Možno patríte medzi tých, čo si hovoria: načo budem umývať auto v zime. Deň je krátky, ráno odchádzam do práce ešte za tmy a keď sa podvečer vraciam, ešte je tma. Nikto neuvidí namrznutú špinu na podbehoch, prednej maske či dverách karosérie. Ono je to čiastočne pravda, problém je v tom, že auto treba v zime umývať nie z estetických, ale z praktických dôvodov. Hlavným dôvodom prečo umývanie auta nemožno ignorovať je soľ. Čo si budeme nahovárať. Táto zima je taká aká má byť a na zasnežené a zamrznuté cesty sypú cestári tony soli, ktoré nielen že pomáhajú týchto nepriateľov vodičov likvidovať, ale podpisujú sa aj na kovových častiach karosérií. Ak máme čo len malé škrabance, soľ ktorú vidíme v suchom počasí hlavne na bokoch karosérie urýchľuje proces okysličovania a výsledkom je hrdza, čo je značné znehodnotenie nášho tátoša. Február býva nevyspytateľný a zima sa aj v našich končinách ešte určite vráti.
Hovorí sa, že chorobám je ľahšie predchádzať ako ich vyliečiť – to platí aj v tomto prípade. Vozidlo je najlepšie umývať buď ručne s použitím čistej špongie, alebo bezkontaktne. Samozrejme, auto umývame vždy primerane teplou vodou. Vriaca voda by spôsobila tepelný šok pre lak, ktorý by tak mohol prasknúť a odlúpiť sa.
Umývanie v umyvárni je na rozdiel od spomínaných prvých dvoch metód síce najrýchlejšie, no treba ho pri silne znečistenom aute zvážiť. Najmä ak vozidlo nedokážeme dôkladne predumyť. Hrozí totiž poškriabanie laku kefami. Na ceste je soľ, piesok aj skalky, ktoré sa prvým opláchnutím nezmyjú, a všetky pevné nečistoty tak rotujú s kefami a spôsobujú obrusovanie laku.
Najlepším riešením na zimné umývanie sú nové samoobslužné umyvárne, ktoré pribúdajú ako huby po daždi a nájdeme ich už v takmer v každom meste. Sú vybavené wapkou, prípadne dvoma a umývanie v nich je komfortné aj v prípade, že máme na sebe sako, alebo zimný kabát. Program ktorý si vyberieme -v časovom úseku ktorý sme si zaplatili mincami – nielen umýva teplou vodou, (v tých lepších aj aktívnou penou), ale aj konzervuje a umýva ozaj kvalitne. Ak sme zvyknutí umývať auto v letných mesiacoch raz, alebo dva razy za mesiac, ak chceme predísť devastácii svojho nové SUV-čka umývajme ho v zimných mesiacoch raz za týždeň. Verte, oplatí sa to.
Čo však s autom po zime? Vhodné je dôkladne ho vyčistiť zvonku i zvnútra, ideálne ručne. Pokiaľ nezveríte svojho tátoša do rúk odborníkov musíte si pripraviť (ak ju v garáži nemáte) celý rad prostriedkov na očistu auta. Predávajú ich aj ako sadu, ktorá obsahuje dezinfekčný čistič klimatizácie (vydezinfikuje a príjemne prevonia klimatizáciu), carnaubský vosk (v balení s praktickým aplikátorom), autošampón s voskom, čistič čalúnenia, čistič diskov kolies, sprejový čistič prístrojových dosiek a plastov v aute a praktickú vôňu do auta. Po zime je samozrejme potrebné vymeniť zimné pneumatiky za letné. Pred samotnou výmenou je však potrebná ich kontrola. Letné pneumatiky nesmú mať dezén nižší než 1,6mm a tie zimné nižší než 3mm (v Rakúsku je však napríklad predpísaný minimálny dezén 4mm). Rovnako, ak sú vaše pneumatiky staršie než 3-4 roky, je čas myslieť na ich výmenu. Pri výmene pneumatík (aj v prípade, že meníte len kompletné kolesá) odporúčame návštevu pneuservisu, kde vám okrem iného kolesá aj vyvážia.
Myslite na kontrolu a výmenu kvapalín vo vašom aute. Ideálne je s príchodom teplého počasia vymeniť zimnú zmes v ostrekovačoch za letnú (nezabudnite skontrolovať stierače, ktoré môžu byť vplyvom soli poškodené, pritom nové gumičky sú ozaj zanedbateľnou investíciou). Nezabudnite však skontrolovať hladiny (prípadné úniky) chladiacej kvapaliny, brzdovej kvapaliny, oleja v motore a v servoriadení. Pri dopĺňaní kvapalín dbajte na správne kvapaliny (spĺňajúce normy vášho vozidla). Ak ste počas zimy jazdili len minimálne, je vhodné dobiť vašu autobatériu. Vizuálne skontrolujeme stav karosérie a drobné poškodenia laku od letiacich kamienkov. Tie si odstránime sami. Na každý odtieň laku si môžete kúpiť vo vašom značkovom servise súpravy dvoch fľaštičiek na opravu laku.
To je však len základná kontrola. Ak máte auto v záruke (dnes už do piatich, resp. siedmych rokov), váš servis vám pravdepodobne iniciatívne pošle pozvánku na prehliadku vozidla po zime. V odbornej dielni vám skontrolujú a ošetria aj podvozok a menej viditeľné veci ako sú napríklad tlmiče, čapy, manžety, či disky kolies.
Ak to všetko absolvujete, vaše auto sa vám odvďačí bezpečnou a bezproblémovou jazdou.
Juraj Paška, foto: archív autora a OMV