.
Na úroveň Európy
Srdcom testovaného modelu je 100 kilowattový diesel. Pri akcelerácii má tvrdší chod, a ani to nemusí to byť silná akcelerácia, ale inak mu prílišnú hlučnosť nemožno vyčítať. Zato má slušnú dynamiku a pri tej akcelerácii v okolí 3 000 ot.min-1 ešte chytí paru. Tá ho začína opúšťať až v okolí 4 500 ot.min-1, ale limit je až tesne pred 5 000. Napriek dynamickému potenciálu je prekvapivo úsporný. Bez najmenšieho obmedzovania som jazdil v priemere za 5,0 l/100 km, neraz aj za 4,7 – 4,9 l/100 km. Ešte nedávno mali motory Hyundai – Kia oproti európskej konkurencii citeľne vyššiu spotrebu. No teraz sa zdá, že je to preč. Týždeň pred Ceedom SW som testoval 308 SW s motorom 1,5 BlueHDi 130 k a na ňom som mal spotrebu 5,6 l/100 km. Pravda, Peugeot som mal s väčšími kolesami a automatickou prevodovkou. Každopádne sa však zdá, že sa Kia dostáva na úroveň európskej špičky. Šesťstupňový manuál je dobre sprevodovaný, páka nie je nepresná, no nemá taký mechanicky čistý chod ako špička v triede.
Stručne: Kia Ceed SW 1,6 CRDi SCR 100 kW Gold
Čo treba uznať: Nemecky riešený kufor.
Čo nám chýbalo: Za danú cenu absolútne nič.
Čo nás prekvapilo: Pod dnom kufra je aj dojazdové rezervné koleso.
Cena: základ/test: 14 390/21 580 €
Záruka: 7 rokov alebo 150 000 km
Technické údaje: Motor: Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 100 kW (136 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 280 Nm pri 1 500 – 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 125 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 10,4 s, vmax=200 km/h, spotreba výrobca/test 4,8/5,0 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: autor